Prema gruboj proceni šteta koju je pretrpelo Autotransportno preduzeće Vojvodina i njen bivši većinski vlasnik Ilija Dević, zbog toga što novosadska vlast nije ispoštovala svoj deo ugovora i preusmerila autobuski saobraćaj na novu stanicu koju je izgradilo to preduzeće, iznosi oko 100 miliona evra. Konačan iznos trebalo bi da utvrdi finansijski veštak, a Devićev advokat Emir Jašarević očekuje da će biti imenovan na ročištu zakazanom za 6. april.
– U međuvremenu, veštak saobraćajne struke dostavio je svoj nalaz iz koga se nesumnjivo vidi ono što je Novosađanima i bilo poznato – da stara autobuska stanica ni u jednom trenutku nije prestajala da radi, iako je grad bio u ugovornoj obavezi da je prevede u status terminala za međumesni saobraćaj. Grad je to bio u obavezi da uradi odmah po dobijanju upotrebne dozvole za novi objekat u koji je Dević uložio oko 30 miliona evra iz kredita, zalažući, pri tom, i ličnu i imovinu svoje matične firme. Iako je saobraćajna signalizacija koja je dolazak autobusa na staru i preusmeravanje na novu stanicu bila postavljena, ona se nije poštovala, pa su je gradske vlasti skinule posle tri meseca – kaže za Danas Jašarević i dodaje da bi na ročištu trebalo da bude saslušan i Dević koji do sada nije imao priliku da se obrati sudu.
Na pitanje da li sud može da uvaži prigovor gradskih pravobranilaca koji se protive finansijskom veštačenju, Jašarević odgovara da je zbog obavezujućeg stava Privrednog apelacionog suda, koji je odbacio prvostepenu presudu Privrednog suda u Novom Sadu donetu na štetu ATP Vojvodine, to „pravno nemoguće, ali je u životu sve moguće“.
Ipak, zbog „packi“ koje je Apelacioni sud uputio kroz formulaciju svoje presude Privrednom sudu u Novom Sadu, očekuje se da će i finansijska šteta biti utvrđena. Prema računici Devića, firma je zbog nepokrenute investicije, od jula 2007, mesečno gubila oko 1,5 miliona evra, a ako se tome dodaju troškovi zbog pokrenutog stečaja i drugih započetih poslova, cifra dostiže iznos od oko 100 miliona evra. Dević uz to najavljuje i privatnu tužbu zbog izgubljene dobiti.
Iako smo u više navrata pokušavali da saznamo prave razloge zbog kojih su gradske vlasti, od Maje Gojković do sadašnjeg gradonačelnika Igora Pavličića, odustale od ugovorenog posla i jedno čisto ekonomsko pitanje preveli na politički teren, ostali smo bez odgovora. Posledica je da su ceh platili, osim investitora, radnici ATP Vojvodine koji su ostali bez posla, a konačan račun tek će biti ispostavljen gradskoj kasi, odnosno svim građanima Novog Sada. Međutim, mnogo više štete može da nanese poruka koja se ovakvim potezima upućuje investitorima, i to ne samo domaćim. Naime, Dević je o sudbini ATP Vojvodine obavestio međunarodne institucije, Vensana Dežera, šefa delegacije EU u Srbiji kao i ambasade SAD i zemalja Evropske unije. U jednom od odgovora, pristiglog od belgijskog ambasadora u vreme kada je ta zemlja bila predsedavajuća u EU, uz ogradu da je reč o unutrašnjim pitanjima u koja on ne može da se meša, ambasador preporučuje Deviću da se obrati Božidaru Đeliću, čije napore na putu ka evropskim integracijama Srbije izuzetno ceni. „Ja bih vam predložio da o svom slučaju obavestite ministra Đelića pošto postupci koje opisujete u svom pismu mogu naneti štetu Srbiji na njenom putu ka Evropskoj uniji, kao što je ispravno napomenula direktorka Agencije za borbu protiv korupcije u pismu koje je uputila kancelariji Republičkog javnog tužioca 11. jula 2010. godine“, navodi se u odgovoru belgijskog diplomate.
Slučaj ATP Vojvodine već više od godinu dana razmatra i Agencija za borbu protiv korupcije, ali u toj instituciji nismo mogli da saznamo u kojoj je fazi utvrđivanje činjenica jer je „reč o obimnom predmetu koji je još u toku“.
Hronika jednog stečaja
Ilija Dević koji je ATP Vojvodinu kupio u privatizaciji 2004. godine, ispunio je investicioni plan već u prvoj godini poslovanja. Osim toga, preduzeće je na lizing uzelo 30 novih autobusa, dobilo pravo zastupanja autobuskog programa Mercedesa i Setre i zaposlilo oko 200 novih radnika. Istovremeno, sa gradskim vlastima sklopljen je ugovor kojim je bilo garantovano da će posle izgradnje nove autobuske stanice na placu ATP Vojvodine, autobuski saobraćaj biti izmešten iz centra grada. Međutim, taj deo ugovora nije ispoštovan, nova stanica nije proradila, a preduzeće nije više moglo da servisira kreditne obaveze nastale iz te investicije. ATP Vojvodina je krajem 2008. otišla u stečaj, Agencija za privatizaciju raskinula je kupoprodajni ugovor sa Devićem zbog neuplaćene pete rate za kupovinu firme, Mercedes i Setra su povukle zastupništvo, a oko 500 zaposlenih našlo se na ulici.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.