To je loš znak za celu privredu: prodaja novih automobila u Srbiji je u drastičnom padu. Ali ni po jada za malu Srbiju – prodaja automobila u lakom je padu i u velikoj Evropi. Prodaja kragujevačkog „punta“ tokom prvih šest meseci više je nego prepolovljena, „a njihov trend se preslikava na nas, i s obzirom da oni inače bolje prodaju, ako njima ide loše, nama je još gore“, tvrdi Miloš Petrović iz Poslovnog udruženja uvoznika vozila i delova.

Petrovićevi podaci pokazuju da je tokom prvih šest meseci ove godine u Srbiji prodato ukupno 18 459 automobila, a sajt banke-online tvrdi da je pad prodaja automobila u prvih šest meseci ove godine za 16,5 odsto niži od prošlogodišnjeg šestomesečnog rezultata. „Prodaja novih automobila gotovo je sasvim stala. Prošla godina je bila najgora u istoriji, a ova je godina gora čak i od prošle. A kad to traje dve-tri godine, to onda više nije kriza nego realno stanje“, kaže za Danas Miloš Petrović. On navodi podatke za juni – prošle godine je prodato ukupno 4200 novih automobila, a ove godine samo 3276 od čega su 624 automobila domaće proizvodnje. „Ljudi su prestali da kupuju vozila preko 2000 kubika, iako ona sa preko 2000 kubika manje zagađuju okolinu. Jedino mi zagađenje okoline ne uzimamo u obzir“, kaže on. „A tek kod komercijalnih vozila kakav je pad – najstrašniji. Poslovna aktivnost je stala, kombije i druga komercijalna vozila ne kupuje niko“, kaže Petrović. On tvrdi da se fabrička cena automobila maltene izjednačila sa prodajnom cenom i da uvoznici zarađuju 100-200 evra po autu. „Nemamo izbora, samo da bismo ostali na tržištu. Ali i bombardovanje je bilo, pa smo prodavali auta, valjda ćemo opet.“

Poslovno udruženje uvoznika vozila i delova pokušava da u saradnji sa tri nadležna ministarstva – ekonomije, trgovine i finansija – izdejstvuje neke poreske benefite kako bi se prodaja pokrenula. Ponovo je na dnevnom redu naplata PDV kod svake prodaje. „Pre deset godina je važio princip da se kod zamene starog za novo, porez plaća samo na razliku u ceni između novog i starog automobila, danas se PDV plaća na ceo iznos novog automobila. To je za kupce destimulativno“, kaže Petrović.

Situacija na svetskom tržištu automobila kompleksnija je. Prema podacima Udruženja nemačke automobilske industrije, u prvom polugodištu ove godine, veliki pad od 29 odsto, kako se moglo i očekivati, imao je Japan, dok je rusko tržište na putu fantastičnog oporavka – rast prodaja od 55,7 odsto. U SAD je tražnja porasla za 12,7 odsto, a u Brazilu za 9,5 odsto. Kod Rusije, SAD i Brazila u konačni rezultat su uračunati i lični automobili i komercijalna vozila. Kina i Indija se i dalje vrlo dobro drže sa rastom prodaje novih automobila od 9,7 odnosno 16 odsto.

Zapadna Evropa, međutim, plaća ceh svojoj dužničkoj krizi koja se još samo zapetljava. Broj prodatih novih automobila u EU 27 plus EFTA, a ne računajući Maltu i Kipar, pao je za 1,8 odsto, s tim što su nove članice EU imale rast od dva odsto, pa one malčice popravljaju ukupni rezultat Evrope.

Pad prodaje „punta“

Kragujevac – U prvih šest ovogodišnjih meseci kompanija Fijat automobili Srbija na domaćem tržištu prodala je 3.083 „punta“, dok je u istom periodu lane u Srbiji prodato 6.485 automobila tog modela. Razlozi za pad prodaje „punta“ na domaćem tržištu su smanjenje subvencije države sa 1000 na 600 evra pri kupovini tog vozila po principu „staro za novo“, zatim loši uslovi prodaje na kredit (povećano učešće kupca), kao i sve izraženija ekonomska kriza koja za posledicu ima i pad kupovne moći stanovništva.

Među razlozima za pad prodaje „punta“ na domaćem tržištu svakako je i onaj koji se odnosi na činjenicu da je većina kupaca u Srbiji taj model svojevremeno kupila po principu staro za novo, odnosno zamenom starih automobila za novi „punto“ uz subvenciju države od 1000 evra i ranije povoljne kredite bez učešća i sa kamatom od 4,5 odsto na godišnjem nivou. Z. R.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari