Site name

Aviokompanija Vlade Srbije i Etihada ostvarila dobit od 900.000 evra uz dotacije države od 40 miliona evra

Subvencije Er Srbiji 40 puta veće od "profita"

Tokom 2015. i 2016. godine Etihad pozajmljivao Er Srbiji novac uz visoke kamate, a samo na provizijama uzeo osam miliona evra

Nacionalni avioprevoznik Er Srbija u 2016. zabeležio je dobit od 105 miliona dinara (oko 900.000 evra) kako je prekjuče saopštio menadžment kompanije, zbog čega je zadovoljstvo iskazao i predsednik Nadzornog odbora Siniša Mali.

22

Piše: M. Obradović

Beograd 10. avgust 2017. 08:00

Subvencije Er Srbiji 40 puta veće od "profita"

Foto: Dušan Atlagić

Ono što Er Srbija nije objavila je da je u toku 2016. godine primila subvencije od države vredne 4,95 milijardi dinara (oko 40 miliona evra). Subvencije (koje se knjiže kao poslovni prihod) su činile 14 odsto ukupnih prihoda iz poslovanja ove kompanije od oko 320 miliona evra koji su bili veći za pet odsto u odnosu na one iz 2015. godine.

Uprkos rastu prihoda iz poslovanja i subvencija (koje su bila milijardu dinara manje nego u 2015) Er Srbija je zabeležila gubitak iz poslovanja od 309 miliona dinara, naspram dobiti iz poslovanja od 487,7 miliona u 2015. godini. Dobit je ostvarena pre svega zahvaljujući stavci “ostali prihodi” od milijardu dinara u kojima su prihodi od naplaćenih penala i naplaćena potraživanja koja su ranije otpisana.

Porez po stopi od 0,47 odsto

Nacionalni avioprevoznik u kome je država vlasnik 51 odsto, a Etihad ervejz iz UAE 49 odsto je ostvario dobit pre oporezivanja od 106,3 miliona dinara, što je za četiri puta manje nego 2015. godine. Ipak za razliku od 2015. u prošloj godini Er Srbija je platila i porez na dobit, ali svega 499.000 dinara ili oko 4.000 evra. Sa poreskim oslobođenjima i poreskim gubicima, Er Srbija je platila porez na dobit po efektivnoj poreskoj stopi od 0,47 odsto. Inače stopa poreza na dobit u Srbiji je 15 odsto. Ukoliko Er Srbija bude pravila dobit i u ovoj i naredne dve godine neće uplatiti mnogo više poreza s obzirom da ima poreske gubitke u iznosu od 16,16 miliona dinara koje može da iskoristi do 2020. godine.

Prema godišnjem izveštaju koji je potpisan 28. februara 2017. godine, a objavljen tek juče 9. avgusta, državna davanja ovoj kompaniji prema ugovorima i odlukama Vlade iz 2014. godine o konvertovanju svih obaveza JAT-a pre 2013. godine na dan 31. decembra 2016. godine iznosila su oko 140 miliona evra.

U napomenama uz finansijske izveštaje se navodi da je Er Srbija u 2016. godini imala troškove za sudske sporove nastale pre 2013. godine na šta se odnosio deo subvencija od 4,95 milijardi dinara, ali i još 935 miliona dinara koliko Er Srbija potražuje od države.

Od Srbije jeftini krediti, od Etihada Skupi

Kako izgleda partnerstvo Etihada i Republike Srbije u Er Srbiji mogu da ilustruju i krediti koje su oba vlasnika odobrili ovoj kompaniji. Naime, u septembru 2015. godine firma EA partners, firma za posebne namene Etihada zadužena za prikupljanje novca na tržištu i finansijske plasmane osnovana u Holandiji, je odobrila kredit Er Srbiji od 56,5 miliona evra. Tom prilikom su naplaćeni “transakcijski troškovi” od celih 6,55 odsto ili 3,7 miliona evra za koliko je umanjena suma koju je Er Srbija povukla. U maju 2016. godine ista firma je odobrila Er Srbiji kredit od 63 miliona evra uz istu proviziju od 6,55 odsto odnosno 4,1 miliona evra. Godišnja kamatna stopa na oba (petogodišnja) kredita je 6,95 odsto uz kvartalno uvećanje od 0,17 odsto. Da bi se stekla slika koliko su to velike kamate, o provizijama da ne govorimo, ilustrativan je podatak da je država Srbija preko Fonda za razvoj u januaru ove godine odobrila Er Srbiji kredit od 14 miliona evra po kamatnoj stopi od 3,5 odsto.

Ekonomisti ukazuju da ovi skupi krediti od strane vlasnika kompanije predstavljaju klasičan primer korištenja transfernih cena. Ekonomista Milan Kovačević ističe da bi država trebalo da prizna troškove samo za tržišnu kamatnu stopu koja se sada kreće oko dva, tri odsto, a da na ostalo plati porez na dobit.

Izvlačenje para iz Srbije

“Naši predstavnici su u Nadzornom odboru, oni to nije trebalo da dozvole, a opet Nadzorni odbor odobrava odluke o zaduživanju”, napominje Kovačević. Slično razmišlja i ekonomista Danilo Šuković koji smatra da je Etihad “našao zlatnu koku koju čerupa”. “Članovi Nadzornog odbora su verovatno pod političkim uticajem donose odluke koje odgovaraju Etihadu i to je verovatno vezano i zadruge projekte sa Ujedinjenim arapskim emiratima”, ocenjuje on.
Inače obojica smatraju da državi i subvencijama nije mesto u kompaniji koja se bavi komercijalnim poslovima na tržištu.

“Ako je dobit 900.000 evra, a subvencije 40 miliona, Er Srbija je u velikim problemima i pitam se šta bilo kada tih subvencija ne bi bilo, a ne bi smelo da ih bude. Država treba da uspostavi uslove za psolovanje ejdnake za sve, a tržište da odluči ko je uspešan, a ko ne. Ipak političari vole od toga da prave marketing i sebi podižu rejting, a to na kraju košta građane”, ističe Šuković.

I Kovačević napominje da se od samog početka stvara utisak da je nacionalna aviokompanija od ključne važnosti za celu naciju, što nije slučaj.

“Treba doneti neki zakon kojim bi se preciziralo kada i pod kojimuslovima država može da ulaže sredstva u kompanije. Mi smo krenuli u privatizaciju, a onda država ulaže malo u Fijat, malo u Beograd na vodi, malo u Er Srbiju... Pri tome nigde nema studije izvodljivosti za neku investiciju da se vidi da li se i kada to isplati. To je neodrživo u demokratskoj državi”, zaključuje Kovačević.

povezane vesti

komentari (22)

* Sva polja su obavezna

Potvrdite

Slanjem komentara slažete se sa Pravilima korišćenja ovog sajta.

Malo je 40 miliona treba 200 da uzmu

10. avgust 2017.

Narod snosi odgovornost.....Ali kod nas Parlamentu nezastupa Narod vrc Politicku Mafiju...ako je odluka u interest mafije on se usvaja .....briga poslanike sto Narod gubi 40miliona eura ....vazno da on Licno imaju neku privilegiju a imaju ;:;;: poslanici neograniceno potpuno besplatno mogu da koriste usluhe Er Srbije....to jasno pise u poslanickoj Legitimaciji.....nosioc over legitimacije I''''ma pravo da se posluzi drumskim recnim I vazduznim prevozom potuno besplatno........da Nema Er Serbia celih 250 poslanika nebi moglo da besplatno putuje.....Vazno da poslanici putuju besplatno...a Narod neka se iseli is zemlje u kompletu to je nebitno .....ako seesvi isele....zemlja "Srbija" moze da se proda kao plac ...zainteresovanim komsijama...

Јован Аксентијевић

10. avgust 2017.

Ово је стварно страшно. Али још страшније је то што опозиција ништа не ради по овом питању и уопште ништа не спомиње. Шта раде? Није ни чудо што их СНС гази.

Miki u patiki

10. avgust 2017.

Na sva usta se ,,napadaju" rudnici sa podzemnom eksploatacijom koji primaju isto toliko subvencija,a zaboravlja se da te subvencije odrzavaju u zivotu desetak najsiromasnijih opstina i na desetine hiljada stanovnika koji zive od tih rudnika,neposredno ili posredno.

Gavra

10. avgust 2017.

Sramota kako dopuštamo da nas pljačkaju i magarče. Još veća što bolesnoj deci zabranjuju ulazak u avion. Fuj.

Jovan Zarić

10. avgust 2017.

Pošto nema pravne države niti institucije koja se sme suprostaviti Aleksandru Vučiću i njegovim sledbenicima, kao gradjanin ove naše zemlje zamolio bih vas novinare da ovu temu istražite i obelodanite javnosti tužnu realnost da je Air Serbia samo način izvlačenja miliona za potrebe Siniše Malog i ekipe.

Sinisa Veliki

10. avgust 2017.

Investicija se visestruko isplatila!!! AV se islikao i nasnimao na aerodromu, poslanici putuju za dzaba, nadzornici nadzirali,Arapi usreceni i sta bi narod jos mogao zahtjevati. Dobru uslugu i jeftine karte. Malo sutra.Mars na autobuse.

nije nego

10. avgust 2017.

@Jovan Aksentijević To što ste napisali apsolutno nije tačno. Saša Radulović se ubi od priče koliko je Air Serbia dobila subvencija od države, a ko hoće to da čuje i vidi mogao je više puta da je hteo.

Petar Popovic

10. avgust 2017.

Polako, Ds i sateliti su se takodje osilili i pravili greske, narodu je pukao film i otisli su. Docice red i na SNS, nista ne traje vecno. Razocarenje je veliko i mnogo neispunjenih obecanja. Neke stvari su gore jos od zutih. Zato, brzo ce ovi sa vlasti da odu. Pitanje je ko ce drugi doci i sta bi te stranke drugacije radile. Nastavice tamo gde su Naprednjaci stali. I sve tako u krug :(

Драган Пик-лон

10. avgust 2017.

Српска влада ће повећати субвенције Етихаду.Јер он може да изгради Београд на води из ваздуха.Одозго ће бацати камење на Савамалу.Тако да ова фирма уствари има двоструки обрт где ће зарадити Србија и будући станари овог мегаломанског "Титаника" у београдској мочвари.Којег ћемо касније изнајмљивати Холивуду да прави филмове страве и ужаса!Ту ће се углавном продавати "хот дог"без меса.То воли наш инаугурант,као и његова фамилија,пардон-браћа из Емирата!!!

Dada Marković

10. avgust 2017.

Ni u jednom trenutku nisam pomislila da šeikovi iz Emirata nama čine neku uslugu. Sve su to aranžmani koji te tako vežu da postaneš njihov vazal i plaćaš. Problem je u tome što niko ne može da istraži šta su dobili u Dubajiu i šta će još dobiti Siniša Mali i oni koji krvnički brane uspeh Beograda na vodi, Er Srbiju i ko zna šta još.

Abe

10. avgust 2017.

Državna sramota.

Voja

10. avgust 2017.

Da bi ste od jednog posrnulog Jata koji je bio prezaduzen i pred kolapsom stvorili ozbiljnu aviokompaniju koja će u budućnosti da posluje na trzistu održivo i profitabilno bilo je neophodno da isplatite sve postojece dugove i da u nju dodatno investirate odnosno da joj obezbedite pocetni kapital jer su nakon transformisanja u Er Srbiju praktcno krenuli od nule, sredinom 2013. zajedno sa Etihadom to je i uradjeno, isplatili smo dugove Jata do tada , i mi i oni smo dodatno investirali, uostalom i u ovom tekstu pise da je Er Srbija u 2016. godini imala troškove za sudske sporove nastale pre 2013. godine na šta se odnosio najveci deo subvencija, zato nemojte da bez razloga pljujete nacionalnu a. k.

Ja tebi, a ti meni još uzmi!?

10. avgust 2017.

Od davnina naš narod za poslove sa gubitkom kaže: "J..o ćar vajdu" E sada Vučić hoće da nas ubedi da se u prošlosti nije znalo da je to najprofitabilnije poslovanje. Epilog je apsolutan, to je apsolutni bankrot.

nn

10. avgust 2017.

A gde "Јован Аксентијевић"-u da opozicija objavi nešto što je protiv Vučića? U Informeru, RTS-u, politici, Informeru, Prvoj, B92, Heppy, nema čitanijeg medija koji bi tako nešto objavio. A kad DJB u skupštini pomene tako nešto, Maja Gojković im isključuje mikrofon i počne da ih kažnjava zbog navodnih uvreda i psovki. Ako vas baš interesuje pravo stanje, čitajte finansijske izveštaje koje redovno na svom sajtu objavljuje APR, tu sve piše, Ali ko čita finansijske izveštaje.

Aleksandar Eskobar

10. avgust 2017.

Vucic.

Goran Radic

10. avgust 2017.

Svaka cast, odlicna analiza Vuciceve pogubne i kriminalne privatizacije.

revizor

10. avgust 2017.

Ko li im je radio reviziju i u kojim novinama ispunjavaju zakonsku obavezu obelodanjivanja revidiranih fin. izvestaja???

Dalibor

10. avgust 2017.

Er Srbija je izgradjena sa losim namerama.da se preko nje izvlaci novac.. Vreme je da Brankica Stankovic ispita sve. Treba takodje da se prica o licnom dohodku Daneta Kondica koji iznosi citavoh 30.000,00 evra.

Savesni gradjanin

11. avgust 2017.

Na kredit koji firma rezident prima od nerezidenta u ovom slucaju Airserbia i Etihad, obracunava se porez po odbitku od 20% ukoliko nema medjudrzavnog ugovora o izbegavanju dvostrukog oporezivanja, odnoso 10% ukoliko ugovor postoji a lice nerezident preda potvrdu o rezidentnosti van nase zemlje. Dakle u ovom slucaju ne treba da se obracuna porez na dobit vec na sve kamate koje Airserbia placa Etihadu kao i te basnoslovne komisije prilikom povlacenja transi. Isto kao i NIS koji ne placa eko taksu, tako i ovaj ''''''''gigant'''''''' izvrgava ruglu sve nas koji pripadamo tzv. ''''''''SME'''''''' sektoru gde se plate redovno isplacuju u ponom iznosu, a pravila ove zemlje postuju. Dokle vise?!

Vladimir Đurić, Narodni poslanik, poslanička grupa Dosta je bilo

12. avgust 2017.

Narodni poslanici NEMAJU pravo besplatnog prevoza na letovima Air Serbia a.d., niti na letovima drugih avio kompanija. Pravo na besplatan avio prevoz narodni poslanici imaju samo u domaćem saobraćaju, a pošto domaći avio saobraćaj ne postoji, tako i to pravo nema svoju primenljivost. Dakle, sve vrste javnog prevoza narodnim poslanicima su besplatne samo u domaćem saobraćaju. Neki to pravo koriste, a neki ne.

Posmatrač događanja u Srbiji

12. avgust 2017.

"Revizor". Ovlašćeni revizor je bio iz poznate Kompanije KPMG d.o.o. Beograd. To je Kompanija koja je pre dve godine obećavala našem Premijeru Vučiću da će "HPK inženjering" najduže za šest meseci u Železari dostići profitabilno poslovanje!

Zoro Zoro

12. avgust 2017.

Pa to je ta Vuciceva sposobnost a gde su oni sto su pravili minuse i imali plate po 15 hiljada evra e sada je dovedena i Ikea das mu zemlju ispunis sve uslove sto trazi das mu subvenciju 10000Eu po zaposlenom radniku i on ti prodaje srpske oklagije to je ta politika a ovima u gosi nedas platu posteno zaradjenu a vlasnik 4godine ne placa nista gde je poresko,socijalno bilo 4godine nisu smeli da ga diraju jer slovacka nije priznala Kosovo