Bertran Tavernije u Marakešu, 1. decembar 2019. godine

AFP
Tavernije se u svojoj karijeri nije ograničio na jedan žanr

Francuski reditelj svetskog glasa Bertran Tavernije preminuo je u 79. godini.

Proslavio se filmovima Časovničar (1974), Oko ponoći (1986) i Život i ništa drugo (1989).

Tavernije je bio na čelu Instituta Limije, koji nosi naziv po čuvenoj braći izumiteljima filma.

Kroz karijeru, Tavernije se nije ograničio na samo jedan žanr – snimao je razne filmove od trilera, preko vesterna do istorijskih drama.

Pored režije, pisao je scenarije, glumio i radio kao producent.

Strast za filmom otkrio je kada je bio tinejdžer, dok se u odmaralištu oporavljao od tuberkuloze.

Bio je fan Holivuda

Tavernije je govorio da mu je inspiracija Zlatno doba Holivuda, naročito vesterni.

To se posebno vidi u njegovom filmu Električna magla iz 2009. godine, sa Tomi Li Džonson i Džonom Gudmanom u vodećim ulogama.

Ipak najveći uspeh je postigao sa filmom Oko ponoći (1986) – priči o mukama džez muzičara na putu ka uspehu, koji se bavi životom čuvenog pijaniste Herbija Henkoka.

Za ovaj film dobio je niz nagrada.

Najviše se bavio francuskim temama i radio je na širenju francuske kulture.

Tavernije je 2003. godine iskritikovao korišćenje specijalnih efekata u blokbasterima, rekavši da nas „tehnologija kontroliše i pretvoriće nas u glupu decu, a deo američkih filmova već to radi“.

Njegov prvi dugometražni film Časovničar osvojio je nagradu Srebrni medved u Berlinu.

Radi se o krimiću sa društveno-političkim elementima, a u njemu glumi Filip Nuare, koji se kasnije pojavio u mnogim Tavernijeovim filmovima.

Tavernije je osvojio brojne nagrade u Francuskoj i inostranstvu.

Na počecima karijere najviše je snimao krimi-trilere, a kasnije se posvetio levičarskim temama – govorio je protiv francuskih kolonijalista u Alžiru, ali i cenzuri i diskriminaciji migranata.

Direktor Filmskog festivala u Veneciji Alberto Barbera opisao je Tavernijea kao „kompletnog autora, instiktivnog nonkomformistu i hrabrog eklektičara“.


Quo vadis, Aida: Film o Srebrenici izaziva kontroverze

O motivima za snimanje filma o Srebrenici „Quo vadis, Aida“
The British Broadcasting Corporation

Pratite nas na Fejsbuku i Tviteru. Ako imate predlog teme za nas, javite se na [email protected]

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari