Nije prošlo mnogo vremena otkako je Lili Gledston ušla u istoriju postavši prva Indijanka koja je nominovana za Oskara za najbolju glavnu žensku ulogu.
Od tada je skakala sa kontinenta na kontinent u dobro organizovanoj kampanji podrške za njen film Ubistva pod cvetnim mesecom da bi povećala šanse da dobije nagradu.
Možda je Ema Stoun favoritkinja za dobijanje Oskara za najbolju glavnu žensku ulogu za tumačenje nesputane i divlje Bele Bakster u mračnoj komediji Jadna stvorenja, ali mnogi komentatori veruju da je trka za najbolju glumicu veoma tesna i da bi Gledston mogla da je dobije.
Zbog toga su ovi dani bili toliko važni.
- Oskari 2024: Margo Robi ostala bez nominacije, Skorseze rekorder
- Pravi razlog zašto je Margo Robi ostala bez nominacije za Oskara
- Deset stvari koje su obeležile grupnu fotografiju za Oskara 2024.
Razvalili smo vrata i impuls je da sad samo protrčimo kroz njih.
Ponekad, međutim, moramo da zastanemo i držimo ta vrata otvorena
U Ubistvima pod cvetnim mesecom, Gledston igra Moli Berkhart, ženu iz plemena Osejdž u Oklahomi dvadesetih godina prošlog veka koja se našla usred košmarne situacije.
Pohlepni beli muškarci truju Indijance u pokušaju da preotmu teritoriju bogatu naftom od Nacije Osejdža.
Glasači za Oskara uvek vole da budu doživljeni kao neko ko radi ispravnu stvar, i u ovoj eri inkluzivnosti Akademije, činjenica da je Lili Gledston Indijanka mogla bi da joj donese glasove.
„Znam da mnogi ljudi žele to da kažu“, kaže ona.
Ali glumica veruje da ima podršku članova Akademije zbog fundamentalne promene: „Vremena se stvarno menjaju; perspektiva ljudi se širi. Akademija je postala mnogo raznovrsnija u poslednjih 10-20 godina. Mislim da je to i zato što su indijanski filmski stvaraoci konstantno oduševljavali publiku onim što pravimo… Ljudi su spremni.“
U mnogim njenim medijskim pojavljivanjima, Gledston rečito govori o tome kako su Ubistva pod cvetnim mesecom, koji sadrži 63 priznate i imenovane indijanske uloge, revolucionaran film za njenu zajednicu što se tiče zastupljenosti.
Istorijski gledano, studije pokazuju da su značajne indijanske govorne uloge u holivudskim filmovima bile izuzetno retke.
Što se budućih koraka tiče, Gledston navodi komentare njenog prijatelja indijanskog filmskog stvaraoca Sterlina Hardžoa koji joj je, kaže ona, rekao: „Razvalili smo vrata i impuls je da sad samo protrčimo kroz njih. Ponekad, međutim, moramo da zastanemo i držimo ta vrata otvorena.“
Ali ne zavaravajte se: ona definitivno doživljava Ubistva pod cvetnim mesecom kao veoma značajan film.
„Doveo je indijanske glumce u situaciju da smo glavne glumice, predvodimo filmove sa kojima saosećaju ljudi iz svih sfera života. To dokazuje da pripadamo tim mestima i da imamo mnogo toga da ponudimo. Od priča koje imamo da ispričamo koristi mogu da imaju svi, ne samo mi.“
Iskrena pionirka
Ubistva pod cvetnim mesecom su iskonski indijanska priča i hronika stravičnog zla koje su zajednici naneli pohlepni beli muškarci.
Ali ovu indijansku priču o nepravdi su u holivudsku priču pretvorili beli muškarci iz filmske industrije: konkretno Martin Skorseze, ključni glumci u filmu Leonardo Dikaprio i Robert De Niro, i scenarista Erik Rot.
Lili Gledston priznaje da je bila zabrinuta kako će ovi beli muškarci isplesti priču koja je toliko sastavni deo indijanske zajednice.
„Bilo je strepnje u vezi sa svim i aspektima svega“, kaže ona.
Međutim, bila je razuverena da će priča biti ispričana odgovorno zato što je jedan od producenata njen kolega glumac u filmu Leonardo Dikaprio.
„Znate, Leo sa njegovim klimatskim aktivizmom, ja znam da njegova organizacija polaže mnogo na to da aktivizam kreće iz naroda, od Indijanaca; imala sam osećaj da će tako izgledati rad sa njim na ovom projektu, i jeste bilo tako.“
Za Gledston je svakako prisustvo brojnih Indijaca u radu na filmu pomoglo da postane poverljivija: „Film je izgradio jaku sigurnosnu mrežu od glasova iz plemena Osejdž u svakom segmentu produkcije. Nikada se nisam osećala kao da sam sama ili da govorim kad mi vreme nije ili da jedina govorim u ime Osejdža.“
Gledston deluje samouvereno ali priznaje da ju je malo uhvatila trema u društvu zvezda, da je postala malo nesigurna ili dobila „drhtavicu“ kako kaže, kad je prvi put stala pred kamere u scenama sa filmskim legendama Robertom De Nirom i Leonardom Dikapriom.
Ali ona kaže da ju je Dikaprio opustio: „Leo me je pozvao na večeru pred snimanje da bi me izlečio od treme u društvu zvezda – i izlečio me je“, smeje se ona.
„Kasnije tokom snimanja drhtavica se vratila kad sam se našla pred njim… ali se veoma brzo osetite prihvaćenom, pozvanom i sastavnim delom kolaborativnog procesa stizanja do istine o kojoj te scene govore.“
Za razliku od nekih drugih kampanja Akademije čija je svrha da udovolje glumčevoj taštini, Gledston deluje kao da učestvuje u nečem mnogo većem.
Ona odaje utisak veoma iskrene pionirke u naporima da se američka filmska industrija navede da zastupa Indijance na fer i odgovoran način – a ta autentičnost, kao i njena izuzetno hvaljena gluma, mogli bi da joj pomognu da osvoji Oskara.
Pogledajte i ovu priču:
Pratite nas na Fejsbuku,Tviteru i Vajberu. Ako imate predlog teme za nas, javite se na [email protected]
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.