Turistička industrija je jedna od najprofitabilnijih u svetu, jer nema te kriza koja bi ljude sprečila da putuju, ali kao i na sve ostale segmente naših života, tako i na ovaj, i te kako utiču promene koje donosi razvoj interneta.
Turističke agencije i svi agenti zaposleni u ovoj industriji, hotelijeri, pa i avio kompanije moraju da se prilagode i iskoriste mogućnost koje im nudi internet, saglasni su učesnici konferencije „Industrija turizma i globalni internet servisi“. Oni koji to ne uspeju jednostavno će nestati sa turističke scene.
– Turizam je u svetu odmah iza hemijske i naftne industrije, a ove godine se očekuje rast od čak četiri odsto i profit od nekih 1.350 milijardi dolara – rekao je direktor Departmana za međunarodne odnose Univerziteta Singidunum Slobodan Unković, juče u Hajatu na konferenciji u organizaciji Danas konferens centra. Osvrćući se na to koliko se sa pojavom interneta i njegovim razvojem poslednjih godina sve promenilo i u turističkoj industriji Unković je istakao da postoje stvari koje će ostati iste.
– Veliki turoperatori će i dalje dominirati, naročito u segmentu letnjih odmora, jer oni koriste prednosti veletrgovine, imaju ugovore sa hotelima i mogu po pristupačnim cenama da obezbede aranžmane. Tu nema dileme – rekao je Unković.
On je napomenuo da se seća velikih agencija koje su poslovale dobro osamdesetih godina prošlog veka i toga koliko su one trošile na štampanje publikacija, na unajmljivanje agenata. „Sada se sve to radi elektronski. Sve više ljudi rezerviše putovanja ili smeštaj preko interneta“, istakao je Unković. Da to kod nas još nije zaživelo na pravi način, kaže on, pokazalo je jedno istraživanje iz 2011. „Čak 60 odsto turista iz Srbije rezervisalo je putovanje samostalno, 29,7 odsto je to učinilo preko turističke agencije, a svega 2,3 odsto putem interneta“, naglasio je Unković.
Direktor Kongresnog biroa Srbije Miloš Milovanović rekao je da je prošlo vreme kada su se turističke agencije ugrađivale u smeštaj ili prevoz i da je sada njihov zadatak da prodaju doživljaj koji potrošač ne može sam da kupi. Što se tiče korišćenja interneta u turističke svrhe, Srbija tu, smatra Milovanović, još uvek zaostaje za nekim razvijenim zemljama.
„Budžeti koje mi imamo su do 10 ili 20 puta manji od nekih drugih, tako da mi nemamo ozbiljnih manevarskih prostora“, napominje on.
Milovanović kaže da je Kongresni biro Srbije koji radi već tri godine napravio među prvima u svetu aplikaciju za mobilne ali da to slabo ko iz Srbije koristi. Da bi se situacija u turističkoj industriji popravila, Milovanović napominje, mora dosta toga da se promeni, pre svega, da se radi na infrastrukturi i sistemu.
– Skeptičan sam po tom pitanju, ali sistem mora da se menja, nama treba uspešno funkcionisanje javno-privatnog partnerstva. Zasad nisam siguran da je privatni sektor spreman da učestvuje, a s druge strane javni sektor kao da nije spreman da dozvoli privatnom da odlučuje o bilo čemu“, napomenuo je Miloš Milovanović.
Direktorka za prihode u hotelu „Hajat ridžensi“ Neli Jaćimović rekla je da je njihov hotel, da bi držao korak s vremenom, na vreme prihvatio sve izazove koje internet donosi.
– Bili smo primorani da odlučimo mnogo toga, na kojim sajtovima ćemo biti, kakav će naš sajt biti, potom šta možemo i po kojoj ceni da ponudimo. Za hotele je, na primer, jako važno da kada se pojavljuju na više sajtova imaju uniformisane cene – rekla je Jaćimović.
Internet je, napomenula je ona, doneo transparentnost, a bez nje hoteli gube kredibilitet, što opet utiče na imidž hotela, koji je i te kako bitan. Prema njenim rečima, trenutno na svetu ima dve milijarde korisnika interneta, a do 2016. očekuje sa da će ih biti gotovo tri milijarde.
Rezervisanje turističkih putovanja, prevoza ili smeštaja putem interneta iz godine u godinu raste, ali od Evropljana najažurniji po tom pitanju su Britanci, koji čine 28 odsto od ukupnog broja onlajn rezervacija. „‘Hajat’ je na primer 2009. imao 20 odsto onlajn rezervacija, a prošle godine ih je bilo gotovo 30 odsto. Najviše rezervacija na ovaj način je iz SAD i Nemačke, mada je poslednjih godina sve više Rusa“, rekla je Jaćimović.
Internet je, prema rečima direktora Duke end Peterson travela Zorana Đukanovića, od svih grana možda ponajviše pogodio turističku. „Trenutno jedan od najbrutalnijih ratova koji se vodi je onaj između mašine i čoveka, međutim, ako čovek ostane čovek onda ga mašina nikada neće pobediti“, objasnio je Đukanović.
Srbi koriste internet
Direktor Turističke organizacije Beograda Dejan Veselinov kaže da 47 odsto ljudi u Srbiji danas koristi internet, a da 31,2 odsto internet koristi da prikupi neke informacije, sazna nešto u vezi sa putovanjem. „Gotovo 80 odsto onih koji požele da putuju iskoriste internet u neku svrhu“, napomenuo je Veselinov. On kaže da sajt TOB-a beleži 40.000 poseta, od čega je čak 28.000 iz Srbije.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.