Novi tender za izgradnju mosta preko kanala Dunav – Tisa – Dunav u Novom Sadu pokazao je koliko je biznismen Dušan Borovica „naduvavao“ cene za putarske radove. Most kojim će Bulevar Evrope biti spojen sa auto-putem E-75, biće za blizu 300 miliona dinara jeftiniji od prihvaćene ponude koju je 2011. dala firma „Borovica transport“.
Borovici su naruku išle manjkavosti prethodnog Zakona o javnim nabavkama, ali je očigledno imao podršku lokalne vlasti. Kontroverzni biznismen se pojavljivao kao podizvođač ili izvođač u više kapitalnih investicija, a po pravilu je dobijao avansne uplate. Neke od poslova, poput izgradnje spornog mosta, nije ni počeo.
– Najviša ponuda na novom tenderu je 240, a najniža čak 290 miliona dinara jeftinija od one koju je imao „Borovica transport“. Pritom, od tada je prošlo dve godine, povećane su cene građevinskih radova i materijala, a današnji ponuđači i dalje imaju ekonomsku isplativost. Zahvaljujući sprovedenom postupku u skladu sa novim Zakonom o javnim nabavkama, realna cena se iskristalisala kroz tri ponude, koje se kreću od 693 do 764 miliona dinara. Rukovodstvo Zavoda za izgradnju grada (ZIG) u prethodnom mandatu je sa „Borovica transportom“, koji je bio jedini ponuđač, sklopilo ugovore o izgradnji tog mosta na iznos od preko milijardu dinara – kaže za Danas direktor ZIG-a Goran Višnjić.
„Borovica transportu“ su tada avansno uplaćena 462 miliona, uz rok izgradnje od osam meseci. Radovi ni nakon godinu dana nisu počeli, pa su ugovori ove godine raskinuti, a ZIG je tužio Borovičino preduzeće za povraćaj uplaćenog avansa. Prema uslovima novog tendera, nema avansne uplate, a bankovne garancije su podignute sa pet na 10 odsto.
– Prilikom izglasavanja Zakona o javnim nabavkama, u Skupštini je bilo dosta polemike, a danas je jasno da je predlagač, u ovom slučaju poslanički klub SNS, sledio ideju transparentnosti i konkurentnosti. Novi zakon je pojednostavio primenu i značajno suzio manevarski prostor za razne vrste zloupotreba, pritom smanjujući troškove – kaže Višnjić.
Most na kanalu DTD, kojim će Bulevar Evrope biti spojen sa auto-putem E-75, biće dugačak 176 metara, širok 13,70 metara, a imaće dve kolovozne trake, pešačke i biciklističke staze. Ponuđači na novom tenderu su austrijski Porr, te konzorcijumi Energoprojekt – Vest gradnja i Strabag – Vojvodinaput – Mostogradnja, a konačna ponuda biće odabrana do kraja godine.
Sporan još jedan bulevar
Firma „Borovica transport“ je i 2009. na tenderu ZIG-a za izgradnju Somborskog i Subotičkog bulevara dobila posao sa ponudom koja je za 100 miliona dinara bila veća od ekonomske. Ovaj tender je još uvek predmet istrage, a iz dokumentacije se vidi da je drugi učesnik tog javnog poziva, JKP Put za samo 24 sata prekrojio svoju ponudu i uvećao je za onoliko koliko je bilo potrebno da bude nepovoljnija od Borovičine. „Borovica transport“ je dobio prvu deonicu Somborskog bulevara.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.