Građevinski radnici koji su duže od dve nedelje bili zatrpani u obrušenom tunelu na severu Indije, izvučeni su u spasilačkoj misiji i to nepovređeni.
Dočekali su ih porodica i prijatelji, a odvezeni su do obližnje bolnice samo radi kontrolnih pregleda.
Ostali su zaglavljeni 12. novembra posle odrona koji su gradili u državi Utarkand.
Izvučeni su kroz cev od 90 centimetara u prečniku koja je bila ugurana u obrušeni tunel.
Vlasti su sve vreme snabdevale muškarce kiseonikom, hranom i vodom kroz posebnu usku cev.
Vlada je saopštila da su to „odlične vesti za celu državu“, a indijski premijer Narenda Modi pozdravio je ovaj uspeh kao primer hrabrosti i strpljenja.
- Bez šlema i kanapa na gradilištima u Srbiji
- „Mi smo ti samo potrošni materijal” – rudari u Sokobanji zanemeli posle pogibije kolega
- U eksploziji u rudniku u Sibiru 52 mrtvih
- Poginulo 14 članova posade u požaru u ruskoj podmornici
Spasilačka misija koja je trajala dve nedelje suočila se sa nizom neuspeha, jer je trebalo da se otkloni blokada od 60 metara i stvori prolaz za zarobljene ljude pomoću cevi za izvlačenje.
Radnike je na kraju izvukla grupa rudara pomoću ručnih bušilica kojom su probijali stenu.
Među brojnim preprekama bio je kvar glavne mašine za bušenje.
Ovo je „najteža“ operacija spasavanja iz tunela sa kojom se u karijeri suočio australijski stručnjak Arnold Diks.
Diks, stručnjak za podzemna spasavanja i tunele kog je indijska vlada pozvala kao konsultanta, provodio je prethodne dane i noći ispred tunela koje je trebalo da oni izgrade u Utarakandu.
„Ovo je najteža [operacija] ne samo iz tehničkih razloga. Ovo je teško jer su ulozi veoma visoki.
„Niko nije povređen i moramo da se pobrinemo da svi budu dobro i kad izađu“, rekao je prethodno Diks za BBC.
Da bismo shvatili razmere ove krize, važno je razumeti da je tunel u Himalajima, piše Soutik Bisvas, BBC izveštač iz Indije.
Himalaji su najmlađi planinski lanac na svetu, gde su najviši vrhova, nastali pre nekih 45 miliona godina kao rezultat sudara i sklapanja dve kontinentalne ploče.
Uspon Himalaja nastaje seizmičkom aktivnošću – drugim rečima, to je region podložan zemljotresima.
Tunel Silkjara deo je 890 kilometara dugog glavnog projekta Čar Dam, vrednog 1,5 milijardi dolara koji asfaltiranim putevima povezuje ključna hinduistička mesta za hodočasnika u podnožju planina.
Samo u okviru projekta autoputa Čar Dam trebalo bi izgraditi 16 obilaznica i tunela, 15 nadvožnjaka i više od 100 malih mostova.
„Ove planine nisu za tako masivnu izgradnju infrastrukture“, upozorava Hemant Diani, ekolog.
Pratite nas na Fejsbuku, Tviteru i Vajberu. Ako imate predlog teme za nas, javite se na [email protected]
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.