Obično prolećno popodne u centru Beograda – dvadesetak stepeni, građani šetaju, bageri kopaju, a automobili trube i pokušavaju da se probiju kroz veliku gužvu.
Sve ulice oko Trga republike zatvorene su 1. aprila, zbog radova koji bi trebalo da traju sedam meseci, što je građanima izazvalo dosta muka.
Na primer, jutarnji i popodnevni saobraćajni špic su se prelili i na ostatak dana, a javni prevoz više ne ide kao ranije, ali to nisu jedini problemi.
Oni koji rade u blizini spomenika knezu Mihailu kažu da im radovi značajno utiču na posao.
„Juče je baš bio dečko koji je preživeo rekonstrukciju Obilićevog venca… Radi u restoranu i kaže da je bilo strašno“, navodi za BBC na srpskom Marina Tataljević iz galerije u Vase Čarapića.
Srboljub (68) iz obližnje zanatske radnje dodaje da je zbog radova „logično manje ljudi, manje posla i manje svega“.
„Tek će da bude cirkus kad počnu da rade ulicu“, dodaje on.
Trafika, taksi i cveće
Slično ističu i ostali koji rade na potezu Vase Čarapića – Studentski trg.
Trolejbusi idu do Slavije, autobusi okreću kod Palate Albanija, a kod Narodnog pozorišta „barikada“ blokira put automobilima ka Kalemegdanu.
Sve to je veliki problem za trafiku na Studentskom trgu, gde je do sada bila okretnica gradskog prevoza.
„Urnisali su nas. Ostali su mi samo verni studenti i stalne mušterije koje žive u blizini“, kaže radnica koja se predstavila kao 54-godišnja Dragica.
„Do sada su ovde stajale trole, ljudi su dolazili dovde i išli u Knez Mihailovu, na Kalemegdan i Dorćol, a sad ko zna šta rade i kako. Verovatno idu peške“.
- Kako su Beograđani, jedan nindža i dvojica Kineza čistili Beograd
- Zašto Beograd nema dovoljno vozača autobusa: Ni Miško više neće da vozi
- Veliki brat iz vedra neba: Da li Beograd dobija 1.000 kamera i šta to znači
- Kako su beogradski biciklisti „vozili“ preko automobila
- Beogradske ulice: Od Puškina do Bahtijara Vagabzadea
Nešto dalje, u blizini platoa kod Filozofskog fakulteta, taksisti čekaju putnike.
Jedan od njih, šezdesetjednogodišnji Momir Bajković, kaže za BBC da je „grad zapušten i da mora nešto da se radi“.
„Ima nešto manje posla, zato što nema stanice. Biće tako par dana dok se ljudi ne naviknu, tako je bila drama i kad su radili Bulevar Oslobođenja.
„Samo kad bi to, ako može, išlo brže… Sve što je novo je bolje od starog“, navodi on.
Na kraju – ili početku – ulice, tri žene sede naslonjene na zid Narodnog muzeja i prodaju cveće.
„Upropastiše nas, šta da ti kažem. Kome da prodajem“, kaže jedna od njih, koja nije želela da se predstavi.
„Voleli bismo da se uredi i bude lep grad, ali prodaja ide loše. Značajnije loše“, dodaje druga.
Šta se radi i do kada će trajati radovi?
Reč je o drugoj fazi radova na rekonstrukciji Trga republike i pretvaranja okolnih ulica u pešačku zonu.
Prema prvim najavama celokupni radovi bi trebalo da traju 420 dana, a počeli su u avgustu prošle godine.
Do kada će druga faza trajati nije najjasnije, jer zvaničnici daju oprečne informacije.
Gradski sekretar za saobraćaj Dušan Rafailović izjavio je da je rok za završetak 1. septembar, a predsednik skupštine Grada Beograda Nikola Nikodijević 1. novembar, navodi N1.
Rafailović je izjavio da je privremeni režim saobraćaja bio neophodan.
„To su neminovnosti i zato se izvinjavamo sugrađanima i apelujemo na njih da imaju razumevanja za ono što radimo. Godinama unazad se nisu radili ovako ozbiljni“, izjavio je on, prenosi Beoinfo.
B92 u međuvremenu prenosi da će saobraćaj u Kolarčevoj, Makedonskoj od Dečanske, Francuskoj i Vase Čarapića biti zatvoren do 15. juna.
Ukupna vrednost radova je 922 miliona dinara, najavljuju iz gradske uprave.
Pekara, automobili i buka
Druga „barikada“ kojom je preprečen put ka Trgu republike nalazi se u Francuskoj, treća u Kolarčevoj, a četvrta kod Doma omladine.
U blizini je i te kako prometni Terazijski tunel, vozači ne znaju kuda mogu da prođu, a kuda ne, pa eto velike gužve.
„Puca mi glava od buke, još kad počnu da trube zato što ne mogu da prođu… Juče i danas je nemoguće“, kaže za BBC Mitra, radnica pekare u Braće Jugovića.
„Kolona je po ceo dan, ranije je bilo nekoliko sati, ujutru i popodne, a sada stalno. Veliki je to psihički udar, nervozne smo, ne čujemo ni sebe, a kamoli mušterije“, dodaje njena koleginica Ljilja.
Slikari, igračke i kolporter
U Knez Mihailovoj je za to vreme dan kao svaki drugi, osim što se čuju mašine sa Trga republike.
Na početku ulice dvojica slikara, Zoran i Nenad, prodaju svoje radove.
„Više ljudi je generalno kod Albanije, sad autobusi tu staju, pa se stvara gužva“, kaže jedan od njih.
To može da ima i neke koristi – na primer, onima koji rade u blizini.
„Više je ljudi u poslednja dva dana, ali to je sve relativno. Pratimo svakako šta se dešava“, kaže za BBC 52-godišnji Dragan, koji u podzemnom kod Palate Albanija prodaje igračke.
„Evo vidite“, dodaje, pokazujući na grupu ljudi koja u tom trenutku prolazi ispred njegove radnje.
Nešto dalje, na ulazu u podzemni prolaz ispod Terazija, kolporter Vlajko prodaje novine.
„Pao je malo promet u poslednja dva dana. Problem je što ljudi nisu upoznati sa time šta se dešava i kuda mogu da prođu.
„Staju kolima i pitaju gde dalje. Ne možeš tamo, okreni kod Albanije, kažem im…
„Biće to ok, samo da se ljudi naviknu“.
40 odsto
Sličnih problema sa prometom i saobraćajnim gužvama tokom radova u Beogradu je bilo i ranije.
Beograđani i dalje pamte kolaps tokom rekonstrukcije Gazele, dok im je i jesen 2017. takođe bila mučna, zbog istovremenih radova na Brankovom mostu, Slaviji, Bulevaru oslobođenja i u Ruzveltovoj, koji su trajali dosta duže nego što je najavljeno.
Prema podacima koje je iznela gradska uprava, radovi na potezu Mije Kovačevića – Ruzveltova bili su vredni oko 1,9 milijardi dinara, a na Brankovom mostu 210 miliona dinara.
Bivši gradski urbanista Milutin Folić tada je u intervjuu za B92 izjavio:
„Evo, obaveštenje za sve građane, nećemo moći da odahnemo svi narednih deset godina dok sve ne dovedemo u red, pa će onda sve moći da ide nekom normalnom dinamikom“.
Višemesečni radovi u Ruzveltovoj, dosta su uticali na posao samostalnih zanatskih i trgovinskih radnji.
„Bili smo 15 dana zatvoreni jer nije moglo da se uđe u lokal, nisu nam dozvoljavali“, izjavila je tada za Vajs jedna Gordana, radnica prodavnice odeće.
Nisu bili jedini.
„Od kada su krenuli da kopaju ulicu nama je posao opao za nekih 40 odsto“, dodao je jedan od radnika kluba Tramvaj.
„Tako veliki pad u prometu nismo imali nikada pre i direktno je vezano za radove. Nismo dobili nikakvu pomoć“.
Gradska vlast sada najavljuje rekonstrukciju Kraljice Marije, Džordža Vašingtona i Cara Dušana, dok se pominju i radovi u Kneza Miloša.
Pratite nas na Fejsbuku i Tviteru. Ako imate predlog teme za nas, javite se na [email protected]
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.