
Tokom života, kraljica je volela da vozi lend rovere i često je bila fotografisana za volanom ovog vozila.
Ovi automobili su postali toliko važni za kraljevsku porodicu da je jedan prevozio kovčeg sa telom princa Filipa kada je umro. Vojvoda od Edinburga je proveo 16 godina radeći na modifikacijama ovog konkretnog modela, Difendera TD5 130.
Trajna veza sa vozilima jaguar lend rover (JLR) bila je „deo DNK kraljevske porodice“, kaže Kventin Vilson, novinar koji prati automobilizam.
„Dve ikone kraljevske porodice odabrale su ovaj kultni brend, a filozofski spoj automobila i ljudi za volanom bio je idealan“, dodaje.
- Kraljičin portret koji je umnožen milijardama puta
- Kraljica se nije osećala skroz odeveno bez – tašne
- Pet važnih detalja sa sahrane princa Filipa – kako je ostavio lični pečat
Kompanija ima kraljevske naloge od 1951. nakon što ga je lend roveru prvi put dodelio kralj Džordž Šesti, koji je isprobao rani prototip.

„Kraljevsku porodicu sa jaguarima i lend roverima spaja zaista jaka veza“, navodi Vilson.
„Ovaj radnički, studiozan, pouzdan, nepokolebljiv komad inženjeringa koji su odlično funkcionisali i slali su pravu poruku.“
Gotovo odmah posle njenog krunisanja, kraljica i princ Filip primećeni su kako obavljaju kraljevske dužnosti u specijalno preuređenim lend roverima „i mogli ste da primetite da im su zaista voleli ove automobile“, rekao je Vilson.
Preuređena vozila „verovatno su imala doprinos dizajna princa Filipa“, objašnjava.
„Ove mašine su mu se oduvek dopdadale i bile su mu zanimljive.“

Flota lend rovera po meri, dizajniranih i proizvedenih u Zapadnom Midlendsu, vozila je par na šestomesečnu turneju po Komonveltu 1953. godine, kada su obišli Bermude, Jamajku, Fidži i Australiju.
Jedan od njih je deo izložbe kraljičinih automobila u Britanskom muzeju automobila, u Gejdonu u Vorvikširu.
„Ne samo da je to prelepo vozilo, već su mnogi ljudi prvi put videli kraljicu upravo u njemu“, kaže Stiven Lejing, šef kolekcija u muzeju.
„Napravljeno je tako da kraljica i vojvoda od Edinburga stoje i pozdravljaju gomilu.“
„Moje kolege i ja prolazimo pored ovih vozila svaki dan i znamo da su posebna jer su kraljičini automobili, ali poslednjih dana je to postao dirljiv prizor – postoji jasna asocijacija“.
„Oni su izuzetno važan deo istorije kraljičinog povezivanja sa britanskom automobilskom industrijom.“

„Celog njihovog života ste mogli da vidite da to nisu bila samo ceremonijalna kola, već su to bili automobili koje su kralj i kraljica vozili na imanjima“, rekao je Vilson.
Kraljica bi se redovno slikala u automobilima „i bilo je jasno da ih je zaista, zaista volela“.
„Sviđali su im se automobili i dopao im se Zapadni Midlends“, objašnjava on.
Kako dodaje, kraljevski par je redovno posećivao fabrike kompanije na Brauns Lejnu u Koventriju i Solihalu.

Bivši voditelj Top Gira rekao je da je imao dovoljno sreće da testira jedan od kraljičinih klasičnih rovera, P5B koji je pozajmljen Britanskom muzeju automobila.
„Znao sam da je kraljica imala divan zeleni automobil, lično njen, koga je vozila i koji je posebno napravljen za nju.“
„Poslata je molba kraljevskom domu, a odatle je stigao odgovor da bi kraljica biti oduševljena ako budem mogao da vozim njen stari rover.
„Tako da mi je bilo dozvoljeno da ovaj auto izvedem na put i snimim ga, bilo je jednostavno sjajno“, priseća se Vilson.

Vojvoda od Edinburga, koji je umro u 99. godini u aprilu 2021, radio je na izradi pogrebnih kola od modifikovanog lend rovera za nošenje njegovog kovčega.
Počeo je da ga kreira u saradnji sa JLR-om 2003. godine, modifikujući otvoreni stražnji deo gde je počivao njegov kovčeg.
Takođe je slavno snimljen kako preuzima Baraka i Mišel Obamu u rendž roveru tokom posete Vindzoru 2016.
Uz jaguara, lend rover je bio jedini proizvođač automobila koji je imao sva tri kraljevska naloga kraljice, vojvode od Edinburga i princa od Velsa.


„Apsolutno je tačno“ da brend odražava kraljičinu vladavinu, dodao je Vilson.
„Ona je činila da stvari traju, nije bila brzopleta, dugo ih je čuvala, to je deo njenog karaktera, nije bila rasipna, nije volela upadljivost.
„I mislim da je to sjajna poruka i odražava njen stav prema zemlji i njenu ulogu vladarke.“

U saopštenju JLR-a navodi se da je smrt kraljice ostavila sve u kompaniji „veoma ožalošćene“.
„Naš odnos sa kraljicom bio je izvor velikog ponosa za sve.“
Možda će vas zanimati i ovaj video:
Pratite nas na Fejsbuku, Tviteru i Vajberu. Ako imate predlog teme za nas, javite se na bbcnasrpskom@bbc.co.uk
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.