Svaki treći korisnik interneta u svetu je dete. Uprkos masovnom prisustvu dece u onlajn prostoru, premalo je učinjeno da se deca zaštite od opasnosti koje ih vrebaju u digitalnom svetu, istaknuto je u godišnjem izveštaju UNICEF-a.
“Internet i društvene mreže stvorile su nove mogućnosti deci da ostvare svoja prava. Ipak, to postaje nova linija razdvajanja, jer ona deca kojoj je internet najviše potreban nemaju pristup istom. Istovremeno, sajber nasilje predstavlja pretnju, pa je trećina dece žrtva neke vrste nasilja na mreži”, rekao je direktor UNICEF-a u Srbiji Mišel Sent Lot.
On je dodao da digitalna tehnologija sve više utiče na život dece, kao i da bi trebalo obezbediti da digitalne politike, prakse i proizvodi bolje odražavaju potrebe dece, dečije perspektive i glasove.
Otprilike trećina mladih u svetu, tačnije 346 miliona, nemaju pristup internetu, što povećava nejednakosti i smanjuje mogućnost dece da učestvuju u sve više digitalno usmerenoj ekonomiji. Potrebno je povećati pristup informacijama deci koja su u najnepovoljnijim situacijama, odrastaju u siromaštvu ili su pogođena humanitarnim krizama, navedeno je u izveštaju.
“Ministarstvo nadležno za telekomunikacije uspostavilo je pravni okvir za zaštitu dece u digitalnom okruženju, kao i mehanizam u vidu Nacionalnog kontakt centra za bezbednost dece na internetu. Takođe, neophodna je koordinacija svih ministarstava, jer su posledice ne samo krivična dela, već mogu biti i sociološke i zdravstvene prirode”, naglasila je Tatjana Matić, državna sekretarka u Ministarstvu trgovine, turizma i telekomunikacija.
Prema njenim rečima, najveća linija razdvajanja je između dece koja mogu da koriste internet i onih koji to ne mogu. Ona je dodala da se radi na izgradnji solidne infrastukture u školama, na osnovu koje će deca steći digitalne kompetencije kako bi u budućnosti koristila internet, i bila u stanju da se zaštite.
Sveprisutnost mobilnih uređaja dovela je do toga da je prisustvo dece na internetu pod sve manjim nadzorom, i da je postalo potencijalno opasnije, navedeno je u Globalnom izveštaju UNICEF -a “Stanje dece u svetu 2017 – deca u digitalnom svetu”.
“Digitalna pismenost je deo nastavnog programa novouvedenog predmeta Informatika i računarstvo u osnovnim školama. Radi se na uvođenju elektronskih udžbenika sa ciljem da obrazovanje bude dostupnjije i pravednije”, istakla je Anamarija Viček, državna sekretarka u Ministarstvu prosvete, nauke i tehnološkog razvoja.
Dodala je da je tokom ove godine, oko 1.500 nastavnika unapredilo nivo digitalnih kompetencija, a još 2.000 će biti uključeno u ovaj program u narednoj godini.
Digitalne mreže poput “Mračnog veba” i kripto–valute omogućavaju najgore oblike iskorišćavanja i zloupotrebe, uključujući trgovinu ljudima i sadržaje koji prikazuju seksualno zlostavljanje dece “po narudžbi”.
“Jedino zajedničko delovanje – uz pomoć vlada, privatnog sektora, dečijih organizacija, akademske zajednice, porodice i same dece – može pomoći u izjednačavanju digitalnog terena i učiniti internet bezbednijim i pristupačnijim za decu”, pokazao je izveštaj.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.