Predlog vlade Južne Afrike da se ozakoni poliandrija – kad žena istovremeno ima više od jednog muža – dovela je do glasnog protesta iz konzervativnih krugova.
To ne iznenađuje profesora Kolisa Mačokoa, proslavljenog akademika specijalizovanog za ovo pitanje.
Suština protesta je „u kontroli“, rekao je on za BBC.
„Afrička društva nisu spremna za istinsku ravnopravnost. Mi ne znamo šta da radimo sa ženama koje ne možemo da kontrolišemo.“
Južna Afrika ima jedan od najliberalnijih ustava, koji dozvoljava istopolne brakove za sve i poligamiju za muškarce.
Biznismen i televizijska ličnost Musa Mseleku – koji ima četiri supruge – među onima je koji se najglasnije protive poliandriji.
- Ima li prednosti u odbacivanju monogamije
- Vanbračna zajednica – šta sve ne možeš u Srbiji bez prstena
- Dečji brakovi – živi relikt prošlosti
Tajna zajednica
Profesor Mačoko je istraživao poliandriju u svojoj zemlji rođenja – susednom Zimbabveu.
Razgovarao je sa 20 žena i 45 ko-muževa koji su praktikovali ovaj običaj, iako su takvi brakovi još uvek tabu u društvu i nisu zakonski priznati.
„Poliandrija, zato što je odbacuju delovi društva, bila je primorana da pređe u ilegalu. Tajnovitost je slična onoj kod masona“, rekao je on.
„Kad se suoče sa nekim koga ne poznaju ili kome ne veruju, oni čak i poriču da takav brak postoji. Sve iz straha od odmazde i progona.“
Učesnici u studiji profesora Mačokoa živeli su odvojeno, ali su bili posvećeni poliandrijskoj zajednici i otvoreni prema njoj između sebe.
„Jedna žena počela je da gaji ideju o tome da postane poliandrijska supruga još otkad je sa 12 godina saznala da matica u košnici ima mnogo pčelinjih ko-muževa“, rekao je profesor.
Kad je odrasla, upražnjavala je seks sa više partnera odjednom a oni su svi znali jedni za druge.
„Četiri od njenih aktuelnih devet ko-muževa bili su u toj prvoj grupi njenih momaka.“
U poliandriji, žena je često ta koja pokreće veze i poziva muževe da se pridruže njenoj zajednici.
Neki plaćaju nevestninu, drugi se odlučuju da doprinesu njenom izdržavanju.
Ona ima moć da odstrani ko-muža ako veruje da destabilizuje njene druge veze.
Profesor Mačoko kaže da je ljubav glavni razlog koji su intervjuisani muškarci navodili za pristanak da postanu ko-muževi.
Nisu želeli da rizikuju da izgube svoju ženu.
Neki muškarci su se pozivali i na činjenicu da nisu seksualno zadovoljavali svoje žene, pristajući na predlog da postanu ko-muževi kako bi izbegli razvod ili preljubu.
Drugi razlog je neplodnost – neki muškarci su pristali da žena uzme drugog muža da bi mogla da ima decu.
Na taj način muškarci su „sačuvali obraz“ u javnosti i izbegli da budu stigmatizovani kao neko kome je „oduzeta muškost“.
- „Zašto sam u toku braka vratila devojačko prezime“
- Zašto žene i dalje masovno menjaju prezime u muževljevo
- Kako je biti muškarac sa ženinim prezimenom u Srbiji
Uznemireno sveštenstvo
Profesor Mačoko kaže da nije bio svestan postojanja poliandrijskih brakova u Južnoj Africi.
Ipak, aktivisti borbe za rodna prava zatražili su od vlade da legalizuje takve zajednice u interesu ravnopravnosti i slobode izbora, budući da zakon trenutno dozvoljava muškarcu da ima više od jedne žene.
Njihov predlog je deo dokumenta – zvanično poznatom kao Zeleni papir – koji je vlada objavila za javnu diskusiju dok se priprema za najveću reformu bračnih zakona još od okončanja vladavine belačke manjine 1994.
„Ne smemo zaboraviti da taj Zeleni papir želi da poštuje ljudska prava i to nikad ne sme da se smetne s uma“, kaže Šarlen Mej, aktivistkinja Ženskog pravnog centra, advokatske kancelarije koja se bori za prava žena.
„Ne smemo da odbacimo reformu zakona samo zato što on dovodi u pitanje određene patrijarhalne stavove u našem društvu.“
Dokument takođe predlaže da se zakonski priznaju muslimanski, hinduistički, jevrejski i rastafarijanski brakovi.
Iako su to dotične zajednice uglavnom pozdravile, predlog da se ozakoni poliandrija osuđen je među sveštenstvom koje drži poslanička mesta u parlamentu.
Lider opozicione Afričke demohrišćanske stranke (ACDP), velečasni Kenet Mešoe, rekao je da bi to „uništilo društvo“.
„Doći će trenutak kad će neki od muškaraca reći: ‘Provodiš najviše vremena sa tim muškarcem, a ne sa mnom’ – i doći će do sukoba između te dvojice muškaraca“, dodao je on.
Lider Islamske partije Al Džamah Ganijef Hendriks je rekao:
„Možete da zamislite, kad se rodi dete, da će biti potrebno mnogo više DNK testova da se ustanovi ko je otac.“
„Deca pripadaju porodici“
Sam Mseleku pozvao je Južnoafrikance da ne odlaze sa načelom ravnopravnosti „predaleko“.
„Samo zato što je nešto u ustavu, to ne znači da će to biti dobro po nas.“
Upitan zašto bi to bilo drugačije za žene, imajući u vidu da ih on ima četiri, odgovorio je: „Prozivan sam da sam licemer zbog mojih brakova, ali radije bih sada da se oglasim nego zauvek da ćutim.“
„Sve što mogu da kažem jeste da je to neafrički. Ne možemo da izmenimo ko smo.“
Ali profesor Mačoko napominje da je poliandrija nekada praktikovana u Keniji, Demokratskoj Republici Kongo i Nigeriji, a da se i dalje praktikuje u Gabonu, gde je zakon dozvoljava.
„Uz dolazak hrišćanstva i kolonizaciju, uloga žene bila je skrajnuta. One više nisu bile ravnopravne. Brak je postao jedno od sredstava za uspostavljanje hijerarhije.“
Profesor Mačoko izjavio je da je zabrinutost za decu rođenu u poliandrijskoj vezi ukorenjena u patrijarhatu.
„Pitanje dece je vrlo jednostavno. Koja god deca da su rođena u toj zajednici, ona pripadaju toj porodici.“
Možda će vas zanimati i ova priča:
Pratite nas na Fejsbuku i Tviteru. Ako imate predlog teme za nas, javite se na [email protected]
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.