Učenici svakog dana u proseku provode dva i po sata za računarom, najčešće igrajući igrice, a samo 25 odsto koristi kompjuter i za učenje, pokazuje istraživanje u kome je učestvovalo 800 đaka od petog do osmog razreda iz nekoliko beogradskih osnovnih škola. Autor ovog istraživanja Slobodan Malušić, specijalista pedagogije i dugogodišnji direktor OŠ „Đura Daničić“, ocenjuje da mali broj đaka koristi računar u nastavne svrhe, s obzirom da je anketa pokazala da 98,2 odsto njih ima sopstveni kompjuter.
Između dečaka i devojčica nema velike razlike u vremenu koje provode u virtuelnom svetu – dečaci svakog dana ispred kompjutera sede 2,7 sati, a devojčice 2,3. Međutim, svaki deseti anketirani osnovac za kompjuterom je i više od 10 sati.
– Gledajući prosek, moglo bi se reći da ovi podaci nisu zabrinjavajući, ali samo ako bi to važilo za dane školskog raspusta. Kad bi učenici vreme i koncentraciju koju koriste sa računarom u istoj meri koristili za učenje, skoro svi bi bili super đaci – kaže za Danas Slobodan Malušić.
Vreme koje osnovci provode na računaru svodi se na igranje igrica – to radi 58 odsto dečaka i 25,5 odsto devojčica, ali zato one više „surfuju“ po internetu od vršnjaka (69 prema 59 odsto). Učenice su u prednosti i u korišćenju Fejsbuka, mada ta razlika nije velika. U proseku, na ovoj društvenoj mreži nalazi se više od 40 odsto starijih osnovaca. Đaci u proseku imaju 238 prijatelja na Fejsbuku, a ako bi svakom od njih svakog dana posvetili samo po jedan minut, to je skoro četiri sata, ukazuje Malušić.
Istraživanje pokazuje da devojčice imaju više prijatelja na Fejsbuku (274) nego dečaci (203), a pet odsto đaka ima preko 1.000 prijatelja. U stvarnom životu, međutim, druže se tek sa tridesetak. Nešto manje od petine anketiranih osnovaca ističe da im je druženje u virtuelnom svetu draže nego u realnom, a sličan procenat navodi da su zbog takvih socijalnih kontakata imali neprijatnosti.
Najveći broj đaka je svestan da je dugo sedenje ispred računara štetno. Trećina navodi da kompjuter negativno utiče na njihov uspeh u školi, dok suprotno misli 22 odsto anketiranih osnovaca. Devojčice mnogo više osećaju negativan uticaj vremena provedenog na kompjuteru od dečaka.
– Roditelji moraju da imaju uvid i kontrolu koliko vremena njihova deca provode na kompjuteru, u koje ga sve svrhe koriste i sa kim se sve druže preko njega. Oni treba deci da ograniče to vreme, ali i da ih upute da računar koriste ne samo za igrice već i za učenje i sticanje opšteg znanja, tehničke pismenosti i opšte kulture. Nažalost, deca su često bolji poznavaoci kompjutera od roditelja. Njima u tom slučaju preostaje da se obrate stručnjaku koji zna da ograniči pristup određenim programima, kao i vreme koje deca provode pred računarom. Roditelji treba da se obuče da koriste kompjuter, jer je to jedini način da zaštite svoju decu, koja su pre njih prohodala i zakoračila u virtuelni svet – poručuje Slobodan Malušić.
Zavisni
– Svaki deseti anketirani učenik kaže da bez računara ne može da provede nijedan dan. Dakle, oni su zavisnici od računara. Istraživanje je pokazalo da su devojčice više zavisne od dečaka – kaže Slobodan Malušič.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.