Prvi komercijalni let Virdžin Galaktika u svemir približio je doba svemirskih putovanja i za ljude koji nisu bogati, ali će još neko vreme i dalje biti igralište za multimilionere koji su spremni da prihvate rizike.
Privatna firma za svemirski turizam ser Ričarda Brensona nazvala je sedamsetominutno putovanje Galaktik 01.
Pogledajte snimak leta u svemir:
Šta se, dakle, dešava u letelici tokom komercijalnog svemirskog leta?
I koliko plaća svemirski turista?
- Svemirski turizam: Korist za čovečanstvo ili opasnost po životnu sredinu
- Kapetan Kirk iz Zvezdanih staza – najstariji Zemljanin u svemiru
- Šta jedu astronauti: „Nedostajala mi je pica u svemiru“
Šta je svemirski turizam?
Prema američkoj svemirskoj agenciji NASA-i, let je „svemirski turizam“ ako je iznad Zemljine atmosfere ili 80.47 kilometara iznad površine planete.
U najslavnije svemirske turiste spada glumac Vilijam Šatner (kapetan Kirk iz Zvezdanih staza) koji je leteo Blu Oridžinom Džefa Bezosa.
Takvo putovanje sa sobom često nosi novu svest o krhkosti Zemlje.
„Kontrast između surove hladnoće svemira i tople blagorodnosti Zemlje ispunila me je ogromnom tugom.
„Svakog dana se suočavamo sa svešću našeg dodatnog uništavanja Zemlje“, napisao je Šatner za časopis Varajeti.
Ko putuje Virdžin Galaktikom 01?
Galaktik 01 ima tri člana posade iz italijanskih vazduhoplovnih snaga i Nacionalnog istraživačkog saveta Italije.
Kroz kratko putovanje će ih voditi Virdžin Galaktikov instruktor za astronaute.
Šta će se dešavati u Virdžin Galaktiku 01?
Kad stignu do ruba svemira, astronauti će izgubiti težinu.
Otkačiće pojaseve kojima su vezani i dok lebde zbog nulte gravitacije, izvršiće 13 eksperimenata.
Testovi će ispitati biomedicinu, termo-fluidnu dinamiku i mikrogravitaciju.
U pitanju je podorbitalno putovanje, što znači da svemirska letelica neće ući u punu orbitu, tako da će već posle nekoliko minuta početi lagano da klizi nazad ka Zemlji dok se astronauti budu ponovo vezivali.
Koliko košta da se stigne u svemir?
Cene variraju.
Karta za devedesetominutno putovanje će svemirskom turisti Virdžin Galaktika uzeti iz džepa oko 414.000 evra.
Indijska organizacija za istraživanje svemira (ISRO) procenjuje da bi „karta po osobi mogla da iznosi oko 671.550 evra“, citirali su indijski mediji predsednika Sridharu Somanata.
Na aukciji, sedište na letu Blu Oridžina prodato je za nešto više od 25 miliona evra.
Jedno sedište na kasnijem letu prodalo se za nešto manje od milion evra, dok su neka druga dodeljena besplatno, često slavnim osobama.
Ući u punu orbitu sa drugim firmama moglo bi da košta više od 46 miliona evra, mada te procene variraju.
Jedan svemirski turista koji je ušao u punu orbitu je dizajner video igara Ričard Geriot.
On je 2008. godine leteo u misiji Sojuza TMA-13 do Međunarodne svemirske stanice.
„Mislim da nema sumnje da će čovečanstvo postati vrsta koja živi na više planeta“, izjavio je za BBC 2021. godine.
Ali je upozorio: „Ne verujem da će ljudi bežati sa Zemlje… Mislim da je zapravo teže živeti u svemiru.“
Koliko bi svemirski turizam mogao da pojeftini u budućnosti?
Kako bude bilo više letova a tehnike se budu usavršavale, cene će polako početi da padaju.
Ričard Geriot kaže da je putovanje u svemir 2021. godine bilo „hiljadu puta jeftinije“ nego kada je započeto sa ovom praksom.
Ali, „ukoliko bogati ljudi ne budu bili voljni da lete u svemir sada, nećete stići do sledećeg koraka naniže.“
Kompanija Ilona Maska Spejs Iks već šalje putnike u orbitu.
Milijarder spušta cenu višekratnom raketom koja može da se iskoristi više puta.
Ne dozvoljavajući da ga bilo ko nadmaši, vlasnik Amazona Džef Bezos želi da izgradi komercijalnu orbitalnu stanicu po imenu Orbitalni greben.
Helen Šerman, koja je bila prvi britanski astronaut u svemiru, u misiji do sovjetske svemirske stanice Mir 1991. godine, veruje da bi aktuelni međunarodni rivaliteti mogli biti zasenjeni pragmatizmom privatnog sektora.
„Upravo će komercijalizacija biti ta koja će spojiti kompanije širom sveta“, rekla je ona za BBC u januaru.
Da li je svemirski turizam opasan?
Sva svemirska putovanja nose sa sobom kontrolisani rizik.
Svemirska letelica Virdžin Galaktika srušila se 2014. godine posle eksplozije tokom probnog leta nad pustinjom Mohave u SAD, u kojoj je jedan pilot poginuo a drugi bio povređen.
Ako u svemiru provodite duži vremenski period, to počinje da se održava na vaše telo.
Astronautkinja NASA Megan Mekartur rekla je za Biznis insajder 2021. godine da je svemirsko putovanje neudobno i rizično.
„Stvari koje su veoma, veoma jednostavne ne Zemlji odjednom postaju veoma teške – čak i nešto tako prosto kao što je spavanje ili pranje zuba. Morate zaista dobro da razmislite: kako ću učiniti ovo uspešno i da ne napravim mnogo nereda usput?“
Oko 1 odsto američkih svemirskih letova sa ljudskom posadom završilo se smrtonosnom nesrećom, prema istraživanju Centra za svemirsku politiku i strategiju.
To može da zvuči kao veoma niska brojka, ali je zapravo 10.000 puta rizičnije nego leteti putničkim avionom.
- Nikada nije kasno za ostvarenje sna – Voli Fank čekala 60 godina da odleti u svemir
- Milijarder Ričard Brenson stigao do ivice svemira
- Od Teksasa do svemira i nazad: Uspešan let Bezosa do granice kosmosa
Da li je svemirski turizam štetan po životnu sredinu?
Postojeće rakete proizvode gasove efekta staklene bašte kao što su ugljen dioksid (CO₂) i zagađivače kao što su azotni oksidi, rekla je za BBC 2021. godine doktorka Eloiz Mara, vanredna profesorka fizičke geografije na Univerzitetskom koledžu u Londonu.
A ona je rekla i da one zagađuju mnogo više po pređenom kilometru od aviona.
Ali nova tehnologija bi mogla da umanji slične posledice.
Blu Oridžin je rekao za BBC da tip motora koje koristi (kriogeni) uništava znatno manje ozona u Ozonskom omotaču nego tradicionalni „hibridni motor lansiran iz vazduha“.
Koje kompanije su u trci za svemirski turizam?
Postoje tri velike firme i neki novi igrači.
Spejs Iks
Spejs Iks (Korporacija za tehnologije svemirskog istraživanja) pokrenut je 2002. godine u organizaciji osnivača Tesle i vlasnika Tvitera Ilona Maska.
On tesno sarađuje sa NASA-om kako bi isporučio astronaute i nova sledovanja zaliha Međunarodnoj svemirskoj stanici (ISS).
Spejs Iks je dizajnirao i koristi višekratne raketne lansere koji mogu sami da slete.
Blu Oridžin
Blu Origin je 2000. godine pokrenuo osnivač Amazona Džef Bezos.
Njegov Nju Šeperd je višekratno podorbitalno lansirno vozilo, koje je prvi put pošlo u misiju sa ljudskom posadom u svemir 2021. godine.
Putnici su bili Džef Bezos, njegov brat Mark, avijatičar Meri Volas Fank i osamnaestogodišnji Holanđanin Oliver Dimen, koji je dobio mesto nakon što je neimenovani pobednik na aukciji ispao iz igre zato što je u to vreme imao druge obaveze.
On razvija i Blu Mun Lender – svemirsko vozilo dizajnirano da sleti na Mesec.
Virdžin Galaktik
Do prvog komercijalnog leta Virdžin Galaktika došlo je dve godine pošto je njegov osnivač ser Ričard Brenson (vlasnik i Virdžin Rekordsa i vazduhoplovne kompanije Virdžin Atlantik) učestvovao u njegovom prvom letu u svemir sa potpuno ljudskom posadom.
Kompanija planira još jedan let u avgustu i redovna mesečna putovanja nakon toga.
Indijska svemirska istraživačka organizacija (ISRO)
Indijska organizacija za svemirska istraživanja (ISRO) očekuje da će započeti sa podorbitalnim letovima pre 2030. godine.
Ona operiše pod Ministarstvom za svemir indijske vlade.
Ivaja Giken
Japanska startap kompanija Ivaja Giken u februaru je najavila planove da pokrene letove balonom za komercijalno razgledanje svemira.
Generalni direktor kompanije Keisuke Ivaja rekao je da putnici ne moraju da budu milijarderi ili da prolaze kroz napornu obuku.
„Ideja je da se svemirski turizam učini dostupnim svakome“ i da se „svemir demokratizuje“.
Pogledajte video: Da li biste živeli u vanzemaljskom okruženju?
Pratite nas na Fejsbuku,Tviteru i Vajberu. Ako imate predlog teme za nas, javite se na [email protected]
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.