Glumačka postava Petparačkih priča nedavno se okupila da proslavi tri decenije od premijernog prikazivanja klasika Kventina Tarantina iz 1994. godine.
Ali dok su Džon Travolta, Uma Turman, Semjuel L. Džekson i Harvi Kajtel pozirali fotografima u Los Anđelesu, pojavila se vest o jednom sasvim drugom Tarantinovom filmu.
Holivudski filmski listovi izvestili su da je uticajni režiser odustao od prvobitne ideje za njegov naredni, deseti film i vratio se da radi na njemu od nule.
- Veče sa Kventinom Tarantinom
- Tarantino se vratio – kritičari su oduševljeni
- Zavada: Kako je priča o Trumanu Kapoteu razotkrila tajne američkog visokog društva
Filmski kritičar trebalo je da prati novinara koji je recenzirao igrane filmove u porno časopisu, ali se čitava premisa sada menja.
Interesovanje za Tarantinov sledeći film posebno je veliko – zato što bi trebalo da mu bude poslednji.
Evo šta sve znamo o Tarantinovom desetom filmu.
Zašto će Tarantino režirati samo deset filmova?
U suštini, on želi da se povuče dok je još na vrhuncu.
Tarantino je tokom godina često govorio o želji da u karijeri režira samo deset filmova, pa tako i u intervjuu iz 2022. godine sa CNN-ovim novinarom Krisom Valasom.
„Radim ovaj posao već dugo vremena“, objasnio je on.
„Radim ga već trideset godina i vreme je da se spusti zavesa.
„Ja sam zabavljač: želim u vama da pobudim želju za još, a ne samo da radim – i ne želim da snimam sve slabije filmove.“
Dodao je i ovo: „Ne želim da postanem starac koji nije u dodiru sa stvarnošću, kad se već ionako pomalo osećam kao starac koji nije u dodiru sa stvarnošću kad su u pitanju aktuelni filmovi koji se prikazuju.“
Mnogi ljubitelji filma poštuju njegovu odluku da se povuče pre nego što sagori, ali ne slažu se svi da bi njegov rad počeo da gubi na kvalitetu ako bi nastavio.
Korisnik društvene mreže Iks komentarisao je ove nedelje da zabrinutost zbog pada kvaliteta „nije izgovor kad su samo u 2023. godine Martin Skorseze, Haja Mijazaki, Majkl Man i Ridli Skota još jednom dokazali da su neki od najboljih živih režisera danas… a svi imaju više od 80 godina“.
Drugi su prihvatili Tarantinovu odluku i rado će se strpeti dok ne uradi poslednji film kako treba.
Među njima je komentator nagrada Met Nelja, glavni i odgovorni urednik Sledećeg najboljeg filma.
„Neka Tarantino još malo krčka“, kaže on, „dok god nije još jedan vestern“.
„Voleo bih da se uhvati u koštac sa nečim drugačijim za ‘poslednji’ film.“
- Da li je Ingmar Bergman najveći režiser svih vremena
- Zbog čega je Federiko Felini maestro italijanske kinematografije
- Da li je Felinijev film 8 ½ toliko kul da mu u istoriji nema premca
- Bernando Bertoluči: Pet ključnih filmova velikog stvaraoca
Koji su ostalih devet Tarantinovih filmova?
Tarantino je do sada snimo devet od zamišljenih deset filmova – uz nekoliko ograda.
Ubiti Bila prvi i drugi deo bili su prikazani kao zasebni filmovi, a ako ih računate odvojeno, onda je Tarantino već snimio deseti film.
Ali on kaže da ih računa kao jedan film, zato što su tako bili prvobitno zamišljeni i oba dela su snimljena u cugu.
U njegov dosadašnji opus takođe se ne računaju razni filmovi za koje je Tarantino pisao scenario, bio koscenarista ili ih producirao – kao što su Rođene ubice i Prava romansa – već se odnosi samo na filmove koje je samostalno režirao.
Prethodno je snimio filmove koji pokrivaju širok dijapazon žanrova – od vesterna i trilera, preko komedije i drame, do filmova borilačkih veština.
Tarantinovih prvih devet filmova do sada, po redosledu:
- Psi iz rezervoara (1992)
- Petparačke priče (1994)
- Džeki Braun (1997)
- Ubiti Bila prvi deo (2003) i drugi deo (2004) – računaju se kao jedan film
- Otporan na smrt (2007)
- Prokletnici (2009)
- Đangova osveta (2012)
- Podlih osam (2015)
- Bilo jednom u Holivudu (2019)
Vredi se podsetiti da Tarantino nikad nije osvojio Oskara za najbolju režiju.
I zato, ako glasači žele da osiguraju njegovo mesto u istoriji Akademije, ovo će im biti poslednja prilika da mu dodele statuu.
O čemu je trebalo da govori odbačeni film?
Poslednji projekat od kog je Tarantino sada odustao nosio je naslov Filmski kritičar i pričalo se da je delimično autobiografski.
Njegov prvi film posle nostalgičnog Bilo jednom u Holivudu, iz 2019. godine, izgledao je kao da će takođe udovoljiti njegovoj idiosinkratičnoj ljubavi prema filmu.
Govoreći za Dedlajn prošle godine, on je rekao da će radnja filma biti smeštena u Kaliforniju s kraja 1970-ih i biti zasnovana na filmskom kritičaru porno časopisa, kog je Tarantino voleo da čita dok je kao tinejdžer punio novcem mašine za štampu.
„Sve drugo bilo je suviše jeftino za čitanje, ali ste onda imali porno časopis koji je imao zaista zanimljivu filmsku stranicu“, objasnio je on.
Tarantino je opisao kritičara časopisa kao „veoma duhovitog, bezobraznog i ciničnog“, dodavši: „Pisao je kao da ima 55 godina, ali je bio tek u ranim do srednjim tridesetim. Umro je u poznim tridesetim.“
On je obelodanio da je odloženi scenario predstavio neimenovanog kritičara kao nekoga „ko je živeo punim plućima, ali nikad nije postao istinski slavan“.
Govorkalo se da je režiser ponovo angažovao Breda Pita za glavnu ulogu, što bi bila njihova treća saradnja, posle Prokletnika i Bilo jednom u Holivudu.
Ali Tarantino je kasnije izjavio da nikom još nije zvanično dodeljena naslovna uloga i da je odlučio da traži nekoga bližeg 35. godini života da igra naslovnog lika.
Pit (60) je ostao vezan za projekat, a neki su spekulisali da će se pojaviti kao starija verzija lika ili kao jedan od urednika lista.
U stilu pravog ljubitelja filma, kolale su glasine da će se pojaviti i drugi glumci iz prethodnih Tarantinovih filmova da bi zaokružili posvetu.
- O kraju sveta i apsurdu: Koliko je „Doktor Strejndžlav“ aktuelan i danas
- Zavada: Kako je priča o Trumanu Kapoteu razotkrila tajne američkog visokog društva
Zašto je odustao od Filmskog kritičara i šta je sledeće?
Ukratko, izgleda da je Tarantino bio nezadovoljan scenarijem – čak i pošto ga je navodno više puta prepravio – i zato se za sopstvenu navodnu labudovu pesmu vratio radu od nule.
Ovakav potez predstavlja iznenađenje, ali ovo nije prvi put da je režiser otkazao snimanje.
Deceniju ranije, on je odustao od Podlih osam, pošto je rana verzija scenarija procurela u javnost kad je glumac pokazao primerak agentu.
Razgnevljen zato što je gruba verzija scenarija završila na internetu, Tarantino se vratio projektu tek kad je javno čitanje scenarija u dobrotvorne svrhe dobilo ushićenu reakciju publike.
Aktuelna situacija sa Filmskim kritičarem, međutim, deluje kao da je motivisana čisto umetničkim razlozima.
Kao večiti perfekcionista, ako će mu ovo zaista biti poslednji film, on će želeti da ode u velikom stilu.
Zašto je Kventin Tarantino toliko bitan?
Tarantino je, jednostavno rečeno, jedan od najcenjenijih i najuticajnijih režisera u poslednjih nekoliko decenija.
Čitave knjige i dokumentarci, objavljeni tokom godina, posvećeni su proučavanju njegovog prepoznatljivog stila i zanata.
Mnogi glumci očajnički žele da rade sa njim i u njegovim filmovima se zato pojavljuje mnoštvo vrhunskih zvezda, među kojima su Leonardo Dikaprio, Džejmi Foks, Bred Pit, Uma Turman, Margo Robi i Semjuel L. Džekson.
Ali Tarantino je pomogao i da se lansiraju karijere mladih glumaca ili da se ožive karijere onih čija je zvezda već počela da bledi, kao što su Džon Travolta, Robert Forster i Pem Grir.
Čak i ako nikad niste gledali nijedan Tarantinov film, verovatno biste prepoznali njegove radove.
Pop kultura je prepuna referenci na njega u muzici, filmu i na televiziji.
Slavne Tarantinove scene citirane su svuda, od Simpsonova i Tima Amerike do Kung fu Pande i Šreka, kao i u muzičkom spotu za pesmu Lejdi Gage i Bijonse „Telephone“.
Muzika igra važnu ulogu u njegovom režiserskom stilu – pesme koje Tarantino izabere za muziku u njegovim filmovima često steknu kultni status za sebe.
U ovom sjajnom intervjuu sa Tarantinom, koji je vodio BBC-jev novinar Ali Plamb, temeljno se pretresa njegov uticaj na kulturu.
Glas generacije ili nezrela kulturna relikvija?
Tarantino je 1990-ih izgradio kultno sledbeništvo kao nestašni dečko Holivuda, koga su neki hvalili kao glas generacije posle Petparačkih priča.
Ali decenije nakon toga nisu prošle bez kontroverzi – pogotovo kad je u pitanju osetljivost na rasne uvrede kojima obiluju njegovi filmovi.
Režiserova izdašna upotreba uvredljivog izraza za crnce na slovo „n“ u prošlim scenarijima navela je neke da retrospektivno preispitaju njegovu motivaciju, čak i da li je možda unizio uvredu, koristeći je kao puki instrument za provokaciju.
Tarantinovi kritičari posebno ukazuju na Đangovu osvetu – njegovu fantaziju o iskupljenju roba – kao glavni primer, jer se u njemu ova rasna uvreda pojavljuje više od 100 puta.
Međutim, Tarantinovo pisanje brane njegovi dugogodišnji glumački partneri – među njima crnački glumci Semjuel L. Džekson i Džejmi Foks – naprosto kao odraz realističnih manira u govoru dotičnih likova.
Foks, koji glumi protagonistu u Đangovoj osveti, rekao je za Jahu entertejnment: „Razumeo sam tekst… to je naprosto bilo tako u to vreme.“
Džekson je, u međuvremenu, tokom godina bio još agresivniji prema kritikama.
Za časopis Eskvajer 2019. godine, Džekson je rekao: „Ne možete naprosto reći piscu da ne sme da govori, da ne sme da piše reči, da ne sme da stavlja reči u usta ljudi iz njihovog etniciteta, onako kako oni govore.“
Tarantino je, sa svoje strane, bio nepokolebljiv, rekavši voditelju Krisu Valasu da uvređeni gledaoci treba da „odu da gledaju nešto drugo“.
„Ako imate problema sa mojim filmovima, onda oni nisu za vas.
„Očigledno ih onda i ne snimam za vas“, rekao je on.
Režiser na sličan način nije imao strpljenja za pritužbe na količinu nasilja u njegovim filmovima.
Kad ga je novinar vesti Kanala 4 Krišnan Guru-Murti pritisnuo o vezi između filmske i brutalnosti iz stvarnog života, on je izgovorio čuveni odgovor: „Odbijam tvoje pitanje… Zatvaram ti gubicu!“.
Jedna stvar zbog koje se, međutim, izvinio jeste njegovo ophođenje prema zvezdi filma Ubiti bila i njegovoj dugogodišnjoj saradnici Umi Turman.
U intervjuu iz 2018. godine za Njujork tajms, glumica je navela da ju je on ubedio da snimi scenu vožnje, koja je na kraju pošla po zlu – završivši se sudarom u velikoj brzini, koji joj je ostavio trajne povrede.
Tarantino je to opisao kao „jednu od stvari za kojom najviše žali u životu“, rekavši da je njegov propust da unapred pravilno testira rutu „bio jedna od njegovih najstravičnijih grešaka“.
„Nisam je prisilio da sedne u kola.
„Ona je sama ušla u kola jer je imala poverenje u mene. I verovala mi je kad sam joj rekao da će biti bezbedna. A nije bila. Pogrešio sam.“
Drugom prilikom Tarantino je takođe rekao za Njujork tajms koliko žali zbog seksualnih napada filmskog producenta Harvija Vajnstina.
„Znao sam dovoljno da učinim više nego što sam učinio“, rekao je Tarantino za osramoćenog mogula, koji je stajao iza mnogih njegovih filmova.
„Žao mi je što nisam preuzeo odgovornost povodom onoga što sam čuo.“
Pratite nas na Fejsbuku, Tviteru, Instagramu, Jutjubu i Vajberu. Ako imate predlog teme za nas, javite se na [email protected]
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.