autobus

BBC/ilustracija Jakov Ponjavić

Tekst je poslednji put ažuriran 17. maja 2023.

Posle 13 godina, stari sistem naplate karata u javnom prevozu u Beogradu postao je prošlost, a od srede, 17. maja, stanovnici glavnog grada Srbije i njegovi posetioci imaće na raspolaganju nove načine da plate vožnju.

Promene sistema plaćanja javnog prevoza, koje je do sada bilo u nadležnosti turskog konzorcijuma Kentkart, izazvao je mnogo polemika, dilema, zbunjenosti, a iz ove firme su najavili tužbu protiv Grada Beograda zbog jednostranog raskida ugovora i naknadu štete.

Na predlog gradonačelnika Aleksandra Šapića, Skupština Beograda je sredinom aprila usvojila odluku o raskidu ugovora sa Kenkartom, čiji je sistem naplate nazvan Bus plus.

Novi sistem naplate sada će se zvati „Beograd plus“, a karte je moguće kupiti SMS-om ili u papirnoj formi, ali to će, prema rečima Šapića, biti moguće od juna.

Sve karte kupljene za maj, važiće do kraja meseca, rekao je Šapić u sredu ujutru za Jutarnji program RTS-a.

Dodao je i da nijedan dinar uplaćen na kartice, poput pripejd sistema za mobilne telefone, neće propasti.

Nije objasnio kako jer su iz vozila gradskog prevoza – autobusa, trolejbusa i tramvaja – uklonjeni validatori preko kojih se karta „otkucavala“, odnosno poništavala.

Šapić je poručio i da nikakvih represivnih mera u početku neće biti za one koji se voze bez karata, a kad novi sistem zaživi neće biti izbacivani iz autobusa već će im biti uručivana kazna.

Poruka za penzionere: Vozite se besplatno

Prema novoj odluci gradskih vlasti, penzioneri će ubuduće moći da koriste prevoz besplatno, kao i učenici osnovnih i srednjih škola.

Prema rečima Šapića, penzioneri mogu, a ne moraju, da zamene godišnje karte koje su već izvadili početkom godine.

Ako žele, mogu da odu do bilo koje opštine i na šalteru koji će biti jasno obeležen, da izvade doživotnu besplatnu kartu za prevoz, na kojoj će biti njihova fotografija, rekao je Šapić za RTS.

Ako ne žele, karta koju imaju, važiće im do kraja godine, dodao je.

Koliko će koštati karte i kako će se plaćati?

Kupovina dnevne karte za zonu A podrazumeva da se pošalje SMS sa tekstom A1 na 9011, za zonu B šalje se B1 na 9011, a za obe zone C1 na 9011, objavio je Šapić.

Karta će važiti 90 minuta.

Za nedeljnu kartu šalje se A7, B7 ili C7 (u zavisnosti od željene zone) na 9011.

Mesečna karta putem SMS može se kupiti tako što se ukuca A30, B30 ili C30 i pošalje na broj 9011.

Cena dnevne karte za A i B zonu su 50 dinara, a za obe 100 dinara.

Dnevna karta za A i B zonu košta 120 dinara a za obe 150 dinara.

Mesečne karte za A i B zonu koštaće 2.200 dinara, dok će cena C zone biti 3.300 dinara, rekao je gradonačelnik Beograda.

Ljudi će, kaže, u roku od par dana biti potpuno informisani o načinu plaćanja karata.

Šta se sve desilo uoči sednice Skupštine grada Beograda?

Sredinom aprila, odbornici Skupštine grada većinom glasova su usvojili predlog o promeni sistema naplate karata u javnom prevozu.

Ali, odlučivanje o promeni u javnom prevozu Beograda bilo je u senci optužbi za korupciju.

Aleksandar Šapić

beograd.rs

Pred sednicu Skupštine Beograda, opozicione odborničke grupe zatražile su ostavku Šapića, a on je najavio krivične prijave.

Opozicija je zahtevala ostavku gradonačelnika zbog snimka koji je objavila Balkanska istraživačka mreža (BIRN) na kome se čuje da šef Šapićevog kabineta Nenad Milanović nudi nameštanje tendera kompaniji Kentkart.

Veljko Vlahović, direktor turskog konzorcijuma Kentkart, optužio je prethodno Nenada Milanovića da je toj firmi ponudio da pristane na sporazumni raskid ugovora, a da će im zauzvrat „namestiti buduću javnu nabavku“.

Posebno odeljenje za suzbijanje korupcije po nalogu Višeg javnog tužioca proverava informacije o ovom razgovoru.

Šapić je rekao da će podneti krivičnu prijavu protiv Milanovića da bi se utvrdilo da li je snimak autentičan i o čemu je on razgovarao sa predstavnicima Kenkarta.

„Milanović je imao nekoliko sastanka sa predstavnicima Kenkarta i treba da se utvrdi šta je dogovarano i da li je bilo zloupotreba i nameštanja javne nabavke“, rekao je Šapić novinarima.

Dodao je da će tražiti da se utvrdi i odgovornost onih koji su optužili Milanovića za korupciju ukoliko se dokaže da nije bilo zloupotreba.

Šapić je obrazložio razloge za raskid ugovora sa Kenkartom komplikovanim sistemom plaćanja, ocenivši da beogradske vlasti ne mogu samostalno da kontroliše sistem naplate karata 13 godina.

Kentkart je više od decenije bio zadužen za sistem naplate prevoza putnika, ali gradonačelnik tvrdi da je reč o „dugogodišnjem pljačkanju Beograda“ i poručuje da neće podleći pritiscima da odustane od raskida ugovora sa ovom firmom.

Odbornici opozicionih grupa ocenili su da je raskid ugovora štetan po budžet grada.

Šapić je tada predložio da novi sistem naplate karata, ako bude usvojen, počne da važi od 1. maja ove godine.

Prema novom sistemu, putnici će kupovati dnevne karte od 120 dinara, mesečne će koštati između tri i tri i po hiljade dinara u zavisnosti od zone.

Karte neće proveravati kontrolori kao i do sada, već Beli, odnosno komunalna milicija, najavio je Šapić.

Biće promenjen i način kupovine karata, koju putnici više neće morati da čekiraju prilikom ulaska u gradski prevoz, jer se uklanjaju i validatori.

Prvobitni predlog je Šapić nekoliko puta menjao, unevši zabunu među sugrađane.

Šapić, bivši proslavljeni vaterpolista, gradonačelnik je iz redova Srpske napredne stranke na čijem je čelu predsednik Srbije Aleksandar Vučić, a u Beogradu vlada u koaliciji sa Socijalističkom partijom Srbije.

O GSP Beograd

Javni gradski prevoz u Beogradu godinama je jedna od rak-rana funkcionisanja sistema u glavnom gradu Srbije.

Dok opozicija smatra da je preduzeću potrebna reorganizacija, novija vozila i pametnije korišćenje linija prevoza, i kritikuje novi način naplate karata, vlasti odgovaraju da upravo novim sistemom žele da poboljšaju prevoz i funkcionisanje sistema.

U sistemu javnog prevoza su autobusi, tramvaji i trolejbusi.

Ima ih ukupno oko 1.200 – najviše autobusa (838), tramvaja 231, 105 trolejbusa, i pet električnih autobusa i četiri mini e-vozila.

Osim problema sa starošću nekih vozila, problemi su i nedostatak vozača, kao i slaba naplata karata.

Procena je da od oko 800.000 građana koji koriste javni gradski prevoz, kartu plaća tek oko 180.000.

Večernje novosti su krajem 2022. godine objavile podatak da je dug GSP Beograd oko 1,5 milijarde dinara.

Vlasti u Beogradu godinama su najavljivale i izgradnju metroa, koji bi, kažu, trebalo značajno da olakša prevoz ljudi i rastereti pretrpane ulice.

Izgradnja prve linije metroa počela je 22. novembra 2021. godine, kako je objavio ministar Siniša Mali.

Prema najavama zvaničnika, Beograd će do 2030. godine dobiti dve linije metroa dužine 42 kilometara sa 43 stanice.

Ideja o metrou u Beogradu stara je nekoliko decenija, ali do danas glavni grad Srbije nema ovaj vid prevoza.

Zašto se ukida dosadašnji sistem?

GSP, gradski prevoz, autobus

BBC/Predrag Vujić
Detalj iz gradskog prevoza u vreme pandemije korona virusa (arhivska fotografija)

Gradske vlasti su na predlog gradonačelnika raskinule ugovor sa Kentkartom koji od 2011. godine ima ekskluzivno pravo da vrši naplatu, kontrolu, logistiku i sistem praćenja rada sistema javnog prevoza.

Šapić kaže da će ubuduće Grad preuzeti naplatu i kontrolu karata.

„Godinama slušamo da je glavni razlog pada naplate karata to što građani neće da plaćaju karte. Zbog toga sam i hteo da se kontrola i naplata karata prebaci na Grad, jer je prema podacima koje imam od 2012. godine prihod pao skoro 30 odsto“, rekao je Šapić.

Šta kažu iz Kentkarta?

Da će tražiti arbitražu i naplatu štete zbog jednostranog raskida ugovora.

„Ugovor je nezakonito raskinut“, rekli su iz Kentkarta za list Danas, napominjući i da na arbitraži mogu da dobiju ne samo izgubljenu dobit, već da Grad Beograd može biti i kažnjen, pri čemu kazna „često može da bude veća nego samo šteta“.

„Biće angažovano nezavisno telo da uradi reviziju našeg poslovanja i na bazi toga se iskazuje kolika je šteta i onda idemo na arbitražu, koja traje dve do tri godine“, navode iz Kentkarta.

Kao dodatni problem, iz Kentkarta navode da će 28. maja, kada zvanično ističe ugovor, 340 ljudi napustiti tu firmu, a od toga 300 kontrolora.

„Novo javno komunalno preduzeće je obećavalo da će ih oni preuzeti, da bi se na kraju Šapić predomislio i rekao da će posao kontrolora da rade ‘Beli’ (pripadnici Komunalne milicije).

„Radnicima će biti isplaćene otpremnine, ali oni će 28. maja ostati bez posla“, tvrde iz ove kompanije.

javni prevoz, Beograd, GSP, kontrolori

Fonet/Sofija Vukajlović
Protest kontrolora javnog prevoza zaposlenih u firmi Kentkart

Šta će sve biti novo, koliko će koštati karte i kako ih kupiti?

Skupština grada je na sednici 13. aprila usvojila novi sistem javnog prevoza:

  • Dnevna karta koja važi 90 minuta koštaće 50 umesto dosadašnjih 89 dinara
  • Uvodi se celodnevna karta koja će koštati 120 dinara
  • Uvodi se sedmodnevna karta koja će za obe zone koštati 1.000 dinara
  • Osnovci i srednjoškolci do 19. godine i penzioneri stariji od 65 godina voziće se besplatno gradskim prevozom
  • Neće više biti četiri zone, već dve – trenutne Zona 1 i 2 biće objedinjene u Zonu 1, dok će treća i četvrta biti Zona 2
  • Mesečne karte će koštati: 2.200 dinara (jedna zona) i 3.300 dinara (dve zone)
  • Karte više neće biti moguće kupiti kod vozača u autobusu

Šapić je promenio dve prvobitne ideje o kartama za prevoz posle silnih primedbi na društvenim mrežama.

Najpre je rekao da će biti ukinuta dosadašnja dnevna karta, ali je dan kasnije odlučio da ona ipak ostane.

„Posle sugestije mnogih korisnika koji su mi se juče javili, vremenska karta za 90 minuta ostaje, ali smo odlučili da joj smanjimo cenu.

„Koštala je 89 dinara, a sada će i u zoni A i u zoni B biti 50 dinara, što je skoro duplo manje“, rekao je on, prenosi sajt gradske uprave.

Promenio je i predlog za dnevnu kartu – umesto prvobitnih 200 dinara, smanjena je na 120, saglasivši se, kako je rekao, sa sugestijom Sekretarijata za javni prevoz.

Celodnevna karta od 120 dinara, važiće od 4 ujutro do 24 časa tog kalendarskog dana, a od ponoći do 4 ujutro narednog dana na snazi je besplatni noćni prevoz, rekao je Šapić.

„Ko god noću izlazi, neće morati da s bilo kim seda u kola ili da plaća taksi. Postojaće precizno vreme kada ide javni prevoz i građani će se potpuno besplatno voziti“, najavio je gradonačelnik.

Za kartu za pet dana u dosadašnje četiri zone trebalo je platiti 2.350 dinara.

Za mesečnu kartu za sve četiri zone, trenutno se izdvaja 4.990 dinara.

„Uvodimo moderan sistem plaćanja putem besplatne aplikacije“, izjavio je Šapić.

Pored aplikacije, kupovina se može izvršiti slanjem SMS poruke, kao i na prodajnim mestima mestima Javnog preduzeća „Naplata prevozne usluge“.

Plaćanje SMS porukom biće slično kao i kada se plaća parking mesto, dodao je on.

javni prevoz, Beograd, GSP

beograd.rs
javni prevoz, Beograd, GSP

beograd.rs

Kako platiti kartu SMS porukom?

Iz kabineta gradonačelnika za portal N1 su pojasnili kako će funkcionisati naplata SMS porukom.

„Pošaljite poruku na broj koji će biti predviđen za karte, posle čega dobijate poruku do kada vam karta važi. I to će biti dokaz da ste kupili kartu.

„Dnevna karta neće važiti 24 sata već samo kraja tog dana, odnosno do ponoći, bez obzira kada ste je platili“, objašnjavaju iz Grada.

javni prevoz, Beograd, GSP

BBC/ilustracija Jakov Ponjavić

Umesto kontrolora, ulaze Beli

Uz obrazloženje da želi da smanji gužve na ulaznim vratima vozila, gradska vlast je odlučila da ukine i validatore, tako da putnici neće morati da čekiraju karte kada uđu.

„Skidamo ih i nema zaustavljanja, nema gužve kod ulaza, ulaziće se na sva vrata“, rekao je Šapić.

Kontrolori, noćna mora putnika bez karata, neće se više viđati po prevozima i na stanicama.

javni prevoz, Beograd, GSP, kontrolori

Fonet/Sofija Vukajlović
Protest kontrolora javnog prevoza

„U autobuse će ulaziti Beli, odnosno Komunalna milicija i neće zaustavljati autobus ni ostale putnike.

„Putniku bez karte uručivaće nalog za plaćanje posebne karte. Putnik koji dobije taj nalog neće biti izbačen iz autobusa“, istakao je gradonačelnik novinarima.

Rekao je da će dosadašnjim kontrolorima biti ponuđen posao u Komunalnoj miliciji.

Ko su Beli?

Odlukom gradske uprave, koju je usvojila Gradska skupština, beogradska služba javnog reda, odnosno komunalna milicija, postala je unutrašnja organizaciona jedinica Sekretarijata za inspekciju, nadzor i komunikaciju.

U okviru tog sekretarijata Beli rade zajedno sa inspekcijskim službama.

„Ovo pripajanje komunalne milicije novom sekretarijatu ima za cilj efikasnije rešavanje problema građana, s obzirom da će se sada u okviru novog sekretarijata saradnja Belih i inspektora unaprediti.

„Njihove nadležnosti su ostale iste u odnosno na one koje su do sada imali, s obzirom da su Zakon o komunalnoj miliciji kao i Odluka o komunalnoj miliciji i dalje na snazi“, naveli su iz Sekretarijata za inspekciju, nadzor i komunikaciju u odgovoru za BBC na srpskom.


Možda će vas zanimati i ova priča

Kako su Beograđani, nindža i dvojica Kineza očistili Beograd
The British Broadcasting Corporation

Pratite nas na Fejsbuku,Tviteru i Vajberu. Ako imate predlog teme za nas, javite se na [email protected]

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari