Seks pistols na sceni

Getty Images

Upozorenje: Ovaj tekst sadrži jezik koji nekim čitaocima može delovati uvredljivo

Dana 27. maja 1997. tokom patriotskog zanosa pred proslavu 25. godišnjice uspona na tron Kraljice Elizabete Druge, pank rok grupa Seks pistols objavila je zapaljivi singl koji je podstaknuo plamen kontroverze i učinio ih ozloglašenim preko noći.

Pesma God Save the Queen bila je oštra kritika monarhije i uspostavljenog političkog poretka, koji ona predstavlja.

Osnažena ogoljenim gitarama, sirovom energijom i nemilosrdno ljutitim stihovima, ova pesma govori da kraljica nije „ljudsko biće“, ljudi „nemaju budućnost“, a Velikom Britanijom vlada „fašistički režim“.

Delovalo je da je pesma, ali i vreme odabrano za njenu objavu tik pre proslave Srebrnog jubileja sušta suprotnost poštovanju koje je u tom trenutku bilo upućeno monarhu.

Posle samo nekoliko dana, BBC je u potpunosti zabranio emitovanje ove pesme na televiziji i radiju.

Čarls Mekliland, urednik radija BBC 2, rekao je za pesmu da predstavlja „jezivo loš ukus“, a poslanik laburista Markus Lipton odbacio ju je, rekavši da „ako će se pop muzika koristiti da bi uništila naše ustanovljene institucije, onda nju prvo treba uništiti.“

Mnoge radnje poput robne kuće Vulvorts prosto su odbile da prodaju ovaj singl.

Seks pistols su se pojavili na sceni u okviru pank pokreta, koji se širio Velikom Britanijom sredinom 1970-ih, perioda tokom kojeg se država suočavala sa ekonomskom stagnacijom, visokom nezaposlenošću, nestancima struje i tinjajućim rasnim napetostima.

Seks pistols su objavili kontroverzni singl God Save the Queen 1997, što je bila godina kada je kraljica proslavljala Srebrni jubilej

Getty Images
Seks pistols su objavili kontroverzni singl God Save the Queen 1997, što je bila godina kada je kraljica proslavljala Srebrni jubilej

Muzika koja je iz toga proizašla razračunavala se s licemerjem, koje su oni videli i u britanskom establišmentu i kulturi glavnog toka Velike Britanije.

Bez potrebe da se izvinjavaju, nemirni i skloni sukobu, Seks pistols su bili oličenje pank etike.

Šest meseci pre objavljivanja singla u novembru 1976, jedna takva etablirana institucija, javni servis Velike Britanije – BBC pozvao je bend radi intervjua u emisiji koja se bavila dešavanjima u politici i društvu, Nejšnvajd (Nationwide).

Uredništvo BBC-ja je želelo da sazna više o kulturnom pokretu koji je odražavao bes, frustraciju i razočarenje koje je bilo dominantno među mladima širom zemlje i očigledno je zabrinjavalo starije gledaoce televizije.

U tom trenutku, bend su činili Džoni Roten (to jest Džon Lajdon), gitarista Stiv Džouns, bubnjar Pol Kuk i basista Glen Metlok, koji će napustiti sastav sledeće godine i zameniće ga Sid Višis.

Najavljeni su prilogom, čiji je cilj bio da upozna publiku sa nečim što je opisano kao „kult panka“.

„Možda to nije najbolji rokenrol na svetu, ali je zasigurno najkontroverzniji,“ čulo se u očigledno neodobravajućem tonu voditelja Lajonela Mortona, upozorivši gledaoce da je jedan londonski dnevni list nazvao Seks pistols „najagresivnijim i najneprijatnijim bendom svih vremena“.

Delovalo je i da se njegova koleginica Megi Norden, koja je bila mlađa od menadžera benda Malkoma Meklarena, mučila da razume šta privlači toliko mladih ljudi ovom nihilističkom garažnom roku, poteklom iz utrobe i preziru, koji ovaj bend gaji ka autoritetu.

U razgovoru s Meklarenom rekla je da su oni „više skloni haosu nego bilo čemu drugom“.

„E pa tako ih optužuju ljudi koji zapravo ne razumeju šta mladi žele“, rekao je Meklaren.

„Klinci hoće uzbuđenje, žele stvari koje će izmeniti ono što oni sada kapiraju kao dosadan život i muzika, muzika mladih bendova je jedina stvar koju imaju, jedina stvari koju su mislili da kontrolišu.

„Ali ako pogledate top liste, to nema nikakve veze s njima.“

‘Bezvredno, odvratno’

Norden je kritično pristupila bendu, rekavši da „oni pokušavaju da šokiraju sve“, a njihov stil oblačenja opisala je kao „bizaran“ i upitala Džonija Rotena da li je srećan s nazivom „pank“, jer on znači „bezvredno, odvratno“.

„Novinari su nam dali taj naziv. To je njihov problem, ne naš. Nikada sebe nismo nazivali pankerima,“ odgovorio je on enigmatično.

Nastavila je da im postavlja pitanja, a između ostalog zanimalo ju je šta fali bendovima iz 1960-ih i dalje aktivnim, poput Rolingstonsa ili grupe Hu (The Who), a koji su njoj više prijali kao zvuk tinejdžerske pobune.

Džoni Roten ih je jednostavno sve otpisao kao deo establišmenta, rekavši: „Oni više nikome ništa ne znače“.

U programu je učestvovao i muzički novinar Đovani Dadomo, koji je u tom trenutku pisao za muzičke časopise Saundz (Sounds) i ZigZeg (ZigZag), i njegov zadatak je bio da postavlja izazovna pitanja bendu.

Optužio ih je da prave muziku „koja liči na onu koja već postoji“, a njihov stav je opisao kao „dosadan“.

„Uništenje radi uništenja

„Ne nudite nikakvu nadu, zapravo ne želite promenu. Samo govorite ‘mi nismo takvi, mi smo drugačiji, obratite pažnju na nas'“, rekao je Dadomo.

„Morate da uništavate stvari da biste nešto stvorili, to znate. Morate da ga rasturite i sastavite u novom obliku“, odgovorio je na to Meklaren.

Nije baš jasno koliko je Dadomo bio iskren u svemu ovome, jer je naredne godine osnovao sopstvenu pank rok grupu Sniveling šits (The Snivelling Shits).

Meklaren je tvrdoglavo verovao da će bend prevazići združeni otpor muzičkog biznisa, medija i političkog establišmenta, ubeđen da mladi ljudi imaju moć da promene mišljenje javnosti.

„O tome neće odlučivati novinari, ni muzička industrija, već klinac sa ulice, jer on će kupiti ploču,“ kaže on.

„Da li će to imati smisla, ako se ploča ne bude prodavala?“, upitala je Norden.

„Ne dolazi u obzir da se neće prodavati“, odgovorio je Meklaren.

Govorio je o debi singlu Seks pistolsa Anarchy in the UK, koji je stigao do 38. mesta na listi singlova u Velikoj Britaniji.

Ploča će biti zabranjena na radio talasima BBC radija posle kontroverzne pojave, prepune psovki, u televizijskoj emisiji Danas, koja se pretvorila u haos.

Ovog puta, međutim, pokušaji da se potisne God Save the Queen samo su poslužili da uveća popularnost ove pesme.

Ploča je nestala sa polica radnji koje su je imale u ponudi, popevši se na drugo mesto top liste.

Mesto na vrhu joj je uskratio, pomalo ironično zbog statusa zabranjene pesme, singl I Don’t Want to Talk About It Roda Stjuarta.

To je dovelo do govorkanja da je došlo do manipulacije listom singlova da bi Pistolsi bili sprečeni da stignu do vrha, što su pankeri videli kao još jedan dokaz tvrdnje da establišment na svaki način pokušava da uguši neslaganje.

Pank pokret je bio kratkog veka, ali je imao dugotrajni uticaj na muziku i modu

Getty Images
Pank pokret je bio kratkog veka, ali je imao dugotrajni uticaj na muziku i modu

I pored svih pitanja u BBC emisiji Nejšnvajd o opasnom ponašanju na koncertima Seks pistolsa, na kraju su članovi benda ili ljudi koji su bili povezani sa njima bili podvrgnuti nasilju.

Posle pomame koju je izazvala ploča 19. juna 1977. Džoni Roten i producenti pesme Kris Tomas i Bil Prajs, napadnuti su žiletima ispred paba u kvartu Hajberi u Londonu.

Bubnjara Pola Kuka su dan kasnije napala šestorica muškaraca noževima ispred metro stanice Šepards Buš.

Dve nedelje posle objavljivanja singla God Save the Queen 7. juna, bend je iznajmio brod koji je plovio niz reku Temzu i prkosno izveo ovu pesmu prolazeći pored Parlamenta.

Grupa je pozvala muzičkog novinara Alana Džonsa da piše o tom događaju.

„Naravno da brod samo što nije potonuo, kada su izveli God Save the Queen.

„Bilo je sjajno,“ rekao je on za BBC 2012. godine.

Ali zabava nije dugo trajala.

Policija je naredila brodu da pristane, što je dovelo do tuče i 11 ljudi, između ostalog i Meklaren, bili su uhapšeni.

Kontroverza i zabrane ovog benda nisu stale sa pesmom God Save the Queen.

Njihov debi album Never Mind the Bollocks objavljen nekoliko meseci kasnije te godine su takođe vrlo brzo zabranili maloprodajni lanci Vulvorts, Buts i Vi Ejč Es Smit.

To je pokrenulo suđenje za opscenost, jer je menadžer radnje Virdžin rekords u Notingemu bio uhapšen pošto je izložio „nepristojni štampani materijal“ u formi omota albuma, delo dizajnera Džejmija Rida.

Tri meseca posle objavljivanja albuma, Seks pistols su se raspali posle propasti haotične američke turneje.

Ali uticaj benda potrajao je mnogo duže od njihove kratke karijere i grubi zvuk pesme God Save the Queen nije izgubio ništa od snage, ostavši otelotvorenje antiestablišment duha panka.

„Emocije koje nose pesmu, osećaj prkosa, buntovništva su i dalje važni i zvuči još uzbudljivije od onoga što je danas na listama“, rekao je Džons za BBC 2012. godine.

Pratite nas na Fejsbuku, Tviteru, Instagramu, Jutjubu i Vajberu. Ako imate predlog teme za nas, javite se na [email protected]

Kako je pank grupa Seks pistols izazvala zgražavanje 1

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari