Totalni debakl komunikacije i stvarno jazavac pred sudom 1

Znamo da je „Jazavac pred sudom“ i danas aktuelan, ali ne i kako se ovaj komad čita na potpuno nov način, recimo kao komedija avangarde 20. veka.

To je rečeno, između ostalog, na jučerašnjoj konferenciji za novinare u Beogradskom dramskom pozorištu, gde će u subotu, 16. decembra, na Novoj sceni, posle 30 godina, premijerno biti izvedeno čuveno delo Petra Kočića.

Reditelj Žanko Tomić je podsetio da je ovu jednočinku Kočić napisao za jednu noć i da je, iako je „Jazavac“ najnarodskije dramsko delo, retko igran. Uz to, kad je 2016. bila stogodišnjica Kočića, ona nije bila suštinski obeležena revitalizacijom ovog komada, a i književna kritika ume često pogrešno „da smešta ovog pisca u 19. vek i postromantičarske pozicije iako je on prvi pisac 20. veka“, smatra reditelj.

„Ja sam to video radeći ovaj komad, koji je lociran u epohu ispred Kočića a ne iza njega, što će reći da smo mi pokušali da Kočića predstavimo kao preteču komedije apsurda. Tako smo i pristupili celoj priči, ne, dakle, kako se jedan seljak u ime celog okupiranog naroda izmotava na račun suda i pravi se blesav. Ne, nego smo pošli od toga da taj čovek, zaista, dolazi na sud zbog jazavca, da je on, zaista, njemu satro letinu, da je on, zaista, zaštićena životinja i, pošto ne može sam da se obračuna sa njim, on mora to da reši pred sudom pošto sud štiti jazavca. Tako smo ušli u polje teatra apsurda, u jednu joneskijadu, u nesporazum između vlasti i naroda, između onih koji imaju i onih koji nemaju, između zdravih i bolesnih. Reč je o totalnom debaklu komunikacije između grupa ljudi. Urnebesna, luda komedija, mnogo dinamičnije nego što se misli“, ispričao je Tomić.

On je rekao da je novina komada u tome i što se jazavac pojavljuje kao lik (ranije se samo pominjao da je u vreći), i da sada bitno utiče na prelomne događaje u priči. Na pitanje pod čijom okupacijom smo sada, budući da Kočić smešta radnju u doba austrougarske dominacije, Žanko Tomić je odgovorio da se to zna:

„Pod okupacijom smo novca, pod okupacijom kapitala i potpuno je efemerno ko je glavni gazda i ko nas najviše davi kad se ljudski život uopšte ne ceni koliko imovina. Čovek nema prava koliko ima jedan automobil. Čoveka možete da ogrebete, ali auto ne možete bez posledica“, zaključio je on.

Glumac Daniel Sič, koji tumači čuvenog Davida Štrpca, kazao je da je njegov lik „oštećen čovek, koji traži pravdu i ima veliki strah od svoje žene“.

„On dolazi da bi spasao živu glavu zato što žena stvarno želi da ga ubije ako jazavca tog dana ne osude“, objasnio je Sič dodajući da mu je radeći na komadu bilo jako zanimljivo i, naravno, aktuelno da opservira odnos između Evrope i nas koji je, „ako ne isti, onda uvek sličan, a to se najbolje ogleda kroz nerazumevanje različitih kultura – tog malog čoveka Štrpca i cele te učene carevine“, konstatovao je Daniel Sič.

Glumac Ivan Tomić, u predstavi Sudac, iskazao je zadovoljstvo zbog novog čitanja „Jazavca“ kroz verbalni slepstik koji je u startu bio putokaz za igru, ali i otvorio mogućnost da se ona razvije u fizičku komediju. „Oba lika, i sudac i Štrbac su veoma jarki i to mi se mnogo dopada, tim pre jer su promenjeni – u stavu, u glasu i u boji.“

Glumac Stevan Mrđenović, koji igra Doktora i Jazavca, istakao je da nikada ranije nije imao zadatak kao u ovoj predstavi.

„Jako je zanimljivo budući da nikada ranije nisam imao prilike da radim sa tom lutkom, a što se tiče samog Jazavca, on je jednostavan. Želi samo da jede i spava i nervira ga sve što ga ometa u ovim njegovim ciljevima“, kazao je Mrđenović.

Cela ekipa je zadovoljna zbog novog čitanja Kočića uključujući i Ervina Hadžimurtezića (Pisarčića), a kako su sarađivali najbolje je opisao glumac Ivan Tomić teatralno rekavši: „Jer ovde tradiciju shvatamo ne kao obožavanje pepela, nego kao čuvanje žara.“

Novi „Jazavac“ je napravljen u koprodukciji BDP-a i Gradskog teatra Novog Sada, a njegova prva repriza je zakazana za 28. decembar.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari