Komisija za ocenu studije beogradskog metroa, koja je formirana nakon što je 18. novembra u Skupštini grada potpisan ugovor sa Vladom Francuske o namerama u projektu „Beogradskog metroa“, juče je u Starom dvoru održala prvi sastanak na kome je istaknuto da rešenje prve metro linije mora pažljivo planirati kako bi bilo održivo za Beograd.
Prva linija, koja će ići od Ustaničke na Voždovcu do tvorničke ulice u Zemunu, mogla bi da bude gotova za šest do sedam godina, a Komisija će voditi računa o tehničkim aspektima izrade studije i idejnog projekta prve linije beogradskog metroa.
– Prvenstveni zadatak ove komisije je da se svi predlozi prilagode potrebama i mogućnostima grada Beograda, kako bismo dobili metro koji nam priliči. Stručna komisija ima članove sa iskustvom u izgradnji i u siromašnim i u bogatim gradovima, pa ćemo zajedno razmotriti sve što nam kompanija „Ežis“ ponudi – rekao je gradski arhitekta Dejan Vasović koji je objasnio da je najvažnije na početku utvrditi koncept beogradskog metroa, kako bi se izbegle greške.
Član stručne komisije, profesor na Univerzitetu u Pensilvaniji Vukan Vučić, koji je bio glavni konsultant na izradi metroa u San Francisku, Vašingtonu, Mančesteru, Edmuntonu, Rimu, Pekingu i Gvadalahari, istako je da komisija pred sobom ima veliki zadatak, jer gradovi koji imaju tendenciju rasta, kao Beograd, imaju sve veće saobraćajne probleme.
Prema njegovim rečima, pedesetih godina samo 20 gradova u svetu imalo je metro sistem, dok je danas taj broj 120.
Vučić je objasnio da ekipa kompanije „Ežis“ ima međunarodno iskustvo, dok će Komisija pomoći svojim poznavanjem lokalnih uslova, i fizičkih i finansijskih, kako bi se ostvario efikasan sistem na koji će u malo daljoj budućnosti razviti metro mrežu.
Jedan od vodećih međunarodnih konsultanata u tom sektoru Gradimir Stefanović, koji je ostavio svoj pečat u izgradnji metro sistema u Torinu, Rimu, Šangaju, Londonu, Rijadu, Heliopolisu, Kairu, Sankt Peterburgu i Tel Avivu, izrazio je zadovoljstvo što je Beograd posle perioda inkubacije od tridesetak godina odlučio da započne izradnju metroa.
On je rekao da glavni grad Srbije sada može da iskoristi veći izbor elemenata tehnologija i samim tim veći izbor rešenja nego gradovi koji su gradili metroe tokom šezdesetih i sedamdesetih godina prošlog veka.
– Mislim da smo izabrali i pravog partnera, jer Francuska je poznata po izgradnji metroa, kao i kompanija „Ežis“, sa kojom sam sarađivao na velikim projektima u Jerusalimu i Dablinu – naveo je Stefanović.
U ime Grada i Direkcije za građevinsko zemljište i izgradnju u Komisiji je i Zoran Rubinjoni, koji rukovodi velikim projektima, poput izgradnje novog mosta preko Ade Ciganlije i Vladimir Depolo, koji je vodio prethodne studije o izradi beogradskog metroa.
Depolo je podsetio da su u prethodnom periodu geologija ili sastav tla podrobno istraženi, tako da se ovaj projekat ne nalazi na „nultom“ početku.
– Potrebno je da se stvori održiv projekat u svakom domenu, a najpre u finansijsko-ekonomskom. Grad, pored velike investicije, mora da dobije i sistem koji će moći da održava na kvalitetnom nivou, kako bi on dobro funkcionisao – rekao je Depolo.
Prema Rubinjonijevim rečima, beogradski metro je od velike priče i želje došao u fazu gde se mora krenuti u njegovu izgradnju. On je ponovio da Beograd mora da nađe održivo rešenje koje će zadovoljiti potrebe njegovih stanovnika.
– Rešenje mora da bude izvodljivo, a da pritom, prilikom izgradnje, ne bude zatvoren ceo grad – najavio je Rubinjoni.
U nastavku prvog radnog sastanka komisija se sastala i sa predstavnicima francuske kompanije „Ežis“, koja je zadužena za izgradnju studije koncepta beogradskog metroa i izradu idejnog projekta prve linije.
Rešenje za saobraćajne gužve
– Metro je jedino rešenje za zakrčenja koja uzrokuje sve veći broj automobila na gradskim ulicama, i predstavlja jednu od najvećih investicija koju neki grad može da izvede u svojoj istoriji. Stoga je važno pažljivo planirati svaki korak u njegovoj izgrdnji, jer svaka greška mnogo košta. Potpuno je netačno da metro mora da ide samo kroz tunele kao u Parizu. U Londonu su dve trećine linije van tunela, dok je u Njujorku više od pola. Važno je da je metro odvojen od drugog saobraćaja – ukazao je Vučić.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.