Uputstvo o ponašanju televizija tokom predizborne kampanje koje je važilo prethodna dva izborna ciklusa više nije na snazi. Pravilo o prenošenju stranačkih skupova kao plaćenih termina, koje je ranije bilo ograničeno na pola sata, sada je promenjeno. Ograničenja za prenos skupova više nema, a ukinut je i pojam „plaćeni termin“.

Šta to konkretno znači? U ovoj kampanji političke stranke će i dalje moći da plaćaju prostor za svoje predizborne spotove koji će na televizijama moći da se emituju u okviru već predviđenog prostora za reklame – 12 minuta u satu na nacionalnim televizijama i šest minuta na javnim servisima. S druge strane, izborni učesnici neće moći da zakupljuju termine za prenošenje stranačkih skupova. Ali, emiteri će to moći da rade besplatno i to će se voditi kao predstavljanje političkih kandidata.

To znači da će, po odluci urednika, u programima moći dnevno da se emituje i po tri sata, na primer, nečijeg skupa, a da taj ništa ne plati. Jedino o čemu se mora voditi računa jeste da se ne favorizuju partije i sve budu ravnopravno zastupljene. Što je podložno zloupotrebama i različitim tumačenjima. Kako se onda remećenje redovnog programa uopšte isplati televizijama?

Nesumnjivo je da će se cene sekunda za politički marketing zbog toga povećati, a da će televizije nuditi i neformalne „pakete“ da uz neko kupljeno vreme dobiju i, recimo, dva termina za izborne skupove. Ili će političke partije uslovljavati televizije tipa – platimo vam reklame, a zauzvrat hoćemo i prenošenje skupova, ili ništa. I na to će svi i pristati, imajući u vidu tešku ekonomsku situaciju u kojoj se svi mediji nalaze trenutno. Tako da, besplatno neće sigurno biti ništa.

Koliko će dnevno biti prenosa stranaka, da li svih ravnomerno ili samo pojedinih, o tome će odlučivati menadžmenti TV kuća. Neki će se voditi finansijskim motivima, a svakako je da će pojedini favorizovati stranke sa kojima su bliski, iz nekih drugih interesa. S jedne strane, nova pravila, u neku ruku, sprečavaju da veće partije sa više para imaju više termina za razliku od manjih. Opet, otvara se prostor i za zloupotrebe i favorizovanje nekih stranaka na određenim televizijama. Pitanje je samo kakvu će ulogu u svemu tome imati REM, nekadašnji RRA, odnosno da li će biti sposobni da primete i reaguju na nefer ponašanje u kampanji.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari