Da li navigacija može da bude ogovorna ukoliko se korisniku dogodi saobraćajna nezgoda?
Ovo pitanje mnogi postavljaju u Indiji pošto su tri muškarca poginula kada su automobilom sleteli sa nezavršenog mosta i potonuli na dno reke u indijskoj saveznoj državi Utar Pradeš.
Policija i dalje istražuje incident, koji se dogodio u nedelju na severu Indije, ali veruju da su Guglove mape navele muškarce da krenu tim putem.
Deo mosta se obrušio ranije tokom 2024. godine zbog poplava.
Dok lokalno stanovništvo to zna i izbegava prelazak mosta, trojica muškaraca nisu imali tu informaciju, jer ne žive u ovom delu Indije.
Na mostu nije bilo ograda ili znakova koji bi ukazali da popravka mosta nije završena.
Vlasti su u prijavi policiji naveli imena četvoro inžinjera iz institucije savezne države koja brine o putevima, kao i jednom neimenovanog predstavnika Gugl mapa, optuživši ih da su počinili ubistvo iz nehata.
Portparol Gugla potvrdio je za BBC da kompanija sarađuje sa istragom.
Tragični incident je pokrenuo nove diskusije o lošoj saobraćajnoj infrastrukturi u Indiji, kao i tome da li aplikacije poput Gugl mapa snose odgovornost za slične nesreće.
Neki krive aplikaciju zato što nije pružila tačne informacije, dok drugi smatraju da je veći propust počinila vlast zbog toga što nije barikadama sprečila saobraćaj na mostu.
- Tuže Gugl, jer je motociklista pao s mosta i nastradao zbog neažurirane mape
- Kako vam Gugl govori ono što želite da čujete
- Gugl tvrdi: Novi model veštačke inteligencije Džemini će nadmašiti čoveka
Gugl mape su najpopularnija aplikacija za navigaciju u Indiji i postale su sinonim za GPS (Globalni sistem pozicioniranja), sistem navigacije koji funkcioniše uz pomoću radio signala iz satelita.
Koriste ih mnoge kompanije koje se bave transportom, dostavom robe i hrane.
Aplikacija ima oko 60 miliona aktivnih korisnika i beleži oko 50 miliona pretraga svakog dana.
Ali nedavno je na udaru kritika zbog pružanja pogrešnih smernica, koje nekad dovedu do fatalnih nesreća.
Muškarac iz savezne države Mahraštra udavio se 2021. pošto je automobilom naleteo na branu, navodno prateći navigaciju.
Prošle godine poginula su dva mlada lekara u državi Kerala pošto su automobilom uleteli u reku.
Iz policije su tada saopštili da su pratili rutu aplikacije i upozorili ljude da se ne oslanjaju suviše na tu tehnologiju kada su putevi poplavljeni.
Kako Gulg mape prikupljaju informacije o promenama na putevima?
GPS signali iz aplikacija korisnika pružaju podatke o promeni na rutama – više primljenih signala ukazuje na gužvu na putu, dok manji broj pokazuje da se put ređe koristi.
Aplikacija dobija podatke i od vlada zemalja i korisnika o saobraćajnim gužvama ili zatvaranju puteva.
Gugl prioritet daje pritužbama na velike gužve ili onim koje dobija direktno od vlasti, jer nema dovoljno zaposlenih kako bi obradio milione žalbi koje prima svakog dana, kaže Ašiš Nair, bivši radnik u Gugl mapama i osnivač platforme Poter mape.
„Operater mape onda uzima satelitske snimke, kao i fotografije Gugl Strit Vjua i informacije od vlade kako bi potvrdio podatke i uneo promene u mape“, objašnjava.
Aplikacije za navigaciju ne mogu da snose odgovornost za nesreće, jer u uslovima korišćenja jasno navode da korisnici moraju sami da donose odluke na putu i da informacije koje pruža aplikacije mogu da se razlikuju od realnog stanja, dodaje Nair.
Takođe, jednostavno je vrlo teško za platforme poput Gugla, koje upravljaju mapama širom sveta, da registruju svaku promenu na putu, kaže stručnjak.
Za razliku od drugih zemalja, Indija nema tako veliki sistem za prijavljivanje promena na putevima u realnom vremenu.
„Skupljanje podataka je i dalje veliki izazov u Indiji. Nema sistema kojim bi se infrastrukturne promene beležile preko veb interfejsa, što bi kasnije koristile aplikacije poput Gugl mapa.
„Zemlje poput Singapura takav sistem imaju“, kaže Nair.
Ogroman broj stanovnika i ubrzani razvoj Indije čini taj posao još težim.
„Drugim rečima, netačne mape ćemo imati i dalje, sve dok vlasti ne postani proaktivnije u prikupljanju i deljenju podataka“, smatra Nair.
Pravnici imaju različite stavove o tome da li navigacija može da bude kriva za saobraćajne nesreće.
Kako Zakon o informacionim tehnologijama u Indiji digitalnim platformama poput Gugl mapa daje ulogu posrednika (platforme samo dele informacije dobijene od trećih strana), to ih štiti od moguće odgovornosti, kaže advokatkinja Saima Khan.
Ali, ako bi se dokazalo da platforma nije ispravila podatke u slučajevima kada je primila blagovremene i tačne informacije, onda bi kompanije mogle da budu osuđene zbog nemara, dodaje.
Pratite nas na Fejsbuku, Tviteru, Instagramu, Jutjubu i Vajberu. Ako imate predlog teme za nas, javite se na [email protected]
- Guglov pandan ČetGPT-u za starije od osamnaest godina
- Epl, Meta i Gugl pod istragom EU
- Hoće li veštačka inteligencija promeniti kako pretražujemo internet
- Zašto je pojas Gaze mutan na Gugl mapama
- Muškarac nestao pre 22 godine pronađen pomoću Gugl mapa
- Kazna veća od bogatstva celog sveta: Kako je Rusija kaznila Gugl
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.