Astrud Žilberto, brazilska pevačica bosa nove koja se proslavila hitom „Devojka sa Ipaneme“ (The Girl from Ipanema), preminula je u 83. godini.
Jedna od najvećih zvezda brazilske muzike 1960-ih i 1970-ih snimila je 16 albuma i sarađivala sa umetnicima poput Kvinsija Džonsa i Džordža Majkla.
Njena izvedba „Devojka sa Ipaneme“ prodata je u više od pet miliona primeraka i doprinela popularizaciji muzičkog pravca bosa nova.
- Tina Tarner: Deset „prosto najboljih“ njenih pesama i kako su nastale
- Kako je balada iz 1990-ih godina osvojila svet
- Britni Spirs: Da li treba preispitati nasleđe pop pevačice
Sofija Žilberto, pevačicina unuka, objavila je vest o smrti na Instagramu.
„Imam da vam saopštim tužnu vest – moja baka je danas otišla među zvezde, kod mog dede Žoao Žilberta“, napisala je Sofija, koja je takođe muzičarka.
„Bila je pionirka i bila je najbolja. Kada je imala 22 godine, otpevala je englesku verziju ‘Devojke sa Ipaneme’ i stekla međunarodnu slavu.“
Vest je u Fejsbuk postu potvrdio i Pol Riči, gitarista iz Njujorka koji je sarađivao sa Žilberto.
„Upravo sam dobio poruku od njenog sina Marsela da smo izgubili Astrud Žilberto“, naveo je.
„Tražio je da se ovo objavi – ona je bila od svetske važnosti za brazilsku muziku i sopstvenom energijom je promenila mnoge živote. Počivaj u miru, poručuje ti ‘šef’, kako me je zvala.“
Rođena je kao Astrud Evangelina Vejenert u Baiji, državi na severoistoku Brazila.
Preselila se u Rio de Žaneiro u ranoj mladosti i muzičku inspiraciju preuzela sa majčine strane porodice, gde su „skoro svi svirali neki instrument“.
Kao tinejdžerka, združila se sa grupom mladih koje je opisala kao „muzički klan“, a čiji su članovi bili poznata pevačica Nara Leao i gitarista Žoao Žilberto, koji su pomogli u stvaranju bosa nove.
Astrud i Žoao su se venčali nekoliko meseci nakon što su se upoznali, a splet okolnosti doveo je do toga da postane svetski poznata pevačica.
- Ejmi Vajnhaus, dragulj koji je prerano nestao
- Madona, ta materijalna devojka
- Zašto je Majli Sajrus ultimativna pop zvezda današnjice
„Ima li ovde neke pevačice?“
Pevačica je 1963. godine sa mužem otišla u Njujork, da radi kao prevoditeljka u studiju dok je on snimao album sa džez legendom Stenom Gecom.
Kada je bend došao da snimi englesku verziju pesme „Devojka sa Ipaneme“, trebala im je pevačica, a Žoao je stidljivo predložio da se Astrid u tome oproba.
„Producent Krid Tejlor rekao je da želi da snimi pesmu odmah i pogledao je po prostoriji“, ispričao je tonac Fil Ramon za Džezvik 2012. godine.
„Astrud se prijavila kao dobrovoljac, rekavši da može da peva na engleskom. Krid je rekao: ‘Odlično’, mada Astrud nije bila profesionalna pevačica – bila je jedina potencijalna žrtva te noći.“
Iako je imala malo vremena da se pripremi, a Žilberto je savršeno prenela priču „visoke i preplanule, mlade i ljupke“ devojke, za kojom svi okreću glavu kada prođe ulicom.
Pesma je odmah postala hit, a album na kojem se našla osvojio je Gremi nagradu za album godine.
Astrud nije pomenuta u potpisu pesme, koja je objavljena kao duet Stena Fedža i Žoao Žilberta, a za učešće je dobila samo 120 dolara, što je u to vreme bio uobičajeni honorar.
Međutim, bila je to odskočna daska za uspešnu solo karijeru, koja je krenula albumom „Astrud Žilberto“, na kojem se udružila sa nenadmašnim džez gitaristom Antoniom Karlosom Žobimom.
Prošle godine, u razgovoru za Indipendent, njen sin Marselo je ispričao da se Žilberto našla na meti štampe i da je bila žrtva objektivizacije, kao i da je morala da se bori protiv mizoginije u muzičkoj industriji.
U blogu sa početka 2000-ih, Žilberto se prisetila kako je nekoliko ljudi tvrdilo da stoji iza njenog uspeha, između ostalog i Sten Gec, koji je tvrdio da ju je spasao od života „domaćice“.
„To je daleko od istine“, napisala je pevačica.
„Pretpostavljam da žele da izgledaju ‘važno’, da pokažu ‘mudrost’ da prepoznaju talenat i ‘potencijal’ u mom pevanju…
„Pretpostavljam i da bi trebalo da se osećam polaskano značajem koji oni tome pridaju, ali ne mogu da se ne nerviram zbog činjenice da su to laži!“.
Sedamdesetih godina prošlog veka počela je da piše sopstvene pesme, koje su izašle na albumima „Astrud Žilberto sada“ (1972) i „Devojka sa Ipaneme“ (1977).
Potonji je postao pravi hit – Žilberto je ostvarila životnu ambiciju, snimivši pesmu „Daleko“ (Far Away) u duetu sa legendarnim džez trubačem Četom Bejkerom.
Osim u oblasti muzike, razvijala je karijeru i u drugim pravcima – glumila je u filmu „Obešeni“ (The Hanged Man), a snimila je i naslovnu numeru za film „Smrtonosna afera“ (The Deadly Affair), dok je aranžman radio Kvinsi Džons.
Početkom 1980-ih, Žilberto je osnovala bend u kojem je njen sin Marselo svirao bas.
Obišli su svet, ali je izbegavala da nastupa u Brazilu, jer je smatrala da tamo nije dobila priznanje kakvo zaslužuje.
„Brazil joj je okrenuo leđa“, rekao je Marselo za Indipendent.
„Proslavila se u inostranstvu, što je brazilska štampa je u to vreme proglasila za izdaju“, dodao je.
U Evropi je snimila album samba muzike sa Džejmsom Lastom, kao i duet sa Džordžom Majklom za dobrotvorni album „Red hot + Rio“ 1996. godine.
Njen poslednji album, „Džungla“ (Jungle) izašao je 2002. godine, posle čega je odustala od nastupa uživo, govoreći da je „blizina javnosti zastrašujuća“.
Posle toga, pevačica je većinu vremena posvetila učešću u kampanjama protiv okrutnosti prema životinjama, ali je njen prvi hit nastavio da živi – mnogi su, počev od Neta Kinga Kola, Frenka Sinatre, preko Madone i Ejmi Vajnhaus, snimili sopstvene verzije.
Pogledajte video: Sa bivšim članom Idola u vožnji tramvajem
Pratite nas na Fejsbuku, Tviteru i Vajberu. Ako imate predlog teme za nas, javite se na [email protected]
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.