Fejsbuk, Gugl i Majkrosoft na „neetički način“ odvraćaju odvraćaju korisnike od opcija važnih za zaštitu privatnosti, piše u izveštaju Norveške agencije za zaštitu potrošača.
Istraživanje se bavilo podešavanjima koja se odnose na zaštitu privatnosti u pomenutim firmama i otkrilo da sve tri firme koriste „obrasce u sivoj zoni“.
Obrasci iz sive zone uključuju nametljiva fabrička podešavanja i varljive tekstove.
Ove kompanijie korisnicima daju „iluziju da imaju kontrolu“, piše u izveštaju.
I Fejsbuk i Gugl kažu da im je privatnost jako važna.
Istraživanje je urađeno u aprilu i maju korišćenjem testova namenjenih korsinicima, u vreme kada su kompanije menjale politike privatnosti na šta ih je obavezla Opšta uredba o zaštiti podataka o ličnosti.
Iluzija
Istraživanje je pronašlo primere:
- Dobrih praksi podešavanja privatnosti koje su sakrivene i teško dostupne
- Opcije uzmi-ili-ostavi
- Nametljiva fabrička podešavanja sa predviđenim dužim procesom podešavanja za one korisnike koji žele dobru praksu zaštite privatnosti
- Pojedina podešavanja su nejasna
- Iznenadne objave koje od korisnika traže da se opredele za određene opcije podešavanja, a ne sadrže ključne informacije ili su te informacije nejasno predstavljene
- Nedostatak opcije da se odluka odloži
- Pretnje da će nalog biti izbrisan ili deaktiviran ukoliko se ne odaberu određena podešavanja
Fejsbuk tako upozorave korisnike koji žele da onemoguće prepoznavanje lica da, ukoliko to učine, kompanija neće moći „da koristi tehnologiju ukoliko stranac iskoristi vašu fotografifiju da bi se predstavio kao vi“.
U izveštaju se zaključuje da ovakva podešavanja korisnike ostavljaju u iluziji da imaju kontrolu nad privatnošću, dok u praksi to nije tako.
„Guglova politika privatnosti korisicima obećava da mogu lako da izbrišu podatke, ali kontrolna tabla nije laka za snalaženje – više podseća na lavirint nego na alat kojim se preuzima kontrola“, piše u izveštaju.
Istraživanje je pohvalilo Majkrosoft zbog pridavanja iste važnosti podešavanjima koja su naklonjena zaštiti privatnosti i onima koja to nisu kada je u pitanju proces podešavanja operativnog sistema Vindous 10.
Obrada ličnih podataka: nova pravila igre
Šaljivi nazivi ulica zbunjuju ljude u Oksfordu
„Kombinacija fabričkih podešavanja koja nisu naklonjena zaštiti privatnosti i sive zone podešavanja gura korisnike Fejsbuka i Gugla i, u manjoj meri, Vindousa, ka opcijama koje su manje naklonjene zaštiti privatnosti, do mere koju smatramo neetičkom“, zaključuje se u izveštaju.
Odgovarajući na zaključke izveštaja, kompanija Gugl je odgovorila da je više od godinu dan posvećena primeni Opšte uredbe.
„U poslednjih 18 meseci, pripremajući se za novu evropsku regulativu, preduzeli smo sve korake da korisnicima obezbedimo transparentnost podataka i jasnu kontrolu na svim našim platformama“.
U Guglu kažu da neprekidno rade na novim rešenjima.
„Pripremali smo se godinu i po dana kako bi uskladili politiku sa Opštom uredbom. Naša politika privatnosti je jasna, podešavanja su laka za korišćenje i imamo bolje alate koji ljudima omogućavaju da pristupe, obrišu ili preuzmu informacije“, odgovorio je i Fejsbuk.
„Videli smo izveštaj iz Norveške i želimo da naglasimo da smo posveđeni primeni Opšte uredbe“, kažu iz Majkrosofta za BBC.
Nedavno nakon što je Opšta uredba stupila na snagu u maju, aktivista Maks Šremz optužio je Fejsbuk i Gugl za kršenje nove regulative.
Njegova grupa za zaštitu privatnosti noyb.eu tada je navela da korisnici Fejsbuka i GUgla nemaju izbora kada su podešavanja privatnosti u pitanju.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.