Metafora svetla u medijskom mraku 1

– „Dobro veče Beograde na vodi!“ pozdravili su sinoć Feralovci brojnu publiku u sali Centra za kulturnu dekontaminaciju ali i one ispred njega koji su zbog gužve unutra, u eksterijeru, uprkos hladnoći, preko video bima pratili promociju monografije „Smijeh slobode: Uvod u Feral Tribune“ Borisa Pavelića“. Stoga bi se možda moglo reći da je blagopočivši splitski kultni političko satirični list Feral Tribune (1983 – 2008), zapravo prisutniji u javnosti danas nego za vreme svog života. O tome svedoči velika čitanost tekstova njegovih nekadašnjih novinara i pokretača ovog lista Borisa Dežulovića, Predraga Lucića i Viktora Ivančića.

Prva dvojica su sinoć, pohvalili Pavelićevu knjigu, a isto bi učinio i Ivančić odsutan zbog zdravstvenih razloga. Dežulović je ocenio kako je Pavelić uradio ozbiljan posao, a da su to radili Feralovci bio bi neozbiljan poduhvat. On bi najrađe, kako je rekao napravio luksuznu foto – monografiju sa svim motažama pod radnim naslovom „Franjo i mi“. Na pitanje o tome da li su imali tradicionalne uzore kada je reč o specifičnoj satiri koju su kreirali u Feralu, Dežulović je kao i Lucić rekao da nisu, te da su u čitavu stvar ušli kao divljaci i da su išli kontra svemu. U toj satiri bilo je više panka i Džonija Štulića, konstatovali su obojica.

Dežulović je uz to naglasio da je Feral sve njih oblikovao tako da da će on zauvek biti Feralovac i da ga ljudi i danas kada piše za druge medije prepoznaju kao takvog. Knjiga ga, naravno, vraća jezgru Ferala i ona je za njega neka vrsta “obiteljskog spomenara”.

Saša Ilić koji je moderirao razgovor ocenio da je malo takvih knjiga kakvu je napravio Pavelić i da ona ne počinje i ne završava slučajno metaforom o svetlosti . „Feral to upravo jeste u medijskom mraku koji je na ovim prostorima trajao veoma dugo a danas smo ponovo suočeni sa takvom situacijom.“ kazao je Ilić, podsetivši da je ovaj list pored satire imao veliki broj ozbiljnih tekstova o korupciji i zločinima. Pavelić je, između ostalog, kazao da se odlučio da napravi knjigu o Feralu, pre svega da bi nešto vredno otrgnuo od zaborava, zato što se toga nisu latili stručnjaci a trebalo je, ali i zbog toga što to nisu učinili sami Feralovci. On je,doduše, to predlagao i postojale su, kako je rekao, na tu temu brojne ideje, kao recimo da se za svaku naslovnicu napravi tekst.

Govoreći o recepciji satire u Hrvatskoj danas, Predrag Lucić je primetio da je među tamošnjim ministrima to još uvek kategorija izvan sfere njihovog razumevanja, a kao primer najviše kritikovane pesme iz njegovog opusa naveo je ostvarenje „Lijepa naša haubico“.

Zanimljivo je bilo čuti i novinarku Svetlanu Lukić koja je govorila o recepciji Ferala u Beogradu. Ona je istakla da je u vreme devedesetih od životne važnosti bilo znati da nisi sam i da su kritični glasovi Ferala na stvarnost u tom smislu bili veoma bitni za ovu sredinu. Takođe, Feralovcima je sigurno bilo teže da rade svoj posao jer je Hrvatska bila u ratu i pod diktaturom te da joj je u tom smislu generalno muka od termina hrabri a posebno junački beogradski novinari.

Na sinoćnoj promociji, posle koje je usledio razgovor o stanju u medijima danas i poetsko satirični kabare s Dežulovićem i Lucićem kao glavnim akterima, bilo je veoma mnogo novinara, , a među brojnim poznatim ličnostima iz javnog i kulturnog života grada viđeni su Vesna Pešić, Žarko Korać, Dušan Makavejev, Filp David, Vesna Čipčić i mnogi drugi.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari