Nestanak podmornice sa petoro ljudi koji su želeli da se spuste na dno Atlanskog okeana i obiđu olupinu davno potonulog Titanika, pokrenuo je brojna pitanja.
BBC je pripremio odgovore stručnjaka na neka od njih.
Potraga za plovilom i dalje se nastavlja, a u njoj učestvuju i brod za postavljanje naftovodnih cevi, sa dva podvodna plovila, kao i vojni avioni, podmornice i sonarne bove.
Imajući u vidu dimenzije podmornice u ogromnom mračnom okeanu, to je poput traženja igle u plastu sena.
- Potraga za izgubljenom podmornicom u blizini olupine Titanika na većim dubinama
- Titanik – velelepni brod koji nije završio prvo putovanje
- Slike olupine Titanika koje do sada niste videli
Kako izgleda dno okeana?
Tim Metlin, stručnjak za Titanik
Na dnu Atlantika – gde leže ostaci Titanika – je „mrkli mrak i ledeno hladno“, rekao je Metlin za agenciju Rojters.
„Morsko dno je mutno i valovito. Ne vidi se prst pred okom. Jedini način da otkrijete gde ste je pomoću sonara, tu ne radi čak ni radar“, dodao je Metlin.
Zato je to kao „kao slanje čoveka na Mesec, doslovno kao kad astronaut ide u svemir“, napominje.
„Plašim se za živote istraživača koji su u podmornici“.
Sonar je sistem za navigaciju, komunikaciju i detekciju objekata pod vodom koji koristi zvučne talase, ime je dobio po skraćeniciza te engleske reči sound navigation and ranging.
Radar koristi elektromagnetne talase.
Kakva je podmornica iznutra?
Met Marfi, BBC vesti
Podmornica je veoma uska, dimenzije su 6,7 x 2,8 x 2,5 metra i putnici moraju da sede na podu.
Napred u plovilu je veliko brodsko prozorče kroz koje se može gledati.
Zidovi se greju, jer na takvim dubinama postaje veoma hladno.
U podmornici je i toalet za putnike koji se smešten u prednjem delu. Navuče se zavesica kad je neko unutra, a kapetan pojača muziku.
Podmornicom se upravlja uz pomoć akustičnog sistema koji je povezan sa timom u brodu na površini USBL (ultra-short baseline).
U podmornici, kapetan na osnovu njihovih instrukcija drži pravac koristeći džojstik kao u video igrama.
Kako diše posada podmornice?
Sura Bančongčit, stručnjak za podmornice
Trup podmornice je napravljen tako da izdrži spoljni pritisak pod vodom.
Dokle god je oklop neoštećen posada je pod normalnim atmosferskim pritiskom kao na površini i dišu normalno.
Ipak, posle određenog vremenskog perioda, kiseonik se istroši, a stvara se ugljen dioksid.
U specifikaciji kompanije se navodi da je Titan podmornica opremljena tako da posadu održi u životu 96 sati pod vodom.
Kako komuniciraju pod vodom?
Sura Bančongčit, stručnjak za podmornice
Radio talasi ne mogu da putuju daleko ispod vode i ne mogu da se koriste za ovu vrstu komunikacije. Umesto toga, podmornice koriste zvučne talase.
Koncept je sličan kao kod sonara ili radara da se detektuju objekti pod vodom.
Kakav sertifikat je imala ova podmornica?
Patrik Hjuz, BBC dopisnik iz oblasti nauke
Većina velikih pomorskih operatera zahtevaju da iznajmljena plovila budu „klasifikovana“ u skladu sa pravilima nezavisnik gripa, poput Američkog birao za transport.
Podmornica Titan koja je nestala nije dobila tu vrstu sertifikata, rekli su iz same kompanije Oceangate.
U blogu iz 2019. firma je tvrdila da inovativna tehnologija koju koriste ta plovila, otežava spoljnim kontrolorima da ih sertifikuju.
„Iako su te agencije spremne da daju sertifikate novim i inovativnim idejama i dizajnu, često to podrazumeva višegodišnje provere… to je prokletstvo za brze inovacije jer moraju da čekaju provere u stvarnom svetu“.
Oni su tvrdili da se Spejs Iks, Blu Oridžin i Virdžin Galaktik oslanjaju na iskusne stručnjake koji predvode dnevne operacije, testiranja, i potvrde umesto da ih šalju spoljnim stručnjacima, koji moraju prvo da budud obrazovani da bi odobrili bilo koju inovaciju.
CBS, američki partner BBC-ja, poslao je prošle godine jednog od reportera na putovanje preko ove kompanije kako bi obišao ostatke Titanika.
Tokom izveštavanja, Dejvid Pog je pročitao ono što deluje kao odricanje odgovornosti, jer je podmornica opisana kao „eksperimentalno“ plovilo, koje nije odobreno ni sertfikovano ni kod jednog regulatornog tela.
Moglo bi da doevede to fizičke povrede, trajnog oštećenja, emocionalne traume ili smrti, dodao je.
Pog je upitao i generalnog direktora ove kompanije Stoktona Raša o pojedinim komponentama koje su gotovo „improvizovane“.
Raš je odgovorio da kompanija sarađuje sa agencijom NASA i Boingom da osigura bezbednost plovila.
Pratite nas na Fejsbuku,Tviteru i Vajberu. Ako imate predlog teme za nas, javite se na [email protected]
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.