Trebalo je da prođe pola decenije i da se desi pandemija da bi se Ferari konačno ponovo našao u samom vrhu Formule 1.
Put do toga bio je trnovit – otpuštanje četvorostrukog šampiona, začkoljice sa propisima, pad tima na najniže grane u poslednjih 40 godina i promena pravila.
Nakon svega toga, međutim, Ferari ove godine ima najbrži bolid na stazi – makar u rukama Šarla Leklera i u trajanju jednog kruga.
I ponovo su bona fide pretendenti na titulu, čak i ako Red Bul i Maks Ferštapen sve više izgledaju kao opasni protivnici.
- Airton Sena – brazilska legenda veća od Formule 1
- Mihael Šumaher – rekorder, tvorac istorije i „makijavelista“
- Niki Lauda – jedan od najhrabrijih sportista svih vremena
Kako su to postigli? Šef tima Matija Binoto zastaje na trenutak da razmisli.
„To je zanimljivo pitanje, ali i teško“, kaže on, objasnivši da za transformaciju nisu zaslužna puka tehnička poboljšanja.
„Pravi razlozi se ne svode na tehnički aspekt, to što smo promenili sagorevanje motora i popravili našu aerodinamiku. To su samo posledice.“
„Suština je bila u izgradnji tima. Napor uložen od 2017. godine bio je korak po korak usmeren na izgradnju pravog tima. A sa pravim timom možete da postignete sve ciljeve i mete. Sve je u timu.“
U ekskluzivnom intervjuu za BBC Sport, Binoto prvi put detaljno objašnjava kako je izgledalo putovanje koje je vratilo najslavniji tim u ovom sportu nazad u igru.
On govori:
- O lekcijama naučenim iz neuspeha Ferarijevih pohoda na titulu 2017. i 2018. godine
- O kontroverzi u vezi sa legalnošću njihovog motora iz 2019. godine
- Kako su se oporavili posle 2020. godine, njihove najgore sezone u poslednjih 40 godina
- O Leklerovom usponu i napredovanju
- O pohodu na titulu 2022. godine
Bolne lekcije iz neuspeha
Priča o Ferarijevom povratku u pohod na titulu započela je pre pet godina, kad su se poslednji put nalazili u sličnom položaju.
Tada, kao i sada, Formula 1 ulazila je u eru novih pravila. Tada, kao i sada, Ferarijev tehnički tim briljirao je pod novim pravilima, a njihov bolid bio je prepun inovacija.
Ferarijev vodeći vozač Sebastijan Fetel vodio je u šampionatu 2017. godine tokom dve trećine sezone, samo da bi ga Mercedes i Luis Hamilton pretekli u finalnim trkama.
Obrazac se ponovio 2018. godine, kad su Fetel i Ferari protraćili pozamašnu prednost nizom grešaka tima i vozača i tehničkih propusta, bez kojih bi gotovo sigurno bili šampioni.
Krajem sezone, tadašnji šef tima Mauricio Arivabene nije mogao da pruži uverljivo objašnjenje šta je pošlo po zlu, tako da je uskoro otišao, a zamenio ga je Binoto.
Kada se danas osvrne, Binoto jasno vidi koji su bili problemi.
Trebalo je da prođe pola decenije i da se desi pandemija da bi se Ferari konačno ponovo našao u samom vrhu Formule 1.
„Kao tim, već smo dokazali da imamo dobar nivo kreativnosti i da smo sposobni da tumačimo nova pravila“, kaže on, „a bolid koji smo napravili bio je dobar – dobra osnova za dalju gradnju, u pogledu koncepta i ideje. Štaviše, narednih godina, drugi timovi su kopirali naša rešenja.“
„Kad sam uskočio u ulogu šefa tima, rekao sam da je to veoma mlad tim. Nismo bili mladi u pogledu godišta – tada sam imao 50 godina. Ali bili smo mladi u svojim ulogama. Morali smo da steknemo iskustvo.
„Ono što nam je nedostajalo 2017, 2018. i 2019. godine bilo je što nismo bili sposobni da razvijemo bolid.
„Godine 2017, imali smo problema sa pouzdanošću. Naši vozači su se sudarali jedni sa drugim, ali smo imali i tim koji nije bio dovoljno jak u pogledu kulture i mentaliteta. I uz sve to, nismo imali prava sredstva prosto zato što smo uveli novine koje nisu donosile željene rezultate.
„Bili smo dobri što se tiče potencijala, ali smo još bili zeleni što se tiče iskustva i sredstava.“
Toboganska vožnja 2019. godine
I dok je Ferari počeo da unapređuje pogone u svom sedištu u Maranelu, morali su da se pozabave još jednim parčićem slagalice – vozačima.
Krajem 2018. godine, veteran Kimi Raikonen izbačen je posle pet neubedljivih sezona i zamenjen Leklerom, koji je za sobom imao samo jednu sezonu sa Zauberom.
Bio je to potez koji je isplanirao još bivši predsednik i izvršni direktor Ferarija Serđo Markione, čije je restrukturiranje tima dovelo do nastanka inovativnih bolida za 2017. i 2018. godinu.
Markione je gajio rezerve prema Fetelu i želeo je da ga veže uz vozača koji je, iako nedokazan, pokazivao znake buduće superzvezde.
Markione je neočekivano umro u leto 2018. godine, ali njegov plan je nastavio da živi.
Lekler se pokazao kao momentalni hit, osvojivši za Ferari pol poziciju u Bahreinu već u drugoj trci, a izgubio je ubedljivu pobedu tek kad je njegov motor počeo da ima problema u završnim stadijumima trke.
Godine 2019, Binotove prve kao šefa tima, Ferarijeva šasija nije bila toliko dobra kao u prethodne dve sezone, ali motor čudesne snage omogućio je Lekleru da osvoji sedam pol pozicija – čitav tim je u jednom trenutku vezao šest zaredom.
Ali Ferarijevi rivali bili su sumnjičavi.
Oni su smatrali da je Ferarijev motor previše dobar i nakon što je Red Bul od upravnog tela FIA-e tražio pojašnjenja tehnikalija koje se tiču protoka goriva pred Veliku nagradu Amerike tog novembra, Ferarijev niz pol pozicija je presušio.
Potom, tokom zime 2019-20, FIA je saopštila da je došla do privatnog sporazuma sa timom.
„Gajila je sumnje da Ferarijev motor nije uvek radio u okvirima ograničenja FIA-inih pravila“.
Ferari nikad nije prihvatio taj zaključak.
Binoto danas kaže: „To je prošlost; voleo bih da više ne govorim o tome, međutim ono što smo radili u to vreme nekako je testiralo granice tumačenja.
„Ali nije bilo nelegalno, inače bismo bili diskvalifikovani.“
Zenit u 2020. godini
Kontroverza oko motora imala je kumulativni efekat – i na motor, i na šasiju.
„Taj način iskorišćavanja motora bio je toliko snažan da smo se našli u značajnom zaostatku naredne godine koji nismo očekivali da ćemo imati“, kaže Binoto.
„Te godine, Ferari nije bio jedini koji je gubio snagu na stazi. Većina proizvođača je tada isto gubila snagu. Ali mi smo gubili snagu najviše i to nas je od nekoga ko je bio u prednosti dovelo u položaj očiglednog zaostatka.
„Uz sve to, napravili smo bolid za 2020. godinu znajući da imamo prednost u pogonskoj jedinici, pa smo ga napravili sa mnogo aerodinamičnog potiska, prihvativši mnogo vuče.“
Kad je učinak tog motora nestao, kaže Binoto, Ferariju je preostao „bolid koji je bio veoma spor na pravolinijskim delovima staze“.
On dodaje: „Bolid nije bio dobro osmišljen u pogledu zacrtanih meta, recimo to tako.“
Da sve bude gore, Ferari nije imao načina da to promeni.
Udario je kovid, Formula 1 se prebacila u režim preživljavanja, a jedna od vanrednih mera bila je da se 2020. godine zabrane poboljšanja u toku sezone.
„Nismo imali mogućnost da unapredimo automobil tokom same sezone“, kaže Binoto.
„Bio je to težak trenutak, zato što mislim da obožavaoci nisu shvatali šta se tačno desilo – ili, uopšteno gledano, ljudi koji prate Formulu 1.“
Rezultat je bila najslabija Ferarijeva takmičarska sezona u poslednjih 40 godina.
Lekler bi povremeno izveo čudo, kao što je plasman u kvalifikacijama na četvrtom mestu i osvojeno treće mesto na Silverstonu, ali celokupno gledano, kako to Binoto kaže, „kao tim smo imali problema“.
Ne gubiti veru
U prošlosti, šef Ferarijevog tima koji je bio glavni tokom jedne takve sezone mogao je da očekuje da izgubi posao, ali kompanija nije gubila veru u Binota.
„U ono vreme“, kaže on, „naš izvršni direktor bio je Luis Kamileri i on je imao dovoljno vizije da shvati da je najvažnije timu obezbediti stabilnost. Razumeo je da smo već započeli proces gradnje.“
To je, priznaje Binoto, dovelo do ogromne kulturološke promene u Ferariju.
Ključno je bilo usvajanje filozofije koja je bila pogonsko gorivo iza uspeha Mercedesa u poslednjih osam godina – „kultura bez krivice“.
„Radili smo mnogo na tome“, kaže Binoto.
„Greška se doživljava više kao prilika da se nauči lekcija umesto da se neko okrivi i upre prstom u njega.“
„Suština je biti dovoljno hrabar da čuješ, saslušaš i uradiš nešto što je istinski otvorenog shvatanja. Suština je u timskom radu, da pojedinac razume kolektivnu odgovornost.“
Binoto je 2019. godine kombinovao ulogu šefa tima sa prethodnom ulogom tehničkog direktora zaduženog za šasiju i motor.
„Ali ne možete dobro da radite oba“, kaže on, dodavši da je trebalo da prođe najmanje godinu dana da se tim restrukturira.
„Tek smo tada prešli na organizaciju u kojoj ja više nisam bio tehnički direktor, već je svako imao svoja jasna zaduženja.“
Šef dizajna šasije Enriko Kardile bio je ono što bi se u drugim timovima zvalo tehničkim direktorom po svemu sem po nazivu titule.
Još jedan Enriko, Gualteri, preuzeo je Binotova bivša zaduženja za pogonsku jedinicu.
Kardile je došao 2017. godine iz Ferarijevog odeljenja za trkačke automobile.
„On svakako nije imao veštine koje se konkretno tiču Formule 1″, kaže Binoto.
„Ali od tada je pet godina radio na tehničkim pitanjima Formule 1, tako da je mnogo jači, a to važi i za sve ostale u njihovim odgovarajućim ulogama. Pet godina kasnije, imamo jače veštine i bolje ljude.“
Ali to nije bio do kraja interni proces. U protekle tri godine, kaže Binoto, Ferari je „zaposlio više od 30 ljudi iz drugih timova, ljude koji su doneli sveže ideje, nove metodologije.“
„Tim čine ljudi, kultura, sredstva i metodologija“, kaže on.
„Bolid je prosto proizvod tima, počev od 2017. godine sa našom solidnom bazom, ali ne i sa odgovarajućim iskustvom, veštinama i sredstvima. Od tada, korak po korak, tokom 2019. i 2020. godine, došli smo ovde gde smo danas.“
Sjajan početak 2022. godine
Isprva je trebalo da pravila o aerodinamici na koje se Ferari toliko dobro prilagodio ove godine budu uvedena 2021. godine, ali su odložena za godinu dana u sklopu niza promena koje je Formula 1 izvršila kao odgovor na pandemiju.
Da su pravila uvedena kao što je planirano, Binoto veruje da Ferari ne bi bio toliko jak danas.
Odlaganje „nam je dalo više vremena da se pripremimo, manje nam je odvlačilo pažnju od prioriteta“.
Prvo su to uradili sa motorom. Prošla godina bila je značajan korak napred u odnosu na ono što su imali 2020. godine, ali i dalje jedna od najslabijih na ovom polju, mada je prelazak na hibridni sistem u finalnoj trećini sezone pomogao da preteknu Meklaren i zauzmu treće mesto u šampionatu.
Ove godine su napravili novi korak sa pogonskom jedinicom.
„Tim za pogonsku jedinicu zaista je uložio fantastičan napor“, kaže Binoto, pridavši 75 odsto poboljšanja motoru, konkretno sagorevanju, a 25 odsto sistemu obnavljanje energije.
Leklerova prilika da zablista
Uprkos naglasku na Ferarijevim tehničkim poboljšanjima, ključni deo njihovog trenutnog uspeha je čovek u kokpitu.
Kocka na Leklerov potencijal 2019. godine višestruko se isplatila.
On do sada ima pet pol pozicija u sedam trka ove sezone.
A imao bi četiri pobede umesto dve da nije bilo kvara na motoru u Španiji i Ferarijeve strateške greške poslednji put u Monaku.
Lekler je imao toliko bolje performanse od Fetela 2019. godine da je Binoto odlučio da se reši četvorostrukog šampiona na kraju odložene sezone 2020. zbog kovida pre nego što je ona i započela.
„Znali smo da Šarl ima veoma visok potencijal“, kaže Binoto.
„Kad smo ga poseli u naš bolid 2019. godine, još u prvoj sezoni pokazao je da je veoma jak i talentovan. Način na koji je napadao, branio i vozio pokazao je šta sve može.
„Znali smo da mora da se popravi što se tiče zrelosti, liderstva i upravljanja gumama, i, mislim da smo, kako su sezone proticale, stekli samopouzdanje da on to može i da će postati fantastičan vozač.
„Bili smo uvereni da može da postane vozač koji će osvajati svetske šampionate i postati veoma jak lider tima.“
Binoto je takođe pun hvale za svog drugog vozača, Karlosa Sainsa, koji je imao teži početak 2022. godine, napravivši niz grešaka dok je pokušavao da održi korak sa timskim kolegom kojem više leži bolid sa zanošenjem zadnje strane.
Sains je, kaže on, „veoma brz i prilično sam siguran da i on može da osvaja šampionate.“
- Dan kada je Fidel Kastro nakratko kidnapovao čuvenog automobilistu Fanđa
- Kako je Niki Lauda završio drugi na trci u Beogradu
- Maks Verštapen – kako je rastao novi svetski šampion Formule 1
Može li Ferari da održi potencijal?
Uprkos napretku, međutim, Ferari se trenutno nalazi u nekoj vrsti kritičnog trenutka pred Veliku nagradu Azerbejdžana ovog vikenda.
S jedne strane, sezona je bila pozitivna.
Bolid im je brz, Lekler zaostaje samo devet poena za vodećim mestom šampionata, a samopouzdanje je dodatno pojačano činjenicom da je prvi paket poboljšanja automobila uveden u Španiji prošlog meseca funkcionisao kao što je planirano – tako da su strahovi od ponovljene sezone iz 2017. i 2018. godine u tom pogledu bili odagnati.
Ali ima i zabrinjavajućih znakova.
Posle tri trke, Lekler je imao vođstvo od 46 poena; u poslednje četiri, Ferštapen i Red Bul stekli su prednost od 55 poena.
I dok je Ferštapen izgubio ukupno 36 poena na tehničke kvarove posle njegovih odustajanja od drugog mesta u Bahreinu i Australiji, Lekler je izgubio 45.
Njegova vlastita greška spustila ga je sa trećeg na šesto mesto u Imoli, nakon čega su usledili kvar motora u Barseloni i strateški propust koji je pobedu pretvorio u četvrto mesto u Monaku.
Binoto kaže: „Postavili smo ciljeve da ponovo budemo konkurentni 2022. godine. Dakle, naš cilj je da budemo konkurentni, a ne da osvojimo šampionat i bilo bi potpuno pogrešno pretvoriti to u: ‘Pokušajmo da osvojimo šampionat zato što smo toliko konkurentni.’
„Biti konkurentan je jedna činjenica; postati svetski šampion je potpuno novi nivo zadatka.
„Govorim to možda da bih malo smanjio pritisak koji oseća tim, ali takođe mislim da bi bilo pogrešno da kao uprava promenimo ciljeve u odnosu na one koje smo već sebi zacrtali.
„Nesumnjivo pokušavamo da otvorimo ciklus – da postanemo svetski šampioni i to ne samo jednom, već da pokušamo to i da ostanemo. Ali mislim da za to treba vremena.
„Naš unutrašnji mentalni sklop kao tima još uvek mora da se poboljša da bismo mogli da osvojimo šampionat.
„To ne znači da to nećemo uraditi. Možda ćemo to uraditi čim pre, ali svesni smo činjenice da je to više nego samo biti konkurentan.
„Ambicija postoji. Svaka osoba koja radi za Ferari poseduje tu ambiciju. Mislim da ne moram da ih podsećam na to. Važnije je dopustiti im da se usredsrede na naš proces stalnog napredovanja, tako da svaka trka bude prilika da se vidi šta smo novo naučili i da uradimo nešto bolje.
„I važno je da ostanemo usredsređeni na svaku pojedinačnu trku. Ne bavimo se klasifikacijama.“
Pratite nas na Fejsbuku,Tviteru i Vajberu. Ako imate predlog teme za nas, javite se na [email protected]
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.