dženet džekson

Solaiman Fazel

Dženet Džekson se još seća prve pesme koju je napisala.

Imala je devet godina i kišnog popodneva 1975. se dosađivala.

Njena starija braća, koja su već bila svetske megazvezde, upravo su se vratili sa iscrpljujuće 10-mesečne svetske turneje.

Dok su se oni oporavljali od turneje, nije bilo nikog da je zabavlja.

Ne znajući šta da radi, Dženet se ušunjala u muzički studio u porodičnom dvorištu u Ensinu u Kaliforniji i počela da svira melodiju koju je nazvala „Fantazija“.

„Pustila sam ritam bubnjeva, otpevala prateće vokale, otpevala glavni vokal i sve odsvirala“, priseća se ona.

Pošto je ispunila dosadan dan, ostavila je traku u studiju i otišla u krevet, ne razmišljajući mnogo o tome.

Ali kada se sledećeg dana vratila iz škole, pesma je treštala.

„Bilo me je sramota“, kaže ona.

„Vrata studija su bila otvorena i Majk je slušao pesmu, mislim da je slušao i Rendi, moj otac je slušao.

„A onda je moj otac rekao: ‘Bićeš pevačica’.

„Ja sam rekla: ‘Ne, ne, nikako, želim da idem na fakultet i studiram poslovno pravo“.

A kada bi Džo Džekson njegovoj deci rekao šta da rade, oni bi poslušali.

„Bilo je teško [prepirati se] sa njim, jer pogledajte dokle je doveo moju braću“, kaže Dženet.

„Tako da sam rekla: ‘U redu, probaću'“.

Skoro 50 godina kasnije, Dženet Džekson je jedna od najuspešnijih muzičkih zvezda svih vremena.

Snimila je albume koji su obeležili čitave muzičke epohe poput Control i Janet, prodala je više od 100 miliona ploča i proglašena je ikonom MTV-ja.

A 1990. godine Dženet je razbila Gremijev „stakleni plafon“ (pojam koji označava nevidljive prepreka ženama da ostvare napredovanje i uspeh u poslu) kada je postala prva žena nominovana za nagradu za najboljeg producenta.

„To mi je bilo zapanjujuće“, kaže ona.

„Znate da je to trebalo da se desi odavno“.

Sastajemo se iza bine u centru Barklisu u Bruklinu, gde zvezda treba da održi 73. koncert na dvogodišnjoj turneji Together Again (Ponovo zajedno).

Na njenoj do sada najuspešnijoj koncertnoj turneji predstavlja celokupan muzički opus – od R&B pesama Nasty i Rhythm Nation do zavodljivih sporih ritmova pesama kao što su That’s The Way Love Goes i Any Time, Any Place – i sve izvodi uz savršeno uigranu koreografiju.

Na sceni je autoritativna.

Privatno je stidljiva i blaga.

Dženet Džekson na bini tokom turneje Together Again (Ponovo zajedno)

Solaiman Fazel
Dženet Džekson na bini tokom turneje Together Again (Ponovo zajedno)

„Ne volim da pričam“, otkriva mi.

„I ne volim da dajem intervjue. Ne mislim da sam u tome dobra“.

Usred toplotnog talasa u Njujorku, oblio me je hladan znoj.

Pogledao sam dovoljno video snimaka na Jutjubu da znam da Dženet može da bude nezgodna i rastrojena pod svetlom reflektora.

Međutim, zebnja je ubrzo nestala.

Danas je Dženet iskrena, opuštena i zabavna – ne samo što povremeno pevuši, već izvodi i plesne pokrete i, što je najčudnije od svega, šali se na račun njenog nesrećnog ljubavnog života.

„Koliko sam se puta do sada udavala?“, kaže smejući se.

„Tri puta, mislim“.

Vidljiva je lakoća kojom to izgovara, što ukazuje da je zvezda rešila problem niskog samopouzdanja i mišljenja o njenom izgledu.

Možda je ključno to što ima nekog o kome treba da se brine.

Njen prvenac Ajsa, rođen 2017. godine, ponosno stoji sa slušalicama na ušima pored bine u Njujorku na kojoj nastupa Dženet.

„Biti mama je najlepša stvar“, kaže ona.

„Volim svaki minut majčinstva“.

Ajsa sada ima onoliko godina koliko i Dženet kada je debitovala na televiziji u humorističkoj emisiji the Carol Burnett Show, u kojoj se pojavila sa bratom Rendijem.

„Ne sećam se da me neko pito da li želim da učestvujem“, kaže ona uz prizvuk tuge u glasu.

„Sećam se samo da sam to uradila“.

Ubrzo je igrala uloge u televizijskim sitkomima, poput Good Times i Diff’rent Strokes (Različiti stilovi).

Još kao tinejdžerka, objavila je prva dva albuma, Janet Jackson i Dream Street.

Na jednom je bio iznenađujući duet sa Klifom Ričardom.

Međutim, nijedan se nije dobro prodavao.

Kada je imala 18 godina, Dženet se iznenada i neočekivano udala za soul pevača Džejmsa Debardža.

Njihov brak je poništen posle osam meseci, ali ne pre nego što je zapretio da joj uništi ugled.

U to vreme je Debardž bio narkoman i često bi nestao na nekoliko sati, što se desilo i tokom njihove prve bračne noći.

Dženet ga je tražila po ulicama u svako doba dana i noći.

Dženet Džekson i Džejms Debardž venčali su se u Mičigenu, bez prisustva ijednog člana njene porodice

Getty Images
Dženet Džekson i Džejms Debardž venčali su se u Mičigenu, bez prisustva ijednog člana njene porodice

„U to vreme sam snimala TV seriju Fame (Slava) i kasnila sam na posao i tako ometala raspored snimanja“, priseća se, mršteći se.

„Nisam bila neodgovorna. Samo sam smatrala da sam [Džejmsu] potrebnija nego seriji.

„Producenti su me zvali na razgovor nekoliko puta.

„Nisam sigurna da su me mnogo voleli“.

Opasno dobar

Dženet je na kraju tražila da napusti snimanje jer je odlučila da muzici pruži „još jednu šansu“.

Odbila je saradnju sa producentima koje je predložio njen otac i za sledeći album Control je angažovala Džimija Džema i Terija Luisa, majstore za fank muziku iz Mineapolisa.

Hitovi poput The Time’s Jungle Love i The SOS Band’s Just Be Good To Me doneli su novi zvuk pun industrijskih ritmova i snažne, prodorne tekstove.

Pesme su bile zasnovane na Dženetinom životu.

Pesma What Have You Done For Me Lately bila je odvažan odgovor Debardžu, dok je pesma Nasty napisana nakon što su Dženet i njenu prijateljicu maltretirala grupa muškaraca na ulicama Minesote.

Naslovna numera bila je prkosna oda nezavisnosti.

„Kada sam imala 17 godina, radila sam ono što su mi drugi govorili, radila sam ono što mi je otac govorio, i dozvolila sam majci da me oblikuje.

„Sada znam da moram da preuzmem kontrolu nad mojim životom“.

Dženet Džekson u studiju sa njenim koproducentima Džimijem Džemom (desno) i Terijem Luisom 1989. godine

Getty Images
Dženet Džekson u studiju sa njenim koproducentima Džimijem Džemom (desno) i Terijem Luisom 1989. godine

Džem i Luis su pomogli Dženet da izrazi onu stranu njene ličnosti koju javnost ranije nije videla – samopouzdanje i da drže konce u svojim rukama.

I to su uspeli tako što su je napijali sladoledom.

„Jesu!“,priznaje Dženet uz osmeh.

„Nisam znala da u sladoledu ima ruma jer nisam pila alkohol.

„Ali nisam se ponašala kao idiot koji se tetura i spotiče.

„Samo sam bila malo omamljena i otvorenija da pričam“.

„Njen stav je bio izražen u svim pesmama koje smo radili na albumu Control„, kaže Džimi Džem.

„Uvek je imala snažan stav u ulogama koje je igrala na televiziji i shvatili samo da to ne dolazi do izražaja u muzici.

„Tako da smo pokušali da napravimo zaista agresivne numere, zaista iskrene pesme, jer smo znali da ona može da ih iznese“.

Opasno dobar album Control postao je MTV-jev glavni proizvod zahvaljujući upečatljivim spotovima i moćnoj koreografiji za pesme Nasty i The Pleasure Principle.

Iznenađujuće je što nikada nije imala profesionalnu obuku, a pokrete je učila uz klasične mjuzikle američke medijske kompanije MGM.

Njeno jedino iskustva sa časovima plesa završilo se katastrofalno.

„Kada sam bila mala, mama je pokušala da me upiše na balet“, kaže ona.

„Ali kako imam veliku zadnjicu, [učiteljica] bi mi govorila da je ne uvlačim dovoljno.

„A onda me je udarila.

„Bila sam mala, imala sam možda četiri, pet godina.

„I tako me je majka ispisala sa baleta.

„Godinama kasnije, kada sam imala oko 14 godina, upisala me je na privatne časove. Ali ni to nije dugo trajalo.

„Sećam se da mi se [moj instruktor] previše približio i da sam se osećala veoma, veoma neprijatno.

„I sećam se da sam izašla sa časa i to rekla majci, a ona je na to komentarisala: ‘Nikad više nećeš ići na čas’.

„Tako da zapravo nikada nisam učila da plešem“.

Na izletu brodom sa braćom 1978. godine. S leva na desno: Marlon, Majkl, Dženet, Tito, Rendi i Džeki Džekson

Getty Images
Na izletu brodom sa braćom 1978. godine. S leva na desno: Marlon, Majkl, Dženet, Tito, Rendi i Džeki Džekson

Negativne reakcije muzičke industrije

Album Control je bio pravi monstrum – prodat je u 10 miliona primeraka i imao je šest hitova.

Dženetina izdavačka kuća je tražila da sledeći album bude konceptualan, o njenoj porodici.

Tu ideju je nakratko razmatrala (You Need Me, pesma o njenoj teškoj vezi sa Džoom Džeksonom, na kraju se našla na B strani), ali ju je na kraju odbacila i opredelila se za društveno angažovan tekst pesme Rhythm Nation 1814.

Bila je nadahnuta 24-časovnim vestima.

Naime, Dženet je u studiju gledala informativni kanal CNN, a vesti o beskućnicima, trgovini i upotrebi droge i pucnjavama u školama našli su mesto u njenim tekstovima.

„Viđala sam stvari koje su me uznemiravale i želela sam da pišem o [njima], u nadi da mogu nešto da popravim“.

Kaže da joj cilj nije bio da pravi političke pesme u stilu kantautorke Trejsi Čepmen ili benda U2, već da provuče poruke kroz muziku „koja je bila ozbiljno fanki“.

„Ljudi bi ušli u ritam, a zatim bi zastali i odslušali tekst da shvate poruku i rekli bi: ‘Čekaj, ovo je zaista zanimljivo'“.

Da li je obeshrabruje činjenica da se 35 godina kasnije borimo sa istim problemima?

„Suludo je, zar ne? To je tužno.

„Da li smo napravili određene iskorake? Da, mislim da definitivno jesmo.

„Ali ima još mnogo toga da se uradi“.

Dženet Džekson sa podignutom pesnicom tokom svetske turneje Rhythm Nation 1990. godine

Getty Images
Dženet Džekson sa podignutom pesnicom tokom svetske turneje Rhythm Nation 1990. godine

Seksizam je još jedna tema kojom se Dženet bavi u pesmama kao što su The Skin Game i New Agenda („zbog mog pola, previše puta sam čula ‘ne'“).

Čak i posle uspeha albuma Control, imala je sukobe sa muškarcima koji su želeli da upravljaju njenom karijerom.

„U muzičkoj industriji, više puta su mi rekli: ‘Ti si devojka, a devojke to ne rade’.

„A ja bih im odgovorila: ‘A zašto ne? U čemu je problem da probam?'“.

Očigledan zaključak bi bio da je Dženet dobila negative reakcije kada je objavila meki, senzualni i eksplicitni album Dženet (Janet), prvi objavljen pod višemilionskim ugovorom sa diskografskom kućom Virdžin rekords (Virgin Records).

Ali ona kaže da se izdavačkoj kuća „veoma svideo“ zvuk i pesme poput That’s The Way Love Goes, If i Any Time, Any Place.

Album Janet, promovisan fotografijom toples Dženet snimljenom za muzički časopis Rolingston (Rolling Stone), prodat je u više od 14 miliona primeraka i tako nadmašio album Control.

Sledeći album The Velvet Rope, objavljen 1997. godine, izazvao je još više zaprepašćenja.

Mračan i uznemirujući, naglašavao je seks i bavio se temama kao što su nasilje u porodici, depresija i istopolni odnosi.

Najlakša numera na albumu bila je Together Again – istovremeno i tužna i vesela pesma nastala nakon što joj je prijatelj umro od side.

Tekst nije ništa posebno: Dženet obećava da će se ponovo sresti u drugom životu, što dotiče svakog ko je izgubio voljenu osobu, ali je uznemirio rukovodioce.

„Mislim da je to zato što je u to vreme bila aktuelna sida i sve u vezi sa ovom bolešću.

„Ali, zbog side sam izgubila mnogo prijatelja i mnogo ljudi koje sam poznavala – i o tome sam mnogo razmišljala.

„Ali zapravo nikada nisam zamišljala sebe da pevam Together Again„, dodaje ona.

„Iako sam je napisala za sebe, uvek sam mislila da bi bilo bolje da je otpeva neko drugi, recimo Marta Voš [the Weather Girls] koja ima prigodan glas za to“.

Sećanje na Majkla

Pesma Together Again je postala njen zaštitni znak.

To je njena pesma koja ima najviše striminga na Spotifaju, kao i naziv njene trenutne turneje.

Produkcija možda nije tako skupa kao njene spektakularne turneje tokom 1990-ih jer je prati samo pet plesača i scenografija je minimalna, ali upravo to daje osećaj prisnosti sa publikom.

Na ovoj turneji, Dženet spušta štit, okreće mikrofon ka publici, peva sa publikom, i šalje poljupce obožavaocima.

Takođe ih nagrađuje i brojnim, manje poznatim, pesmama kao što su Feedback, So Excited i All Nite (Don’t Stop).

Sve su to pesme iz kasnijeg perioda koje bi dobile više ljubavi publike da nije bilo kontroverznog nastupa na poluvremenu Superbola, finalne utakmice lige američkog fudbala, 2004. godine koji je naneo veliku štetu njenoj karijeri. (Zbog oštrih reakcija, MTV i stotine američkih radio stanica su stavili Dženet na crnu listu.)

Jedan od najemotivnijih trenutaka na turneji je kada izvodi pesmu Scream (Vrisak) uz video snimak njenog pokojnog brata Majkla.

I dalje je teško „slušati ga svake noći, videti ga, sećati se nas“, kaže Dženet.

„Majk i ja smo napisali tu pesmu u Njujorku, u njegovom stanu“, priseća se ona.

„Tako [proživljavam] celo to putovanje, slušajući ga kako peva [i sećajući se] kroz šta je prolazio u to vreme.

„I da sam ja samo njegova mala sestra, uvek uz njega, i da sam neko ko mu pruža podršku.

„To je uvek bila moja uloga“.

Dženet i Majkl Džekson na dodeli Gremi nagrada

Getty Images
Dženet i Majkl Džekson na dodeli Gremi nagrada

Koncert se završava pesmom Together Again, tokom koje Dženet hvata buket cveća i trči po bini sa njenim plesačima, sijajući uz široki osmeh.

U publici u Bruklinu bilo je mnogo zvezda, među kojim su modni dizajner Kristijan Sirijano, soul pevača Maksvel, dreg kraljica Kevin Ejvijans, i R&B zvezda Tinaše, čiji trenutni singl Nasty odaje počast istoimenom Dženetinom hitu.

„Sve u vezi sa njom je 10 od 10. Ona je model“, kaže ona.

„Za mene je ogroman uzor. Ona je kraljica“.

dženet džekson

Solaiman Fazel
Tekuća turneja Dženet Džekson na kojoj izvodi 39 pesama po koncertu

Posle nastupa Dženet se susreće sa obožavaocima iza bine, držeći ruku na donjem delu leđa jer istegla mišić plešući uz pesmu What Have You Done For Me Lately.

Bez obzira na to, dobro je raspoložena – raduje se danu koji će provesti sa sinom između nastupa i pita da li bi set lista trebalo da se promeni kada dođe u Evropu u septembru.

Drsko sugerišem da bi možda trebalo na početku da otpeva pesme sa albuma Control i pitam je da li joj je ovaj sveobuhvatan pregled njenog rada pružio novi pogled na njenu karijeru?

„Samo sam zahvalna što ljudi i dalje žele da me vide kako ovo radim“, odgovara ona.

„Osećam se veoma blagoslovenom“.


BBC na srpskom je od sada i na Jutjubu, pratite nas OVDE.


Pratite nas na Fejsbuku, Tviteru, Instagramu, Jutjubu i Vajberu. Ako imate predlog teme za nas, javite se na [email protected]

„Devojke to ne rade": Dženet Džekson o prkošenju muzičkoj industriji, seksizmu i majčinstvu 1

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari