Kao i mnogi njeni vršnjaci, i 23-godišnja Ruksin svakodnevno pretražuje društvene mreže, tražeći nešto vrlo određeno – vesti iz sveta o estetske hirurgije.
Ruksin planira operaciju dvostrukog kapka, gde hirurg stvara nabor na kapku koji treba da učini da oči izgledaju veće.
Stanovnica kineskog grada Guangdžu se redovno prijavljuje na aplikaciju Gengmei (Gengmei) u potrazi za najpogodnijim hirurgom.
„U gradu ima toliko klinika, ali želim da se pobrinem da odem u dobru, ipak se radi o mom licu“, kaže za BBC.
- Volite svoje telo zbog svega onog što može da uradi – a ne zbog toga kako izgleda
- „Očajnički želim da izvadim implantate iz zadnjice“
- „Žene provode život mrzeći sopstveno telo“
Gengmei, što na kineskom znači „lepši“, jedna je od nekoliko platformi za društvene mreže u Kini posvećenih kozmetičkoj hirurgiji, gde korisnici objavljuju statuse o plastičnoj hirurgiji poput liposukcije i operacije nosa kojima su se podvrgli.
Rezultati pretrage se mogu filtrirati, između ostalog, po regionima, zahvatima i klinikama.
Od pokretanja aplikacije Gangmei 2013. godine, broj korisnika stigao je do 36 miliona.
Više od polovine su mlade žene u dvadesetim godinama.
Pored toga, platforma za estetsku hirurgiju Sou-jang (So-Young) zabeležila je rast aktivnih korisnika, sa 1,4 miliona u 2018. na 8,4 miliona mesečno.
Njihova popularnost pokazatelj je promene stava prema estetskoj hirurgiji u Kini, u kojoj se sada obavi više plastičnih operacija nego u bilo kojoj zemlji na svetu posle SAD-a.
Prema izveštaju Deloita, tržište u Kini je za četiri godine gotovo utrostručilo vrednost i iznosi oko 177 milijardi juana (27,3 milijarde dolara) u 2019. – godišnja stopa rasta od 28,7 odsto znatno iznad globalne stope od 8,2 odsto.
Ako se ovaj trend nastavi, Kina bi do sredine decenije mogla da postane najveće svetsko tržište plastične hirurgije, procenjuje Global tajms.
Iako najpopularniji postupci uključuju stvaranje „dvostrukih kapaka“ i linija vilica u obliku latiničnog slova V, novi trendovi dolaze i odlaze,
Među najnovijim su šiljaste uši, kao u vilenjaka.
Predstavnici generacije „zed“, gde spadaju rođeni posle 1996. godine, ne stide se da odu na plastičnu operaciju, iako je ova tema u prošlosti bila tabu.
Ruksin, koja radi u modnoj maloprodaji, rekla je da njeni prijatelji „otvoreno razgovaraju o kozmetičkim zahvatima“.
„Čak i ako ljudi ne objavljuju da su nešto uradili, neće poreći ako ih pitate.“
Mladi i plastična hirurgija: Traže izgled kao sa selfi filtera
Potrebno je više propisa
Međutim, kineski bum plastične hirurgije ima loše strane.
Prema izveštaju Global tajmsa, zemlja je imala više od 60.000 nelicenciranih klinika za plastičnu hirurgiju u 2019. godini.
Na ovim klinikama desi se oko 40.000 „medicinskih nezgoda“ svake godine, što je znači da naopako krene u proseku 110 operacija dnevno.
U jednom od najpoznatijih slučajeva, kineska glumica Gao Liu podelila je na mreži slike kozmetičkog postupka koji joj je ostavio nekrozu nosa, što znači da je tkivo na njegovom vrhu odumrlo.
Rekla je da će morati na još operacija da bi to popravila, ali komplikacija ju je već koštala više od 400.000 juana u filmskim ugovorima.
U međuvremenu, njen lekar je suspendovan na šest meseci, a bolnica kažnjena sa 49.000 juana.
Mnogi korisnici društvenih mreža smatraju da kazna nije bila dovoljno visoka.
„Ovo je kazna za osakaćivanje nekoga?“, napisala je jedna korisnica zahtevajući bolje propise.
Prošlog meseca, kineska Nacionalna zdravstvena komisija najavila je kampanju usmerenu protiv nelicenciranih klinika kao što je brže reagovanje na žalbe pacijenata.
Zašto rizikovati?
Mnogi u Kini pridaju veliku važnost izgledu, a težnja da se bude „lepa“ održava trend plastične hirurgije, kažu stručnjaci za BBC.
Doktorka Brenda Alegre, profesor rodnih studija na Univerzitetu u Hong Kongu, kaže „prilagođavanje idealima čini žene još poželjnijim ne samo u ljubavi, već i za posao“.
U Kini se od kandidata za posao često traži da priloži fotografiju.
Neki oglasi za posao takođe preciziraju fizički izgled, posebno za žene, čak i ako to nema uticaja na obavljanje posla.
Izveštaj organizacije Hjuman rajts voč za 2018. godinu skreće pažnju na seksističke oglase za posao u Kini i navodi primer jednog koji traži „estetski dopadljivog“ saradnika u prodaji odeće, a drugog za „moderdnog i lepog“ konduktera u vozu.
Internet stvara čitav niz novih poslovnih prilika, a mnoge od njih su u vezi sa izgledom.
- „Od ružne do ružnije“ – izložba izazvala skandal u Kini
- Zašto se Kina ostrvila na video snimke uživanja u hrani
- Influenseri su odbojni mnogima
Zato stručnjaci ocenjuju da je izgled u centru pažnje, možda više nego ikad ranije.
„Određena vrsta lepote može doneti više poslovnih prilika – na primer, zaradu kroz žive prenose i kačenje video sadržaja na mreže“, kaže potpredsednik aplikacije Gengmei Vang Jun za BBC.
On ističe da Gangmei radi samo sa licenciranim plastičnim hirurzima.
„Od najlepših do najružnijih“
Kineski tabloidi umeju da budu brutalni.
U novinama se poznate ličnosti često kritikuju zbog izgleda.
Ranije ove godine, jedna umetnička galerija u Šangaju ugostila je izložbu koja je rangirala slike žena od „najlepših do najružnijih“.
Lu Jufan, fotografkinja iz Pekinga koja radi na knjizi o estetskoj hirurgiji, kaže za BBC da su ljudi iz okruženja tokom njenog odrastanja bili prilično direktni u komentarisanju njenog izgleda.
Njeni rođaci bi joj rekli da liči na TV glumice, ali „ne na lepe junakinje, već na smešne sporedne likove“, priseća se ova dvadesetdevetogodišnjakinja.
„Kada sam išla u srednju školu, dečaci su takođe nabrajali za koje su mislili da su najružnije devojke u razredu, meni su rekli sam petica.“
Lu, koja je u okviru svog projekta obišla 30 klinika za estetsku hirurgiju, dodala je da se lekari nikada nisu suzdržavali da joj kažu kako se lice može „poboljšati“.
„Bili su toliko ubedljivi da mi je bilo teško da kažem ne, osim što nisam imala novca za to“, rekla je.
Za Ruksin je operacija očnih kapaka pristupačna, a košta između 300 i 1.200 dolara.
Ali to je samo prvi korak.
„Ako prođe dobro, verovatno ću uraditi još nešto.
„Ko ne želi da bude lepši?“.
Pratite nas na Fejsbuku i Tviteru. Ako imate predlog teme za nas, javite se na [email protected]
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.