Fejsbuk je počeo da traži dozvolu od korisnika iz EU i Kanade za korišćenje tehnologije za prepoznavanje likova na fotografijama i video snimcima na njihovim profilima.
Jedna od najmoćnijih američkih internet kompanija je prvi put počela da koristi ovu tehnologiju van Kanade 2011. godine, ali je naredne godine ukinula za građane EU, nakon što su se pobunili zaštitnici privatnosti podataka.
Novi zahtev koji Fejsbuk upućuje korisnicima je jedna od nekoliko mera koje bi trebalo da budu u skladu sa novim zakonom o zaštiti privatnosti.
Ova mera će verovatno izazvati oprečne reakcije.
Fejsbuk se nalazi u sred skandala u vezi sa korišćenjem privatnih podataka njegovih korisnika od strane kompanije za političko savetovanje, Kembridž analitika.
Protiv najrasprostranjenije društvene mreže je pokrenuta i grupna tužba u SAD zbog toga što je primenila tehnologiju za prepoznavanje lica bez jasnog pristanka korisnika.
„Biometrijska identifikacija i skeniranje milijardi fotografija na platformi predstavlja ozbiljan rizik za privatnost korisnika“, kaže Silki Karlo, predsednik grupe za zaštitu građanskih sloboda u Velikoj Britaniji.
„Fejsbuk sada mora da dokaže da je naučio da poštuje zakon, a ne da je još više razvio moć nadzora“, smatra on.
Korisnicima van EU i Kanade će narednih meseci biti ponuđene mere za zaštitu privatnosti, ali će njihovi profili i dalje biti podložni ovoj tehnologiji za prepoznavanje lica ukoliko ne odluče da izađu iz sistema.
Instagram društvena mreža broj jedan među decom
Kako se prepoznaju lica?
Svaki put kada vam je Fejsbuk predložio da označite sebe ili nekog prijatelja na fotografiji na kojoj niste označeni, ova društvena mreža vam je prepoznala lice.
Tehnologija za prepoznavanje lica funkcioniše tako što se svakom korisniku dodeli jedinstveni broj koji odgovara obrascu. On se dobija tako što se analizira lik na fotografiji sa profila i upoređuje sa druge fotografije na kojima je identifikovan.
Potom se na isti način pristupa i neoznačenim licima, pa se upoređuju sa postojećom bazom.
Kada se lica podudare, Fejsbuk predlaže da se doda ime korisnika – i osobi koja sliku postavlja i osobi koja se na njoj pojavljuje. Ova tehnologija se još koristi za otkrivanje prevaranata koji pokušavaju da koriste ukradenu fotografiju za svoj profil.
Pomaže takođe Fejsbuku da vam predloži nove „prijatelje“.
Kada dođe do novog povezivanja, korisnici imaju više razloga da provode vreme na Fejsbuku.
Zahvaljujući tome kompanija im prikazuje više reklama, dok skuplja informacije o njihovim interesovanjima, što opet olakšava posao za bolje ciljane reklame.
Unapred štiklirana polja
Dodatno podešavanje se primenjuje uoči donošenja pravila o opštoj zaštiti podataka, koja stupaju na snagu 25. maja.
Ovaj zakon će osnažiti pravila o zaštiti privatnosti, uvođenjem zabrane unapred štikliranih polja kada se traži saglasnost i povećati kazne koje će organizacije morati da plaćaju ukoliko se neusklade sa propisima.
U postojećem sistemu, da bi dozvolili prepoznavanje lica korisnici treba da kliknu samo na jedno dugme „prihvati i nastavi“, a da bi ga isključili moraju da se udube u „podešavanje upravljanjem podacima“.
Kao što je i ranije bio slučaj, Fejsbuk u bazu za prepoznavanje lica ne uključuje osobe mlađe od 18 godina.
Takođe su najavili da će obrisati obrasce onih korisnika koji se prijave pa se naknadno predomisle, što će onemogućiti dalja podudaranja lica.
„Još uvek postoji mnogo pitanja na koje čekamo odgovor Fejsbuka“, kaže za BBC poverenik za zaštitu podataka Irske.
„Jedno od njih je da li Fejsbuk mora da skenira sva lica, pa i ona koja nisu dala saglasnost“, kaže on.
Osetljivi podaci
Kako bi ispunio nove regulative Fejsbuk će takođe tražiti saglasnost u sledećim slučajevima:
- ako je korisnik izneo informaciju o svojim verskim i političkim uverenjima ili seksualnosti, Fejsbuk će ga pitati da li dozvoljava da je koristi kako bi preporučio sadržaj s tim u vezi i da li želi da je deli sa ostalim korisnicima
- korisnike će pitati da li odobravaju da se podaci prikupljeni na drugom mestu, sa drugih sajtova ili aplikacija, koriste kako bi se odabrale reklame na Fejsbuku i Instagramu
Nova uredba bolje štiti decu. Članice EU mogu samostalno da odluče da li će se dodatne mere zaštite odnositi na one ispod 13 ili ispod 16 godina.
Fejsbuk već ukida profile dece mlađe od 13 godina.
Ali u zemljama u kojima će se primenjivati nova pravila Fejsbuk će morati da pita mlađe od 16 godina za dozvolu roditelja ili staratelja da:
- prikazuje reklame zasnovane na njihovim interesovanjima
- da objave verska i politička uverenja na profilima
- da iznesu svoju seksualnu pripadnost tako što će se izjasniti da li su zainteresovani za „muškarce, žene ili oba“.
Kompanija će zahtevati da pošalju saglasnost staratelja preko Fejsbuka ili će tražiti imejl adresu roditelja ili staratelja.
Fejsbuk je saopštio da će se osloniti na to da će im mladi korisnici poslati pravu adresu i da ne namerava da sprovodi dodatnu proveru identiteta.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.