Bivši menadžer kvaliteta u Boingu Džon Barnet, poznat po tome što je javno izrazio zabrinutost u vezi sa standardima proizvodnje u toj avio-kompaniji, pronađen je mrtav u SAD.
Forenzičari kažu da je preminuo od povreda koje je sam sebi naneo i da policija istražuje slučaj.
Džon Barnet je 32 godine radio u Bogingu do penzionisanja 2017. zbog ugroženog zdravlja.
Kompanija Boing je saopštila da ih je rastužila vest o smrti Barneta.
- Kraljevski oproštaj za poslednji proizvedeni Boing 747
- Američki putnički avion prinudno sleteo, ostao bez dela trupa i prozora
- Misterija pada malezijskog aviona koja 10 godina proganja porodice poginulih
U danima pre smrti, 62-godišnji Barnet je svedočio u sudskom procesu protiv kompanije.
Barnet, koji je radio kao menadžer kvaliteta u fabrici u Severnom Čarlstonu, rekao je 2019. godine za BBC da su radnici, pod pritiskom, namerno ugrađivali delove koji su ispod standardnog kvaliteta.
Napomenuo je i da je upozorio menadžere, ali da ništa nisu preduzeli.
Od 2010. godine, radio je kao menadžer kvaliteta u fabrici u Severnom Čarlstonu, gde se proizvodi 787 Drimlajner (Dreamliner), najsavremeniji avion koji se koristi uglavnom na dugim linijama.
Barnet je govorio i da je otkrio ozbiljne probleme sa sistemima kiseonika, što bi, kako je rekao, moglo da znači da jedna od četiri maske za disanje neće biti upotrebljiva u hitnim slučajevima.
Ispričao je da je ubrzo nakon što je počeo da radi u Južnoj Karolini postao zabrinut da je težnja da se što pre napravi novi avion značio da je proces sklapanja ubrzan i da je bezbednost ugrožena, što je kompanija negirala.
Kasnije je za BBC rekao da radnici nisu poštovali procedure namenjene praćenju delova kroz fabriku, što je omogućilo da neispravni elementi nestanu.
Rekao je da su u nekim slučajevima delovi koji nisu zadovoljavali standarde vađeni iz kontejnera za otpad i ugrađivani u avione koji su pravljeni da bi se sprečila kašnjenja na proizvodnoj liniji.
Tvrdio je i da su testovi sistema kiseonika za hitne slučajeve koji treba da budu ugrađeni u 787 pokazali stopu otkazivanja od 25 odsto, što znači da bi svaki četvrti mogao da se ne aktivira u hitnim slučajevima u stvarnim situacijama.
Barnet je rekao da je upozorio pretpostavljene, ali da ništa nije preduzeto.
Boing je demantovao njegove tvrdnje.
Međutim, u naknadnoj kontroli američkog regulatora, Federalne uprave za avijaciju (FAA) 2017. godine, potvrđene su neke od zabrinutosti Barneta.
Utvrđeno je da je nije poznato gde su završila najmanje 53 dela u fabrici i da se smatraju izgubljenim.
Boingu je naređeno da preduzme mere.
U vezi sa maskama sa kiseonikom, kompanija je rekla da je 2017. godine „identifikovala neke boce kiseonika primljene od dobavljača koje nisu bile pravilno postavljene“.
Ali su negirali da je bilo koji od njih zapravo ugrađen u avion.
- Pilot u Americi koji nije bio na dužnosti optužen da je pokušao da sruši avion
- Oborio avion zbog većeg broja pregleda na Jutjubu
Po penzionisanju, Barnet je pokrenuo sudski postupak protiv kompanije.
Barnet je optužio kompaniju da ga je omalovažavala i kočila njegovu karijeru zbog problema na koje je ukazao, što je Boing odbacio.
Neposredno pre smrti, Barnet je bio u Čarlstonu u vezi sa sudskim postupkom.
Prošle nedelje je dao zvaničan iskaz u kojem su ga ispitivali Boingovi advokati.
Ispitivanje je trebalo da bude nastavljeno proteklog vikenda, ali pošto se nije pojavio, raspitivali su se u njegovom hotelu.
Potom je pronađen mrtav u njegovom kamionu na parkingu hotela.
Barnetov advokat je za BBC opisao njegovu smrt kao „tragičnu“, a kompanija Boing je saopštila da je „ožalošćena zbog smrti Barneta“.
Smrt Barneta poklopila se sa temeljnom istragom protiv Boinga i njegovih standarda proizvodnje, kao i njegovog ključnog dobavljača Spirit aerosistems (Spirit Aerosystems).
Početkom januara ove godine, zabeležen je težak incident kada su ubrzo po poletanju sa aerodrom u Portlandu na potpuno novom Boingu 737 Maks eksplodirala vrata za izlaz u slučaju nužde.
U preliminarnom izveštaju američkog Nacionalnog odbora za bezbednost saobraćaja, navedeno je da su na vratima nedostajala četiri ključna zavrtnja.
Prošle nedelje, FAA je saopštila da je šestonedeljna revizija kompanije otkrila „više slučajeva u kojima kompanija navodno nije ispunila zahteve za kontrolu kvaliteta proizvodnje“.
Pratite nas na Fejsbuku,Tviteru i Vajberu. Ako imate predlog teme za nas, javite se na [email protected]
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.