
– Deo izložbe „Dirty Season – Necenzurisano“ foto kolektiva Kamerades, koji je bio postavljen u izlogu Galerije Atrget Kulturnog centra Beograd, uklonjen je u ponedeljak po nalogu Ivone Jevtić direktorke te institucije a da autori o tome nisu prethodno obavešteni.
„Sporne“ fotografije prikazuju predizborne plakate različitih političkih stranaka na kojima su lica njihovih glavnih protagonista umrljana bojom. Kamerades su s nevericom primili vest o tome šta se zbiva s njihovom izložbom i odlučili juče da je kompletno skinu i organizuju u KCB razgovor o tome. Kako ističu, sve ovo ih je iznenadilo pogotovo zbog toga što izložba u naslovu nosi reč „necenzurisano“, a bavi se neprestanom izbornom kampanjom, manipulacijom masom, borbom za glasove, cenzurom i autocenzurom, te masovnim zasipanjem posterima, bilbordima, reklamama koje obećavaju bolje sutra.
„Ovakav ironični obrt nismo mogli ni da sanjamo. Baš to o čemu izložba govori sada se dešava sa našim radom. Fotografije koje su uklonjene iz postavke njen su integralni deo i izložba bez njih gubi snagu i značenje, a ovaj čin obesmišljava celokupnu ideju izložbe“, ističu Kamerades.
Njih je podržao i kolektiv Kulturnog centra Beograda kao i Asocijacija Nezavisne kulturne scene, koja, kako je navela u svom saopštenju, „najoštrije osuđuje cenzuru izložbe i zahteva od gradskih vlasti smenu direktorke KCB-a Ivone Jevtić“.
„Pozivamo sve autore na bojkot KCB-a do smene direktorke, a javnost da izrazi podršku kolektivu Kamerades prisustvom javnom povlačenju ostatka izložbe iz galerije Artget 15. marta u 16 sati“, navela je NSK juče u svom saopštenju.
Svi pokušaji Danasa da uspostave komunikaciju s Ivonom Jevtić i od nje dobiju šire objašnjenje zašto su fotografije skinute bili su bezuspešni. Direktorka je juče bila zauzeta pisanjem saopštenja. U njemu je navela da je reč o nesporazumu, da izložba nije cenzurisana i da je razlog uklanjanja fotografije to što su one postavljene na fasadu bez dozvole, kao i zbog toga što se na nju uskoro ima staviti ćirilični naziv institucije na čijem je čelu. Takođe, Jevtić navodi da sa izloga zapravo nisu uklonjene četiri fotografije, nego posteri, iako se radi o fotografijama velikog formata na kojima su snimljeni prizori oštećenih političkih plakata. „Do nesporazuma je došlo jer su uklonjena četiri postera, ne fotografije, koji su se nalazili na staklenom delu (prozorima) za čije je postavljanje neophodna dozvola Zavoda za zaštitu spomenika. Drugi nesporazum je taj da su programski direktor i umetnički direktor mimo mog znanja to učinili. Programski sektor je blagovremeno obavešten da je pokrenuta procedura i da je dobijena dozvola Zavoda za zaštitu spomenika za postavljanje ćiriličnog natpisa Kulturni centar Beograda, kako bi se ispoštovale zakonske norme Ustava o upotrebi ćiriličnog pisma“, navodi Ivona Jevtić u svom saopštenju.
Ona podseća i da je postavljanje ćiriličnog natpisa više puta odlagano zbog loših vremenskih uslova i da je za lepljenje katovanih slova neophodna optimalna temperatura. „Nestrpljivo smo očekivali povoljne vremenske uslove kako bi to učinili. Izuzetno mi je žao što je došlo do nesporazuma“, kaže između ostalog Ivona Jevtić u pismu Kameradesima, koje je ujedno i saopštenje.
Milovan Milenković, jedan od Kameradesa, kaže da je mislio da je ova izožba bila prilika da se dokaže da autocenzura i cenzura ne postoje ali ga uklanjanje fotografija koje su bile okrenute ka Trgu Republike navode na drugačiji stav.
„Ovo što se desilo mi daje indikaciju da autocenzura i cenzura postoje. Ne mogu to da tvrdim, jer direktorka KCB-a u svom pismu navodi da mi nismo imali dozvolu da fotografije zakačimo na fasadu što je fakat, ali nam to niko nije tražio iz ove gradske institucije kulture. Mi o ovoj izložbi pričamo nedeljama pre nego što je otvorena i niko nam nije ništa tražio a takođe nismo ni prvi koji su tu postavili svoje radove“, kaže naš sagovornik i dodaje da ih niko nije obavestio da će fotografije, koje su inače sami platili da se urade, biti uklonjene. Čak i da jesu opet bi uklonili kompletnu izložbu jer ona s otkinutim integralnim delom svog tkiva gubi smisao. „Taj deo je trebalo da bude triger ljudima da shvate da smo u stvari mi ti zbog kojih je sistem takav kakav jeste. I ako postoji cenzura i ako postoji neka žrtva te cenzure, mislim da je to gospođa Jevtić a ne mi. Mi smo samo posledica. To što smo mi okačili gleda svako, svake izborne kampanje, svaki dan, iz autobusa“, zaključuje Milovan Milenković za Danas
Kamerades
Kolektiv Kamerades su Marko Risović, Nemanja Pančić, Milovan Milenković, Nemanja Jovanović, Marko Rupena a Saša Čolić je njihov bivši član. Svi oni bave se dokumentarnom fotografijom i rade ili kao frilenseri ili sa određenim redakcijama. Na izložbi u Artgetu se nisu potpisivali ispod fotografija ali nije posredi jednoumlje. Koncept izložbenog materijala je takav da bi se moglo reći da im je bilo mnogo važnije da se na kritičan način osvrnu na sivu svakodnevicu, politički cirkus oko nas, a ponajviše na nas same obezglavljene ili, kako Ivana Tomanović navodi u tekstu kataloga izložbe, „tužne pajace u senci dobro organizovanog cirkusa“.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.