Predsednik Samostalnog sindikata u kragujevačkom Fijatu Zoran Marković potvrdio je juče informaciju koju je Danas objavio da rukovodstvo te sindikalne organizacije danima već deli novčanu pomoć radnicima koji su letos bili u štrajku, kao i to da će ukupno biti podeljeno do 250.000 evra.
Ali, objašnjenje odakle taj novac, u ova dva dana je promenjeno.
Dok je sekretar Samostalnog sindikata u Fijatu Saša Đorđević prethodno tvrdio da je novac došao iz Saveza samostalnih sindikata Srbije, njegov šef Zoran Marković sada, kada je SSSS to demantovao, kaže da su pare obezbedili „anonimni donatori“.
– Naš štrajk je snažno odjeknuo i u međunarodnoj javnosti, tako da od tada dobijamo razne vrste pomoći od brojnih inostranih sindikata, udruženja i institucija. Od njih, pored svega ostalog, dobijamo i novac. Imena donatora, na njihov zahtev, ne mogu da otkrivam – kaže Marković.
I dok ostaje nerazumljivo zašto bi inostrani sindikati, udruženja i institucije hteli da ostanu anonimni, Marković tvrdi da je sve potpuno u skladu sa zakonom.
– Novac koji delimo je evidentiran i na njega plaćamo porez. Do sada smo platili porez na pomoć koju je dobilo 1.268 radnika, o čemu imamo potvrdu Poreske uprave – navodi Marković koji „kategorički tvrdi da Samostalni sindikat u FCA Srbija u deobi pomoći nema podršku ni države ni menadžmenta kompanije“, te da je osim od „donatora“ deo sredstava došao i iz sindikalnog fonda koji datira „još iz vremena Zastave“.
Ponovimo, međutim, da je sekretar Samostalnog sindikata Saša Đorđević koliko prekjuče izjavio za Danas da se novac deli iz Štrajkačkog fonda SSSS-a, a da ni rečju nije pomenuo ni domaće ni inostrane donatore, već samo fabrički sindikat i SSSS, koji „sarađuju i kad je lepo, ali i kad je teško“. Prvi čovek SSSS-a Ljubisav Orbović je istog dana demantovao da je dao novac radnicima Fijata, posle čega je fabrički sindikat promenio priču, a Orbović je demanti ponovio i juče.
– Ne znam ništa… Ne znam, stvarno odakle taj novac. Ali, ne znam da li znate da su sindikati u firmama vrlo moćni i da novcem koji raspolažu dele razne vrste pomoći svom članstvu. U konkretnom slučaju ne znam šta rade, niti ulazim u te pojedinosti. Svi sindikati po firmama su pravna lica, imaju svoje račune i nadzorne odbore i samostalni su u odlučivanju i delovanju. Savez, u tom pogledu, nema nikakve ingerencije nad sindikalnim organizacijama po firmama i ustanovama – ogradio se Orbović u jučerašnjoj izjavi našem listu.
Inače, Samostalni sindikat u Fijatu mesečno od članarine ima prihod od oko 3.000 evra, od čega polovinu daje sindikalnoj centrali, a njemu ostaje 1.500 evra. Toliko o finansijski „moćnim“ sindikatima po firmama i ustanovama.
U Ministarstvu privrede za Danas takođe kažu da ne znaju odakle novac za pomoć radnicima.
„Zaista ne znamo ništa o tome. Ono što pouzdano znamo jeste da naše ministarstvo ni na koji način nije uključeno u to što trenutno radi Samostalni sindikat u FCA Srbija“, rečeno nam je u Ministarstvu privrede.
Poverenik UGS „Nezavisnost“ u FCA Srbija Zoran Stanić ostaje pri svom ranije izrečenom stavu da je novac rivalskom sindikatu obezbedio menadžment Fijata. On priznaje da je Samostalni sindikat „prisvojio neki novac iz Fonda solidarnosti“ nekadašnje Zastavine fabrike automobila, ali da se tu radi o „oko dva miliona dinara, što je 10 do 15 puta manje od iznosa koji se trenutno deli radnicima“. Veruje i da je priča o domaćim i inostranim donatorima „puka izmišljotina“, kako bi se prikrio stvarni „darodavac“.
U upravi Fijata se u skladu sa već ustaljenom praksom apsolutnog ignorisanja javnosti, ni juče nisu oglašavali.
Odakle fabričkom Sindikatu „na gomili“ četvrt miliona evra, pitanje je na koje pouzdanog odgovora i dalje nema.
Novi model B klase stiže u Kragujevac?
Proizvodnja novog modela u Fijatu trebalo bi da počne krajem 2019. ili, što je verovatnije, tokom 2020. godine. Pojedini inostrani mediji su ove nedelje preneli da bi Fijatova fabrika u Kragujevcu, pored modela „500L“, u dogledno vreme mogla da počne i proizvodnju novog automobila, koji će, prema tim navodima, biti dugačak 399 centimetara, te da je najverovatnije reč o modelu iz „B“ segmenta. U kragujevačkoj fabrici je, inače, instalirana oprema upravo za proizvodnju te klase automobila.
– Trenutno nije poznato da li se radi o evropskoj verziji modela „fijat argo“ koji je ranije ove godine predstavljen u Južnoj Americi, ili o „fijatu 500 5 porte“ ili o nečem trećem. Ovo bi takođe mogao da bude i manji krosover budući da je taj segment profitabilniji u poređenju sa klasičnim hečbek modelima – navode strani mediji, uz napomenu da bi o ovome više trebalo da se zna u maju ili junu sledeće godine, kada će biti predstavljen novi plan Grupacije Fijat Krajsler automobili za period 2018-2022.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.