O teoriji, praksi i međusobnim odnosima 1

U Srpskoj akademiji nauka i umetnosti danas počinje dvodnevna Međunarodna konferencija“Kosta P. Manojlović i ideja slovenskog i balkanskog ujedinjenja (1918-1941)“ na kojoj će učestvovati muzikolozi iz Slovenije, Bugarske, Portugalije, Rusije, Velike Britanije, Srbije i sa Kipra.

U Svečanoj sali SANU skup bi trebalo da otvore akademik Dejan Despić, počasni predsednik Organizacionog komiteta konferencije i Melita Milin, direktor Muzikološki instituta Srpske akademije, koji organizuje ovaj skup.

Tokom dva dana, kako je najavljeno u SANU, na primerima stvaralaštva i dela velikog srpskog kompozitora, pedagoga, etnomuzikologa Koste P. Manojlovića razgovaraće se o kulturnoj integraciji slovenskih i balkanskih naroda u teoriji i praksi, konceptu slovenskog i balkanskog kulturnog nasleđa u međuratnoj muzici, etnografiji i folkloru, problemima međukulturnih odnosa, izučavanju crkvene muzike i pedagogije, umetnosti i pedagogije unutar i izvan sveta uticaja slovenskih i balkanskih naroda.

Kosta Manojlović (1890-1949), rodom je iz okoline Velike Plane. Učenje muzike započeo je u Bogosloviji i Srpskoj muzičkoj školi u Beogradu, gde su mu učitelji bili: Stevan Stojanović Mokranjac, Miloje Milojević i Stevan Hristić. Studije muzike pohađao je u Moskvi i Minhenu, a posle Balkanskih ratova i prelaska preko Albanije u Prvom svetskom ratu i u Engleskoj na Oksfordu.

Po povratku u Beograd postaje dirigent Prvog beogradskog pevačkog društva, kojim je ranije upravljao Mokranjac. Potom radi kao dirigent i pevačkog društva „Mokranjac“, profesor muzičke škole koja danas nosi Mokranjčevo ime i Bogoslovskog fakulteta. Bio je sekretar Beogradske filharmonije od njenog osnivanja 1923. do 1940. godine. Učestvovao je u osnivanju Južnoslovenskog pevačkog saveza i Udruženja jugoslovenskih muzičkih autora. Kao njegovo najznačajnije delo smatra se stvaranje Muzičke akademije u Beogradu – danas Fakulteta muzičke umetnosti, čiji je bio prvi i profesor.

Muzikolozi ističu da „uz ovako intenzivnu i mnogostruku delatnost Kosta Manojlović nije imao previše vremena za svoju osnovnu vokaciju – kompozitorski rad, ali da je „ostao usredsređen na domen manjih vokalnih, pre svega horskih oblika“. Pisao je kompozicije za mešoviti, ženski ili muški hor uglavnom inspirisane narodnim melosom, zbog čega se smatra „direktnim nastavljačem dela Stevana Mokranjca“. Komponovao je svite, solo-pesme za glas i klavir, duhovnu horsku muziku, instrumentalna dela. Takođe se bavio intenzivno melografskim i etnomuzikološkim radom, pisao knjige o svojim muzičkim učiteljima, sarađivao sa raznih časopisima, listovima i enciklopedijskim izdanjima. Danas ima „svoju“ muzičku školu u Zemunu.

Ustanova Kulture „Vlada Divljan“

– Odlukom gradskih vlasti u Beogradu Ustanova kulture na Paliluli od subote uveče nosi ime Vlade Divljana, jednog od najtalentovanijih i najsvestranijih muzičara jugoslovenskog i srpskog Novo talasa, koji je tokom samostalne karijere pisao pop-rok i filmsku muziku. Na otvaranju 22. Festivala autorskog filma u ovoj ustanovi rečeno je da ona dobija ime po Vladi Divljanu koji zajedno sa još nekim članovima VIS Idola odrastao na Paliluli i svoje prve muzičke korake napravio upravo u ovoj zgradi. FoNet

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari