Omer Karabeg: O saradnji privrednika Srbije i Kosova razgovaraju Marko Čadež, predsednik Privredne komore Srbije, i Safet Grdžaliju, predsednik Privredne komore Kosova.
Marko Čadež: Do sada smo imali 15 susreta između dve privredne komore. Nije prošao nijedan mesec, a da se u nekoj oblasti privrednici nisu sastali i razgovarali o nečemu što bi mogli zajedno da urade.
Safet Grdžaliju: Cilj nam je da otvorimo novu perspektivu u odnosima između Kosova i Srbije. Sama činjenica da mi skoro svaki mjesec razgovaramo i da smo, kao što je kolega Čadež rekao, do sada imali 15 zajedničkih sastanaka govori o tome da smo okrenuli novu stranicu u našim odnosima.
Čadež: Kada imate industrijsku zonu u Gračanici kod Prištine, s obzirom na veoma dobre puteve, odatle imate lak pristup tržištima u Makedoniji, Albaniji i Crnoj Gori. I to je jedan od značajnih razloga koji bi privrednike iz Srbije trebalo da motiviše na zajedničke investicione poduhvate sa kosovskim privrednicima. Već postoje konkretni dogovori i mi mislimo da ćemo već početkom 2016. moći da govorimo o prvim realizovanim projektima.
Grdžaliju:
Naše dve komore eliminišu uticaj politike tako što mi vodimo tehnički dijalog. Pokušavamo govoriti jezikom argumenata i ekonomije. Upravo zbog toga su naši razgovori uspešni. Biznis ne priznaje granice, nacije, kulture. Zasniva se samo na interesu.
Čadež: Eksperti koji se bave železničkim, poštanskim i vazdušnim saobraćajem razgovaraju o njegovoj obnovi. Operativno to može da funkcioniše. Ali mi ne možemo da donosimo političke odluke. Mi za to nismo nadležni.
Grdžaliju: Mi smo pokušali otkloniti te prepreke u poštanskom, železničkom i zračnom prometu i sada su na potezu vlade. Danas, kada iz Prištine krenete za Beograd, na prelazu Merdare će vas dočekati kolona duga pet kilometara sa kosovske strane i isto tolika sa srpske. To je da čovek poludi.
Čadež: Kada smo se gospodin Grdžaliju i ja u Beogradu sastali sa premijerom Aleksandrom Vučićem i ministrom privrede Željkom Sertićem, razgovarali smo upravo o tom problemu. Izneli smo naše zajedničke stavove i dobili podršku. Mislim da će se na tome sada intenzivnije raditi, kako bi se ubrzao protok robe.
Grdžaliju: Vlada Kosova je uložila dosta novca da se napravi auto-put prema Albaniji, a sada se gradi i auto-put prema Makedoniji, ali nijedan od ta dva auto-puta neće imati pravi značaj ako se ne spoji sa niškim auto-putem preko Merdara. U tom pogledu imamo konkretna obećanja od gospodina Vučića da će biti izgrađen auto-put od Niša do Merdara, a i Vlada Kosova je odvojila novac za svoj deo auto-puta do Merdara, i ja se nadam da će biti urađen.
Marko Čadež: Od trenutka kada smo počeli dijalog između dve komore, mi smo vrlo jasno stavili do znanja da se ne bavimo politikom, nego rešavanjem privrednih problema. Pronašli smo modele kako da privrednici sarađuju i oni vrlo dobro funkcionišu.
Grdžaliju: Trgovina je kao voda. Sama pronalazi svoje puteve. Pričali političari ili ne – trgovci rade svoj posao.
Čadež: Mi želimo da se stvore uslovi da se iz Niša u Prištinu stiže auto-putem i da roba iz Niša preko Prištine ide za Tiranu i za luku Drač. Mi želimo da ljudi mogu za 30 minuta avionom da stignu u Prištinu da bi tamo razgovarali o poslovima. To su stvari o kojima mi sada razgovaramo.
Grdžaliju: Mi ne radimo ništa drugo nego ono što su uradili Evropljani Rimskim ugovorom iz 1958. godine. Pokušavamo da kroz dijalog i ekonomsku saradnju otklanjamo barijere i gradimo mostove među ljudima i narodima. Hoćemo da pokažemo da nas spaja ekonomski interes, a razdvaja pseudopatriotizam iz prošlosti. U ovom našem dijalogu svi profitiraju, a niko ništa ne gubi.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.