Medijska kampanja pred predstojeće konkurse 1Foto: FreeImages / Cierpki

Pismo gospodina Slobodana Pešića koje dovodi u pitanje javnu podršku datu filmu Jesen samuraja ima jasnu agendu da se ta podrška iskoristi za diskreditaciju institucija koje su je dale.

Smatramo da je ovakvo potkazivačko pismo poslato istovremeno i institucijama i javnosti jasno koncipirano kao vid pritiska na institucije i to je jedini jedini razlog zašto na ovakve neosnovane optužbe odgovaramo.

Film se napada zbog navodno prevelikog broja psovki i zbog toga se dovodi u pitanje opravdanost javne podrške. Iako deluje neverovatno da u današnje doba treba braniti tu vrstu umetničke slobode, čitave dve decenije posle „Petparačkih priča“ Kventina Tarantina, u kom se svakako ne psuje manje nego u „Jeseni samuraja“ a smatra se klasikom koji je mnoge savremene autore baš u detinjstvu zainteresovao za bavljenje filmom.

„Jesen samuraja“ je film u kome se kvantitativno psuje u skladu sa nekakvim prosekom koji važi za srpske filmove na savremene teme. Doduše, u sceni na koju gospodin Pešić referiše, jer drugih takvih scena u filmu i nema, zbilja ima više psovki nego obično zato što su one tu namerno iskorišćene kako bi se kroz takav rečnik izvršila jedna umetnička subverzija uobičajene žanrovske situacije. Činjenica da Pešić izbegava da prepozna našu umetničku nameru, bilo da je ona uspela ili ne, ali svakako je evidentna, pokazuje da je cilj ovog pisma nešto sasvim drugo.

Međutim, to što Pešić ne prepoznaje umetničku nameru naše završne scene, ne znači da ona nije vidljiva. Jesen samuraja proglašena je za najbolji srpski film na SOFEST festivalu 2017. godine. Scenario za film Jesen samuraja dobio je treću nagradu na festivalu filmskog scenarija u Vrnjačkoj Banji kao i nagradu publike u Zvečanu koja je Jesen samuraja izglasala za najbolji film drugog Kosovo i Metohija međunarodnog filmskog festivala. Naš film se, bez ikakvih problema, našao i u programu najvećeg domaćeg filmskog festivala – FEST-a.

Ove jeseni Jesen samuraja će biti prikazana na filmskom festivalu u Kotbusu, jednom od najvažnijih evropskih filmskih festivala, čiji je osnivač Bernd Buder, jedan od selektora Berlinskog filmskog festivala. Za svetsku distribuciju filma zadužena je francuska kuća Wide Management, koja zastupa neke od najvećih savremenih evropskih reditelja, a film je već otkupljen za distribuciju na kineskom tržištu.

Pored srpskih i stranih festivala, film je zapazila kritika. Jesen samuraja je jedini srpski film koji se našao na godišnjim listama najboljih filmova kod oba vodeća hrvatska kritičara – i kod Nenada Polimca i kod Jurice Pavičića. Srpski kritičar velikog međunarodnog angažmana Vladan Petković (Screen International, Cineuropa) je takođe uvrstio Jesen samuraja na svoju godišnju listu najboljih regionalnih filmova.

Među brojnim pohvalnim tekstovima, postoji jedan koji izdvajamo jer smatramo da je najtačnije prepoznao autorsku nameru tvoraca filma. U pitanju je vrlo opsežan i pohvalan tekst koji je o njemu objavio srpski konzervativni portal Nova srpska politička misao pod naslovom, Jesen samuraja – jedan srpski film bez kompleksa, iz koga je očigledno da nema govora o filmu koji je na bilo koji način vulgaran i isprazan – a naročito ne uvredljiv za javni moral.

Dakle, „Jesen samuraja“ je svoj jasan estetski kredo prenela ne samo do publike već i do stručne javnosti najrazličitijih estetskih i političkih svetonazora. Lista pozitivnih kritika koje prepoznaju vrednosti filma „Jesen samuraja“ se ne iscrpljuje ovim spiskom, naveli smo samo neke od najilustrativnijih primera.

Istovremeno „Jesen samuraja“ je bila gledanija od svakog holivudskog i bilo kog drugog stranog filma prikazanog u srpskim bioskopima u 2017. godini, uz izvanredne reakcije publike, čime je film ispunio sve ciljeve koje je pred njega postavila Komisija Filmskog centra Srbije, a kako kritike iz navedenih uglednih pera, i žiriji manifestacija čiji je kredibilitet potvrđen kroz podršku javnih institucija, zaista smatramo da smo svaki dinar javnog novca opravdali. Uostalom, Komisiju Filmskog centra Srbije koja je dodelila sredstva projektu Jesen samuraja činili su eminentni reditelji Predrag Antonijević i Ivan Ikić (koji upravo razvija svoj novi film u sklopu Cinefondacion programa Kanskog festivala) i ugledni hrvatski književnik Miljenko Jergović.

Činjenica da je projekat „Jesen samuraja“ prošao sve instance u našoj kinematografiji, od Komisije Filmskog centra Srbije, preko programskih rukovodilaca distributera, prikazivača i urednika televizijskog programa, srpske i regionalne kritike, selektora i žirija srpskih i stranih festivala i da je već celih godinu dana trajao život ovog filma bez ijedne sporne situacije u okviru bilo koje institucije, a onda najednom posle televizijske premijere dolazi do reakcije sugeriše da iza ovog pisma stoji neka agenda u kojoj se naš film koristi kao sredstvo pritiska. Međutim, svi ovi argumenti koje smo izneli pokazuju da je u pogledu kinematografskog dometa Jesen samuraja jedan uzoran projekat koji je ispunio očekivanja Filmskog centra Srbije.

Kako se gospodin Pešić obratio i Ministru omladine i sporta, želimo da naglasimo i rezultate „Jeseni samuraja“ u tom domenu.

Podsetićemo da su borilački sportovi karakteristični po tome da svoje takmičare u najvećoj meri regrutuju upravo kroz filmove, i da smo za potrebe realizacije borilačkih scena u ovom filmu angažovali najveće evropske stručnjake na tom polju, upravo kako bismo na vrhunski i najatraktivniji način estetizovali borilačke veštine, ali da smo isto tako u filmu izuzetno insistirali i na etičkoj dimenziji ovih disciplina, pa smatramo da smo svoj zadatak u pogledu promocije sporta izvršili na najbolji mogući način. Borilačke scene su naišle na nepodeljene pohvale među kritičarima, u Srbiji i ostatku regiona, i smatramo da je zemlja koja ima izuzetno jaku tradiciju u borilačkim sportovima ovim ostvarenjem dobila jedan rado gledan film koji može animirati mlade da se zainteresuju za borilačke veštine i da ih bolje razumeju. Scene karate takmičenja snimane su uz superviziju i savete naših vrhunskih stručnjaka i profesora DIF-a. Ovaj film je afirmacija amaterskog sporta, kako u takmičarskom tako i u rekreativnom pogledu, i ukazuje na predatorska svojstva svih onih takmičenja koja nisu pod okriljem zvaničnih saveza i u duhu olimpizma, ta poruka je jasna i nedvosmislena. Reč je o višeslojnom filmu koji istovremeno popularizuje i konstruktivno problematizuje amaterski sport.

Smatramo da je krajnje neukusno implicirati da su namere ili rezultati naše ekipe na bilo koji način štetni po odgoj omladine ili da je srpski gledalac toliko medijski nepismen da ne ume da razume ono što smo svakom scenom ovog filma, pa i onom spornom, pokušali da mu prikažemo.

Otud smatramo da Pešićevo pismo ne treba tumačiti kao reakciju na Jesen samuraja već kao na pismo kroz koje on želi da privuče pažnju na sebe i verovatno utiče na tok predstojećih konkursa Filmskog centra Srbije. Ovo nije prvi slučaj ovakvog pritiska. Sličan rukopis je Pešić pokazao tokom 2014. i 2015. godine kada je kroz medijsku kampanju uporedo sa konkursnim žalbama vršio pritisak na Ministarstvo kulture i Filmski centar Srbije blateći preko tabloida ekipu filma Lazara Bodrože Ederlezi Rising sa čime smo sticajem okolnosti upoznati do detalja jer je naš scenarista Dimitrije Vojnov bio deo te ekipe i na meti tog napada. Dakle, ovo su poznate taktike, motivi su takođe jasni, samo je meta nova. Za razliku od Bodrožinog filma koji je napao u povoju mi imamo zaokruženu eksploataciju svog dela, imamo rezultate i što je najvažnije imamo dokaze o dometima koje smo postigli, i nema apsolutno nikakvog prostora za bilo kakve napade ove vrste.

Marko Paljić, producent filma

Danilo Bećković, reditelj filma

Producentske kuće Gargantua Films i Mali Budo d.o.o.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari