Na Pariskoj nedelji mode predstavljen je najnoviji model u iznenađujućem trendu koji se odvija ove godine – proizvodnji komično velike obuće.
Dejzi Vudvord oprezno stupa u svet cipela iz crtanih filmova.
Od kaubojskih čizama i cipela sa niskom potpeticom, pa sve do Meri Džejn, nadimka poznatih baletanki, i dvorskih cipela, ova godina je najavila povratak mnogih poznatih modela na modnu pistu.
Ali je takođe videla i uzlet novih i iznenađujućih modela: komično glomaznih cipela.
- Mikro torba prodata za 63.000 dolara
- Adidas protiv modnog kreatora: Sportski gigant izgubio bitku oko prava na korišćenje pruga
- Jačanje pokreta ljudi koji ne peru odeću
Najavila su ih već velika imena poput Botega Venete u vidu „čizmica za šljapkanje“ – kišne čizmice sa zdepastim gumenim đonom i loptastim zaobljenjem iznad prstiju su se pojavile 2020, i Kervina Frosta sa super punačkim Adidas Superstar patika – saradnja iz 2021. koja je klasične Superstar patike pretvorila u klovnovski veliku obuću.
Ovaj maksimalistički izgled je konačno šokirao u februaru ove godine kada je američki brend i umetnički kolektiv MSCHF u prodaju pustio „velike crvene čizme“ koje su momentalno privukle pažnju javnosti.
Čizme koje kao da su iskočile sa stranica japanskih Astro Boj mangi iz 1990-ih godina – džinovske, jarko crvene, presvučene TPU i EVA penom, u isto vreme i nostalgične, futurističke i apsolutno apsurdne.
Baš kao što ih je MSCHF i opisao u deklaraciji koja je pratila medijska saopštenja: „Ukoliko nekoga šutnete ovim čizmama, ječaće do zore!“
Pa ipak, bez obzira na blesav izgled i opasnost da će vam obuća progutati nogu – postoji i viralni TikTok video o tome – ove uniseks čizmice su odjednom postale omiljene kod svih, od Dođe Ket i Lil Nez X, ša sve do Igi Azejlije i Džanel Mone.
U međuvremenu, lansiranje prolećno-letnje 2023 kolekcije pružilo je i prečišćen pogled na cipele iz crtaća, od Pradinih ponosno pufnastih kožnih mokasina do Leveovih lakiranih penastih cipela, po svemu sudeći inspirisanih ogromnim natikačama cipelama sa visokom petom kakve nosi Mini Maus ili Proenza Šulerovih jastučastih cipela sa platformama.
Ovo ludilo ne pokazuje znake posustajanja ni u ženskom ni na muškom odeljenju.
Slično Balensijagi, i MSCHF je udružio snage sa kompanijom Kroks i predstavio „velike žute čizme“ – suncokret žut pokušaj da se parira velikim crvenim čizmama (BRB), ali sa kroksovski velikim rupama i kaišićem oko članaka.
Marni je sprema na Pariskoj nedelji mode predstavio „Big fut 2.0″ patike, još jedan preterani, definitivno stripovski pokušaj rekreacije italijanskih patika sa platformama iz 2018. godine.
Pa šta onda predstavlja ovo novootkriveno zanimanje za komičnom obućom?
„U neku ruku ono komunicira želju za neudobnošću i ličnim izrazom, što je u skladu sa savremenim vrednostima individualnosti i samopouzdanja“.
Dr Kerolin Mejr, kognitivna psihološkinja i konsultantkinja u modnoj industriji, kao i autorka knjige Psihologija mode, za BBC kultura kaže „da u isto vreme, ono podriva tradicionalne ideje o lepoti u korist novotarija i nekonvencionalne estetike“.
Anabel Polen, istoričarka kulture, slaže se sa ovim.
„Mene one podsećaju na cipele koje su dizajnirale feministkinje iz drugog talasa 1970-ih i 1980-ih godina“, kaže ona za BBC.
„One su stileto potpetice i zašiljene vrhove cipela videle kao način da se žene zadrže tamo gde im je i mesto, pa su zato napravile sopstvene, ručno pravljene i oblikovane cipele koje su se ugledale na muške, radničke čizme i koje su definitivno bile usmerene protiv modnih trendova“, dodaje.
Britanske kompanije, među njima i kompletno ženski kolektivi kao što su Grin Šuz, Orkid Šuz i Mejd To List, često se oglašavaju u feminističkom magazinu Sper Rib, u kojem „razumnu obuću“, praktične i solidne cipele koje nisu deo modnog trenda, vide kao vid otpora.
„Ova obuća je dekorativna, umesto pertli tu su trake, na primer, a prave ih i u jarkim bojama kao što su ljubičasta, roze i zelena“, nastavlja Polen.
„Ove cipele su bile praktične i solidne, ali su i slale snažnu poruku. One su dozvolile ženama da se izbore za njihov prostor i dale im slobodu pokreta“, dodaje.
Sve ili ništa
Kerolajn Stivenson, programska direktorka kulturologije i istorijskih nauka na Londonskom modnom koledžu, vidi slične odnose u smislu funkcionalnosti sa nekim drugim istorijskim primerima komičnih cipela sa izdignutim đonom i zaštitnim ulošcima.
„Možda i najraniju vezu predstavljaju ‘čopens’ cipele“, kaže ona za BBC kultura, misleći na jedno od prvih pojavljivanja platformi koje su nosile otmene Venecijanke u periodu od kraja 15. veka, pa sve do početka 17. veka.
„Originalno, one su bile napravljene iz praktičnih razloga da bi zaštitile stopala od ulice, ali su ubrzo postale modni detalj same po sebi, sa simboličkim pokazateljem društvenog statusa koji je sugerisala njihova visina. U njima je, međutim, bilo teško hodati, jer su platforme išle i do 45 centimetara u visinu“.
Čak i značajniji prethodnik modernim platformama, po mišljenju Stivenson, predstavlja obuća koja je mogla da se vidi 1990-ih godina i na koju se današnje predimenzionirane cipele naročito referišu:
„Velike patike u stilu Spajs Girls, sa platformama kao kod Bafalo cipela“, kaže ona.
„One su predstavljale drugačiju kulturnu politiku i žensko osnaživanje, a takođe su imale uniseks primenu. One su se ticale i rejv kulture 1990-ih – imale su element praktičnosti za ljude koji su trupkali po celu noć, sve do ranih jutarnjih sati“.
Same patike sa platformama su bile inspirisane platformama iz 1970-ih godina, primećuje Stivenson, koje su takođe bile dizajnirane za plesanje – za višesatno stajanje na podijumu, ali i za isticanje usred sjaja i glamura u eri disko muzike.
Takođe, u slučaju predimenzioniranih cipela, isticanje predstavlja i poentu.
„Naš vid je evoluirao i dozvoljava nam da automatski procesujemo, bez posebnog obraćanja pažnje, predmete koji su tipični predstavnici svoje kategorije, pa zato možemo naše ograničene kognitivne resurse da iskoristimo u primećivanju neobičnih predmeta koji bi u evolutivnom smislu mogli da predstavljaju pretnju“, objašnjava Mejr.
Ova estetika privlačenja pažnje današnjim predimenzioniranim cipelama možda i nije za svakoga, ali one će vas svakako učiniti primetnijim, a emitovaće i avanturističku i zabavnu sliku o onima koji ih nose.
U tom smislu, zanimljivo je primetiti načine na koji se apsurdna, maksimalistička priroda ovih cipela koje kao da su izašle iz crtanih filmova slaže sa širim modnim pokretom – „klaunkor“ cipelama.
Ove cipele inspirisane cirkuskom estetikom, postale su popularne 2020. godine na TikToku, ali su od tada uspele da se probiju u visoku modu – modne kuće poput Diora, Armani Privea i Šanela su prigrlile ovaj trend.
„Prolećne modne izložbe u Parizu ove godine su se služile brojnim referencama na klovnove i dvorske lude i tako se povezale sa klaunkor pokretom“, kaže Stivenson.
„Ovde se radi o razigranosti i eskapizmu i to potpuno ima smisla jer živimo u konfuznim vremenima, a moda je uvek pokušavala da pronađe smisao u zbunjujućim vremenima“, dodaje.
Bez obzira na to da li ove cipele upućuju na klovnove i crtane filmove, robotizovane dečake ili devojke pop zvezde koje proklamuju žensku moć, nema dileme da aktuelno ludilo za velikim, loptastim cipelama ima veze sa prožimajućim nostalgičnim osećajem.
„One nas podsećaju na detinjstvo i prizivaju osećaj familijarnosti, topline i zabavnih vremena: šljapkanje po barama i igranje sa prijateljima u bezbrižnom svetu“, primećuje Mejr.
Baš kao što to kažu i u MSCHF-u za Velike crvene cipele: „Estetika iznikla iz crtanih filmova je apstrakcija koja nas oslobađa stega stvarnosti“ – i možda je upravo to ono što nam je danas preko potrebno“.
Pogledajte video – Od Sirogojna do Njujorka – put zlatiborskih pletilja
Pratite nas na Fejsbuku, Tviteru i Vajberu. Ako imate predlog teme za nas, javite se na [email protected]
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.