Max Verstappen celebrates being world champion

Getty Images
Prošlosezonski šampion Maks Verštapen

Ovogodišnja sezona Formule 1 biće najduža u istoriji sporta.

Što smo bliži startu prve trke u novoj sezoni u Bahreinu ovog vikenda, sve veća je bojazan mnogih da bi to mogli da osete na sopstvenoj koži.

Vozač Red Bula, Maks Verštapen – uoči početka sezone – izraziti je favorit za osvajanje treće uzastopne šampionske titule, a u ekipama postoji ozbiljna sumnja u to da bilo ko može da mu se suprotstavi u predstojećoj sezoni.

Verštapen u novu godinu ulazi posle jednog od najdominantnijih izdanja u istoriji šampionata Formule 1, u kom je drugu uzastopnu titulu osvojio oborivši rekord po broju pobeda u jednoj sezoni.

Ako je prednost Red Bula onolika kolikom se čini, a timski kolega Serhio Perez i dalje ne bude uspevao da konstantno bude konkurentan Verštapenu, za sve one koji priželjkuju neizvesnu borbu za titulu pitanje je da li će se takva očekivanja uopšte ispuniti.

Red Bul je testiranja obavio prošle nedelje i ekipa je zračila samopouzdanjem.

Prirodno, ekipe ne žele previše da govore posle testiranja zbog eventualnih promena količine goriva, podešavanja motora, uslova staze i ostalog što utiče na konačni sud o konkurentnosti ekipe.

Tokom i posle testiranja dilema nije bila da li Red Bul ima prednost u odnosu na ostale ekipe, nego kolika je.

Čak su i sami ljudi iz Red Bula preskočili uobičajeno ‘igranje igrica’.

„Vremena su, kao što znamo, relativna“ rekao je njihov savetnik Helmut Marko za Nemačku televiziju Sky posle testiranja.

„Ne znamo ko je na stazu izašao sa koliko goriva, u slučaju da su bili teži od nas, vremena su relativna. Ipak, pokazali smo da je bolid pouzdan, brz i ispred svih.

„Iznad svega toga, ono što nas najviše čini optimističnim je to što su i Perez i Maksovi duži ostanci na stazi bili znatno brži od konkurencije“.

Mogu li pravila da se umešaju?

Ništa od svega gore napisanog nije dobra reklama novog pravilnika koji je predstavljen prošle sezone, a čiji je cilj da trkanje učini izjednačenijim i zanimljivijim.

Uprkos strahovima da će 2023. biti repriza apsolutne dominacije koju je 2002. i 2004. ostvario Mihael Šumaher u Ferariju ili Sebastijan Fetel 2011. i 2013. u Red Bulu, nova pravila ipak ostavljaju jedan značajni tračak nade.

Među nebrojenim promenama koje su pažljivo izrađene tako da manjim timovima daju šansu u borbi sa onim bogatijim bila je i skala ograničenja pri unapređenju aerodinamike bolida, koja je obrnuto proporcionalna timskom uspehu.

Po ovim pravilima, vodeća ekipa u šampionatu ima na raspolaganju najmanji, a poslednje plasirana ekipa najveći broj promena i istraživanja aerodinamičkih komponenti.

Nikada nije bilo zamišljeno da ove promene uzmu maha preko noći, ali u Red Bulovom slučaju postoji dodatni faktor koji treba uzeti u obzir.

Njihova kazna za probijanje budžetskog limita u 2021. bila je dodatnih 10 odsto umanjenja istraživanja aerodinamike.

Odluka je stupila na snagu u oktobru – u vreme donošenja presude – i važi u periodu od godinu dana.

I mada ova kazna nije mogla imati previše efekta na dizajn ovogodišnje prve verzije bolida – jer je osnova postavljena tokom prošle godine – ona će imati efekat na razvoj postojećeg i dizajn bolida za narednu, takmičarsku sezonu 2024.

Rivali poput Ferarija i Mercedesa svesni su da će Red Bul početi sezonu sa izvesnom prednošću, ali da će svoju šansu da ih sustignu tražiti upravo tokom sezone.

Nova čistka u Ferariju

Oba Red Bulova rivala u sezonu ulaze sa svojim nedoumicama. U Ferariju su blago optimistični da mogu da budu konkurentni u borbi za šampionat, ili barem tako tvrde.

Ipak, kada su imali bolid koji je bio jednako brz koliko i Red Bulov, nisu uspeli da savladaju ozbiljne prepreke.

Greške u strategiji trke potencijalno su koštale prvog vozača ekipe Šarla Leklera tri podijuma – u Monaku, Silverstounu i Mađarskoj.

Motor je otkazao u još dva navrata – u Španiji i Azerbejdžanu.

Posle toga, Ferari je bio prinuđen da podešavanja motora prebaci u slabiji nivo kako bi izbegao dalje kvarove.

Zahvaljujući posvećenom radu tokom zimske pauze veruju da su problemi oko pouzdanosti rada hibridnog motora otklonjeni i da će to omogućiti pogonskim jedinicama da rade u agresivnijem modu nego ranije.

Kažu da ovakva promena dodaje brzinu od 0,2 sekunde po krugu.

Ferari je uveren da su unapredili bolid, a posebnu pažnju posvetili su segmentu u kom su bili znatno slabiji od Red Bula – brzina na pravcu.

U toku testiranja, pak, Lekler je izjavio da nije siguran da li je smanjenje – što služi povećanju maksimalne brzine – negativno uticalo na ponašanje bolida u krivinama.

„Uticalo je na ostale karakteristike,“ rekao je, „sve u skladu sa očekivanjima koja smo imali, ipak još uvek moramo da pronađemo prava podešavanja za ove osobine bolida.“

Charles Leclerc speaks at a news conference

Getty Images
Charles Leclerc was Verstappen’s nearest rival in the title race last year

I dok Red Bul u novu sezonu ulazi kao oličenje stabilnosti – isti vozači, ista ekipa, dorađena i unapređena verzija prošlogodišnjeg bolida – Ferari ima novog šefa ekipe, pošto je predsednik John Elkan umoran od grešaka pod Matijom Binotom izgubio poverenje u njega.

Do sada, njegov naslednik Frederik Vaser ostavio je dobar utisak.

Francuz je stigao rekavši da je prepoznao promene koje je neophodno napraviti i jednu veliku je već izvršio – bivši šef strategije Inaki Rueda pre-delegiran je na poziciju bližu proizvodnji, a njegov bivši poručnik, Ravin Hain, unapređen je na njegovo mesto.

„Fred je stigao sa veoma jasnom idejama i razume da je tom veoma velik,“ kaže Lekler.

„U roku od nekoliko dana razumeo je šta treba činiti i to je i uradio. To je pozitivno. Njegov posao je da postavi prave ljude na prave pozicije i odličan je u tome. Neverovatan.“

Da li je Mercedesov povratak odložen?

Uoči početka trke, Ferari izgleda kao potencijalni najbliži konkurent Red Bulu.

Možda i najveće iznenađenje pred-sezonskog testiranja jeste činjenica da zaista nije jasno ko će biti sledeći u redu.

Mercedes je prethodnu sezonu završio usponom forme, pošto su se oporavili od niza loših rezultata, posvećeno radili na neposlušnom bolidu i zauzeli prve dve pozicije na Velikoj nagradi Brazila – Džordž Rasel plasirao se ispred Luisa Hamiltona.

Očekivalo se da nastave dalji razvoj i uspon forme tokom zime u povratničkom pohodu na sam vrh, a da li su uspeli ostaje da se vidi.

George Russell and Lewis Hamilton pose in front of the crowd

Getty Images
Džordž Rasel i Luis Hamilton

I pre nego što je bolid uopšte upaljen, direktor ekipe Toto Volf upotrebio je reč „eventualno“ kada je govorio o očekivanjima od bolida u borbi za pobede.

„Kontemplirao sam nad rečju nekih 15 minuta kada smo sastavljali saopštenje za medije,“ rekao je Volf.

„Sa jedne strane želite da kažete: ‘Bićemo konkurentni.’ Sa druge strane, želite da ostanete skromni i onda kažete: ‘Nadam se da ćemo u toku sezone biti konkurentni, ali ne znamo kada.’

„U pogledu performansi smo tamo gde želimo da budemo, ali ne znamo gde su ostali i skromnost je najvažnija.

„Uvek se trudimo da ostanemo prizemni i podsećamo se da nam je i prošle sezone trebalo neko vreme za to.“

Bolid Mercedesa razlikuje se od konkurenata u svojim aerodinamičkim rešenjima – tim je zadržao svoju filozofiju „bez spojlera“, uprkos trendu koji je Red Bul postavio širom karoserijom sa naglašenim usecanjem.

Iz Mercedesa veruju da razvojni put koji su izabrali vodi uspehu – iako je Volf priznao da novo rešenje spojlera tek predstoji – ostali timovi postavili su pitanje da li je u pitanju „inženjerski ponos“ koji bi mogao skupo da ih košta.

U Mercedesu veruju da će sezonu početi sa zaostatkom od 0.3 do 1 sekunde po krugu za Red Bulom, ali da će se razlika smanjivati kako sezona bude odmicala.

Jedno od nerešenih pitanja u Mercedesu jeste i budućnost Luisa Hamiltona.

Britancu na kraju ove sezone ističe ugovor.

Izjavio je da „planira da još neko vreme ostane u sportu“ i da konkurentnost bolida neće uticati na odluku koju je Volf okarakterisao kao neizbežnu.

Ipak, pitanja će biti postavljana sve dok ne bude parafirao novi ugovor koji bi propratio vozačev ulazak u petu deceniju – godine u kojima je, ne tako davno, izjavio da ne može zamisliti sebe u sportu.

Može li Alonso da se umeša u borbu?

Čini se da bi vozač koji je uveliko zagazio u petu deceniju života ove godine konačno mogao da dobije priliku da se bori za vrh u plasmanu.

Odluka Fernanda Alonsa da ove sezone pređe u ekipu Aston Martina, pošto je Alpina kalkulisala sa novim ugovorom i odbila da mu ponudi dvogodišnju saradnju koju je želeo, bila je preispitivana uzduž i popreko prošlog leta, s obzirom da je iz ekipe koja je bila na putu ka osvajanju četvrtog mesta u generalnom plasmanu otišao u ekipu koja se bori da ostane u sredini poretka.

Ipak, ako je sudeći po pred-sezoni, izgleda da je dvostruki svetski šampion mudro izabrao.

Aston Martin je regrutovao agresivno, predvođen ambicioznim vlasnikom Lorensom Strolom, i oforimio novi tehnički tim koji predvode bivši Red Bulovac Dan Folos i njegov zamenik Erik Blandin, bivši član ekipe Mercedesa.

Ovogodišnja verzija njihovog bolida mamila je pažnju u toku minule nedelje.

Bio je brz i izgledao veoma živahno i responzivno u rukama Alonsa, a mnogi su isticali kako je napredak evidentan i da bi ove godine mogli da predstavljaju pretnju po Mercedes.

Poslednju trku četrdesetjednogodišnji Španac osvojio je 2013, ali je njegov status legende siguran, a prošle godine je dokazao da nije izgubio ni želju ni veštinu.

Kakva bi to priča bila ukoliko bi ova lukava legenda sporta mogla da se umeša u borbu za najviši plasman, noseći sa sobom sav magnetizam i dramu koja obično prožima svaki njegov nastup.

Šta se kuva ispod crte…?

Ostali narativi koje vredi ispratiti su napredak Alonsovog bivšeg tima, koji je doveo Pjera Gaslija kao zamenu za njega.

To je učinilo da dva vozača iz Francuske, u francuskim bojama i dvojicu vozača koji – kako je to okarakterisao Gaslijev timski kolega Esteban Okon – „nikada neće biti najbolji prijatelji“.

Postoje očigledni problemi u Meklarenu, koji je priznao da ciljevi u razvoju koje su postavili nisu postignuti i da će sezonu početi u zaostatku.

Napredak Alfa Romeo Zauber ekipe pod vodstvom novog šefa ekipe Andreasa Seidla – dovedenog iz Meklarena kako bi predvodio transformaciju ekipe u Audi do 2026. – kada neće više biti dovoljno samo učestvovati kako je to bio slučaj do sada.

Van staze, za nama je zima puna kontroverzi, najviše zbog ponašanja predsednika FIA Muhameda Ben Sulajema.

Ben Sulajem je uznemirio vozače očiglednom zabranom slobode govora – od koje je odustao.

Vlasnici kapitala u sportu su imali dilemu oko vrednosti sporta.

Manje-više svi su imali problem sa mizoginim komentarima od pre nekoliko decenija.

Sada se povukao iz dnevnih aktivnosti vođenja Formule 1.

Ljudi unutar organizacije skeptični su prema motivima koji stoje iza promene koja je predstavljena kao deo dugoročnog plana, a zapravo percipirana kao odgovor na savete da je bolje da se udalji korak unazad kako ne bi bio izopšten, a ostaje da se vidi da li će novi pristup biti održiv tokom sezone.

Kao i uvek u Formuli 1, puno toga se dešava kako na stazi, tako i van nje.

Ako sve ove stvari budu dovele do boljeg i neizvesnijeg trkanja, biće to na radost svih onih koji uživaju u sportu.


Pogledajte video

Iako je proizvodnja Bube prestala pre dve godine, popularnost ovog automobila ne jenjava.
The British Broadcasting Corporation

Pratite nas na Fejsbuku,Tviteru i Vajberu. Ako imate predlog teme za nas, javite se na [email protected]

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari