Kompanija Matel predstavila je svetskom tržištu rodno neutralnu, odnosno „lutku za sve“ pre nekoliko godina, a sada se ta igračka može naći u onlajn prodaji u Srbiji.

Košta četiri hiljade dinara i lutke se dobijaju u kutiji u kojoj se nalazi i muška i ženska odeća, kao i različite frizure, a na isporuku se čeka do dve nedelje, kažu za BBC na srpskom iz onlajn prodavnice igračaka Barbi lutke, setovi, kuce.

Ipak Maja Jevtić iz Beograda, majka dvoje dece iz Beograda sačekaće sa kupovinom ove lutke bar još neko vreme.

„Mislim da je to previše za ovaj njihov uzrast“, kaže Jevtić.

Tvrdi da je tolerantna i da nema predrasude, da tako vaspitava i sopstvenu decu, ali smatra da se o rodu i seksualnoj orijentaciji sa najmlađima može pričati i kada budu malo stariji.

Irina Jovanović, majka dve ćerke, kaže da nema ništa protiv prodaje ovakvih igračaka i navodi da „svet nije isti kao kada smo mi bili mali“.

„Verovatno će u životu upoznati nekad i rodno neutralne osobe i u redu je da nauče da i one postoje i da je to normalno“, kaže ova tridesetpetogodišnja Beograđanka.

Mnoge generacije odrastale su uz Barbiku – lutku plave kose, savršenih oblina, uz koju su u pakovanju obavezno dolazile i odevne kombinacije koje su odgovarale prilikama za koje je napravljena.

Kompanija Matel se često nalazila na meti kritika zbog Barbike, jer promoviše jednu vrstu nerealičistinog telesnog imidža, pa je od 2016. popularna lutka prošla kroz ogromne promene.

Dobila je sedam novih tonova kože, 22 boje očiju, 24 frizure i tri izgleda tela (visok, zaobljen i sitan).

Tri godine kasnije, kompanija Matel predstavila je i rodno neutralnu lutku, koju deca mogu da presvlače u mušku i i žensku odeću, da joj menjaju frizure od kraće do duže.

„Važno da je roze i da nosi haljinice“

Majin sin ima tri godine, a ćerka Sara 10.

„Uvek sam im poklanjala šta žele, ali nikad nisam njemu kupila oružje, niti njoj kuhinju i šerpe“, dodaje.

Sara ima nekoliko Barbi lutkica.

Voli da im pravi frizure, da ih presvlači za posebne prilike i fešte koja im organizuje u dečijoj sobi.

Sara kaže da i njene drugarice imaju Barbike ili neke slične lutke koje nose haljinice.

„Važno da je da su roze boje i da ih ima mnogo da možemo da ih menjamo“, dodaje.

Takođe, kaže ona, za Kena (Barbikinog dečka) nema mnogo odevnih kombinacija, kao što ima za nju, pa često i njemu obuče haljinu.

Deca uče polne razlike sa oko dve, tri godine, kažu iz Centra za dečiju psihologiju za BBC na srpskom.

Na tom putu učenja o svetu i sebi, deca primaju mnogo informacija, pa i one o rodnom identitetu, seksualnoj orijentaciji i promeni pola.

„Pojavljivanje rodno neutralnih lutki na tržištu deci ne donosi ništa novo, jer oni mnogo toga doznaju sa drugih strana“, kaže Mirjana Marković, psihološkinja iz Centra za dečiju psihologiju.

Neminovno zapitkivanje

Veliku ulogu u objašnjavanju rodne neutralnosti, kao i drugih tema, imaju roditelji, objašnjava psihološkinja.

Marković kaže da je moguće da se dete mlađeg uzrasta zbuni zbog ovakvih lutki i da roditelji mogu da očekuju mnogo pitanja i potpitanja.

„Verovatno bi došlo do nekog zapitkivanja, u smislu zašto lutka ima ovo ili nema ono?“, daje primer psihološkinja.

Kada su u pitanju deca mlađeg uzrasta i razgovor na temu rodno neutralnih lutaka, roditelji bi mogli da se malo više informišu o ovoj temi.

„Ne verujem da bi igra sa ovim lutkama dovela do nekog ozbiljnog problema“, kaže Marković.

Deca koja su sa 12 godina rešila da promene rodni identitet, to će kasnije svakako i uraditi, tvrdi ona pozivajući se na sopstvena iskustva iz prakse.

Ovakve lutkice bi mogle da zbune decu čiji roditelji insistiraju na podelama poslova, odnosno na ono „šta rade mame, a šta tate u kući“, navodi psihološkinja Marković.

Možda je najbolje da se deca nauče rodnim razlikama i mogućnostima koje postoje, objašnjava ona.

„Igračka ne može da upropasti dete“

Matija Stefanović iz LGBT udruženja „Da se zna“ kaže za BBC na srpskom da je dobro što su rodno neutralne lutke počele da se proizvode i što mogu da se kupe i u Srbiji.

„Na neki način su primerenije za decu nego što su obične Barbike, koje su izrazito seksualizovane“, dodaje Stefanović.

Stefanović tvrdi da u svakoj epohi postoji jedna grupa ljudi koja stalno predviđa neki krah moralnih vrednosti kada društvo ostvaruje progres, kada se nešto menja.

„Jedna igračka ne može da upropasti dete, to rade roditelji“, smatra on.

Tvrdi da su lutkice kreativne, jer deca mogu da ih presvlače, menjaju im frizure i da su zbog toga stimulativne za decu, a istovremeno šalju poruku da ljudi mogu da nose šta žele i kako žele.

Psihološkinja Mirjana Marković iz Centra za dečiju psihologiju kaže da rodno neutralne lutke mogu da pomognu deci da razumeju šta znače transrodnost i rodni identitet da je ključno pitanje samo u kom momentu im treba dati te lutke.

„To je osetljiva tema“, kaže ona.

Ipak, gotovo je sigurna da pojava ovih lutaka na tržištu u Srbiji približava i objašnjava temu promene pola.


Šta je rodna neutralnost?

Rodna neutralnost predstavlja ideju da politika, jezik i društvene institucije treba da izbegavaju razlikovanje uloga prema rodu.

Cilj ove ideje je da se izbegne diskriminacija koja proističe iz utiska da je za neke društvene uloge jedan rod pogodniji od drugog.

Disparitet u rodnoj ravnopravnosti kroz istoriju je imao značajan uticaj na mnoge aspekte društva – marketing, igračke, obrazovanje i tehnike roditeljstva.

Poslednjih godina, u mnogim zemljama institucije države stavljaju naglasak na upotrebu inkluzivnog jezika koji bi doprineo rodnoj neutralnosti.

*Izvor: Britanika


Koje još rodno neutralne igračke postoje?

Pored kompanije Matel, i drugi svetski proizvođači idu u istom smeru kada je i pitanju rodna neutralnost.

Danska kompanija Lego koje proizvodei kockice u oktobru je najavila da će raditi na uklanjanju rodnih stereotipa pošto je globalna anketa pokazala da su stavovi prema igri i budućim karijerama i dalje nejednaki.

Sedamdeset jedan procenat ispitanih dečaka se plašio da će biti ismevani ako se igraju sa onim što su opisali kao „igračke za devojčice“, a taj strah koji dele i njihovi roditelji.

„Roditelji su više zabrinuti da će njihovi sinovi biti zadirkivani nego njihove ćerke zbog igranja igračkama koje su povezane sa drugim polom“, rekla je Medlin Di Nono, direktorka Instituta za rod Đina Dejvis, koji je sproveo istraživanje.

Prethodno je u maju Lego izbacio na tržište prvi LGBT+ set kockica, nazvan Svako je sjajan (Everyone Is Awesome)

Američka kompanija Hasbro u februaru je izbacila odrednicu gospodin iz poznatog brenda Mr. Potato Head kako bi tu igračaka učinila rodno neutralnom i privukla više potrošača.

Kalifornija je prva savezna država u Sjedinjenim Američkim Državama koja će zahtevati od velikih prodavnica da izlažu igračke i proizvode za negu dece na rodno neutralan način.

Novi zakon stupa na snagu 20124. godine, ali neće biti zabranjeno postojanje odvojenih odeljaka za devojčice i dečake u prodavnicama, već će prodavci morati da uvedu i odvojeni odeljak koji će biti rodno neutralan.

U tim odeljcima će se naći „razumna ponuda“ igračaka i proizvoda za negu dece, nezavisno od toga da li su ti proizvodi namenjeni jednom ili drugom polu.


Pogledajte i video o tome zašto se vodi polemika oko rodno osetljivog jezika

Ima li mesta rodno senzitivnom jeziku u Srbiji?
The British Broadcasting Corporation

Pratite nas na Fejsbuku i Tviteru. Ako imate predlog teme za nas, javite se na [email protected]

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari