Nedavno završeni sajam bio je verovatno jedna od poslednjih prilika za mnoge da dođu do automobila po povoljnoj ceni. Cenovnici većine uvoznika bili su niži nego prošlog marta, iako je tadašnja sajamska manifestacija održana gotovo usred najtežeg perioda krize. Prodavci vozila podeljeni su oko toga kako će se kretati cene sa izlaskom iz krize, ali su saglasni da teško mogu da idu niže od sadašnjeg nivoa. Pojedini tvrde da će cenovnici morati da budu korigovani naviše kako bi zaradili. Takođe, nemaju problem sa velikim lagerom neprodatih vozila kao prošle godine, a trebalo bi imati u vidu da su veliki sajamski popusti važili za automobile proizvedene u 2009. tako da će neminovno cene za proizvodnju iz 2010. biti više.

– Što se tiče cena, dotakli smo dno. Nema više prostora da cene idu dole i sada će se vraćati, međutim, naš stav je da se neće vratiti na nivo na kom su bile pre krize. One će rasti, ali ne u značajnoj meri – kaže za Danas Vojislav Lekić, direktor marketinga Vitro grupe, zastupnika Sitroena za Srbiju.

Direktor marketinga Tojota Srbija Marko Kruška tvrdi da je zarada po automobilu na minimumu. On podseća da uvoznici više nemaju problema sa velikim lagerom jer se tržište nakon zastoja u 2009. pokrenulo i raste prodaja. „Sajamska ponuda bila je vezana za vozila sa lagera, a nova koja se poručuju iz proizvodnje imaće standardnu cenu“, napominje naš sagovornik. Direktor marketinga kompanije Honda Srbija Aleksandra Nikolić ističe da nije realno da se cene više spuštaju. „Dalje od ovoga ne može i to je ono što smo svi konstatovali, a čak je neminovno da se možda malo i podignu, ali to je već pitanje nastupa svakog uvoznika“, smatra Nikolić. Da bi cene mogle da rastu smatra i Igor Mitrović, marketing menadžer u kompaniji Reno-Nisan, koja prodaje i Dačije. On u izjavi za naš list napominje da cene ne mogu više da idu dole.

– Na ovom sajmu je postignut apsolutni rekord u snižavanju cena i zaista mi zvuči neverovatno da bi mogle da idu i niže od ovoga. Nikakvu ekonomsku opravdanost ne bi imalo poslovanje pod ovim uslovima na duži rok. Mislim da će sa oporavkom tržišta i cene polako da se vraćaju na neki nivo koji obezbeđuje normalno poslovanje – kaže Mitrović.

Marketing menadžer Porše SCG, koja prodaje automobile Folksvagena, Andrijana Đikanović, kaže za Danas da su za ovogodišnji sajam svi uvoznici napravili posebne dogovore sa fabrikama i cene su bile više nego niske.

– Kupcima su, naravno, tek sad nešto realnije. Mislim da se nikada cene neće vratiti onom brzinom kojom su spuštane, ali će ovoga puta samo tržište diktirati pozicioniranje cena, niko drugi – smatra Đikanović.

Sajamski popusti kod većine uvoznika važe tokom celog marta, ali procene su pojedinih uvoznika da će niske cene biti zadržane i posle tog perioda. Direktor prodaje Fijata Zorica Dimitrijević ističe da se cenovnici verovatno neće menjati sa prolaskom krize. Sličnog mišljenja je i Ivan Rašković, direktor prodaje u Auto Čačku, zastupniku Škode.

– U ovom trenutku postigli smo maksimum sniženja u odnosu na period od prošle i pretprošle godine, ali postoji mogućnost da se ove cene zadrže dosta dugo – smatra naš sagovornik.

Brend menadžer BMW-a Nemanja Lazić ocenjuje da će cene će još neko vreme biti na sadašnjem nivou, ali da će neminovno morati da budu menjane i kako nove tehnologije budu implementirane u vozila. Nemanja Živojinović iz Verano motorsa, zastupnika Pežoa, naglašava da su automobili sada veoma povoljni, povoljniji nego prethodne godine. „Nema mnogo prostora da se cene smanjuju tako da ćemo u narednom periodu ostati na istom nivou“, zaključuje Živojinović.

Carine

Prvog dana 2009. carine na uvoz automobila u Srbiju su prepolovljene sa 20 na 10 odsto, dok su 1. januara ove godine spuštene na 7,5 odsto (za vozila proizvedena u Evropi). Prodavci očekuju da će država ispoštovati obećanje i već 1. januara 2011. potpuno ukinuti carine pa bi i cene automobila mogle da budu niže.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari