autobus

BBC/ilustracija Jakov Ponjavić

Tekst je poslednji put ažuriran 13. aprila 2023.

Pred sednicu Skupštine grada Beograda na kojoj se razmatra predlog o novom funkcionisanju javnog prevoza, opozicione odborničke grupe zatražile su ostavku gradonačelnika Aleksandra Šapića, a on je najavio krivične prijave.

Opozicija zahteva ostavku gradonačelnika zbog snimka koji je objavila Balkanska istraživačka mreža (BIRN) na kome se čuje da šef Šapićevog kabineta Nenad Milanović nudi nameštanje tendera kompaniji Kentkart.

Posebno odeljenje za suzbijanje korupcije po nalogu Višeg javnog tužioca proverava informacije o ovom razgovoru.

Stoga Beograđani i posetioci glavnog grada Srbije i dalje ne znaju kako će plaćati javni prevoz u budućnosti.

Šapić je rekao da će podneti krivičnu prijavu protiv Milanovića da bi se utvrdilo da li je snimak autentičan i o čemu je on razgovarao sa predstavnicima Kenkarta.

„Milanović je imao nekoliko sastanka sa predstavnicima Kenkarta i treba da se utvrdi šta je dogovarano i da li je bilo zloupotreba i nameštanja javne nabavke“, rekao je Šapić novinarima.

On je dodao da će tražiti da se utvrdi i odgovornost onih koji su optužili Milanovića za korupciju ukoliko se dokaže da nije bilo zloupotreba.

Šapić je obrazložio razloge za raskid ugovora sa Kenkartom komplikovanim sistememom plaćanja, ocenivši da beogradske vlasti ne mogu samostalno da kontroliše sistem naplate karata 13 godina.

Kentkart je više od decenije bio zadužen za sistem naplate prevoza putnika, ali gradonačelnik tvrdi da je reč o „dugogodišnjem pljačkanju Beograda“ i da neće podleći pritiscima da odustane od raskida ugovora sa ovom firmom.

Direktor turskog konzorcijuma Kentkart Veljko Vlahović optužio je Nenada Milanovića, šef kabineta gradonačelnika, da je toj firmi ponudio da pristane na sporazumni raskid ugovora, a da će im zauzvrat „namestiti buduću javnu nabavku“.

Aleksandar Šapić

beograd.rs

Odbornici opozicionih grupa najavili su da neće glasati za predlog da se raskine ugovor za naplatu javnog prevoza, ocenivši da je štetan po budžet grada.

Šapić je predložio da novi sistem naplate karata, ako bude usvojen, počne da važi od 1. maja ove godine.

Prema novom sistemu, putnici će kupovati dnevne karte od 120 dinara, mesečne će koštati između tri i tri i po hiljade dinara u zavisnosti od zone.

Karte neće proveravati kontrolori kao i do sada, već Beli, odnosno komunalna milicija, najavio je Šapić.

Promeniće se i način kupovine karata, koju putnici više neće morati da čekiraju prilikom ulaska u gradski prevoz, jer se uklanjaju i validatori.

Prvobitni predlog je Šapić nekoliko puta menjao, unevši zabunu među sugrađane.

Šapić, bivši proslavljeni vaterpolista, gradonačelnik je iz redova Srpske napredne stranke na čijem je čelu predsednik Srbije Aleksandar Vučić, a u Beogradu vlada u koaliciji sa Socijalističkom partijom Srbije.

O GSP Beograd

Javni gradski prevoz u Beogradu godinama je jedna od rak-rana funkcionisanja sistema u glavnom gradu Srbije.

Dok opozicija smatra da je preduzeću potrebna reorganizacija, novija vozila i pametnije korišćenje linija prevoza, i kritikuje novi način naplate karata, vlasti odgovaraju da upravo novim sistemom žele da poboljšaju prevoz i funkcionisanje sistema.

U sistemu javnog prevoza su autobusi, tramvaji i trolejbusi.

Ima ih ukupno oko 1.200 – najviše autobusa (838), tramvaja 231, 105 trolejbusa, i pet električnih autobusa i četiri mini e-vozila.

Osim problema sa starošću nekih vozila, problemi su i nedostatak vozača, kao i slaba naplata karata.

Procena je da od oko 800.000 građana koji koriste javni gradski prevoz, kartu plaća tek oko 180.000.

Večernje novosti su krajem 2022. godine objavile podatak da je dug GSP Beograd oko 1,5 milijarde dinara.

Vlasti u Beogradu godinama su najavljivale i izgradnju metroa, koji bi, kažu, trebalo značajno da olakša prevoz ljudi i rastereti pretrpane ulice.

Izgradnja prve linije metroa počela je 22. novembra 2021. godine, kako je objavio ministar Siniša Mali.

Prema najavama zvaničnika, Beograd će do 2030. godine dobiti dve linije metroa dužine 42 kilometara sa 43 stanice.

Ideja o metrou u Beogradu stara je nekoliko decenija, ali do danas glavni grad Srbije nema ovaj vid prevoza.

Zašto se ukida dosadašnji sistem?

Gradske vlasti, na predlog gradonačelnika, nameravaju da raskinu ugovor sa Kentkartom, turski privatni konzorcijumom, koji od 2011. godine ima ekskluzivno pravo da vrši naplatu, kontrolu, logistiku i sistem praćenja rada sistema javnog prevoza.

Šapić kaže da će ubuduće Grad preuzeti naplatu i kontrolu karata.

„Godinama slušamo da je glavni razlog pada naplate karata to što građani neće da plaćaju karte. Zbog toga sam i hteo da se kontrola i naplata karata prebaci na Grad, jer je prema podacima koje imam od 2012. godine prihod pao skoro 30 odsto“, rekao je Šapić.

javni prevoz, Beograd, GSP, kontrolori

Fonet/Sofija Vukajlović
Protest kontrolora javnog prevoza zaposlenih u firmi Kentkart

Šta će sve biti novo, koliko će koštati karte i kako ih kupiti?

Prema najavi Šapića, Skupština grada bi na sednici 13. aprila trebalo da usvoji novi sistem javnog prevoza, koji bi trebalo da važi od 1. maja.

  • Dnevna karta koja važi 90 minuta koštaće 50 umesto dosadašnjih 89 dinara
  • Uvodi se celodnevna karta koja će koštati 120 dinara
  • Uvodi se sedmodnevna karta koja će za obe zone koštati 1.000 dinara
  • Osnovci i srednjoškolci do 19. godine i penzioneri stariji od 65 godina voziće se besplatno gradskim prevozom
  • Neće više biti četiri zone, već dve – trenutne Zona 1 i 2 biće objedinjene u Zonu 1, dok će treća i četvrta biti Zona 2
  • Mesečne karte će koštati: 3.000 dinara (jedna zona) i 3.500 dinara (dve zone)
  • Godišnje karte će koštati: 30.000 dinara (jedna zona) i 35.000 dinara (dve zone)
  • Karte više neće biti moguće kupiti kod vozača u autobusu
javni prevoz, Beograd, GSP

BBC/ilustracija Jakov Ponjavić

Šapić je promenio dve prvobitne ideje o kartama za prevoz posle silnih primedbi na društvenim mrežama.

Najpre je rekao da će biti ukinuta dosadašnja dnevna karta, ali je dan kasnije odlučio da ona ipak ostane.

„Posle sugestije mnogih korisnika koji su mi se juče javili, vremenska karta za 90 minuta ostaje, ali smo odlučili da joj smanjimo cenu.

„Koštala je 89 dinara, a sada će i u zoni A i u zoni B biti 50 dinara, što je skoro duplo manje“, rekao je on, prenosi sajt gradske uprave.

Promenio je i predlog za dnevnu kartu – umesto prvobitnih 200 dinara, smanjena je na 120, saglasivši se, kako je rekao, sa sugestijom Sekretarijata za javni prevoz.

Celodnevna karta od 120 dinara, važiće od 4 ujutro do 24 časa tog kalendarskog dana, a od ponoći do 4 ujutro narednog dana na snazi je besplatni noćni prevoz, rekao je Šapić.

„Ko god noću izlazi, neće morati da s bilo kim seda u kola ili da plaća taksi. Postojaće precizno vreme kada ide javni prevoz i građani će se potpuno besplatno voziti“, najavio je gradonačelnik.

Za kartu za pet dana u dosadašnje četiri zone trebalo je platiti 2.350 dinara.

Za mesečnu kartu za sve četiri zone, trenutno se izdvaja 4.990 dinara.

„Uvodimo moderan sistem plaćanja putem besplatne aplikacije“, izjavio je Šapić.

Pored aplikacije, kupovina se može izvršiti slanjem SMS poruke, kao i na prodajnim mestima mestima Javnog preduzeća „Naplata prevozne usluge“.

Plaćanje SMS porukom biće slično kao i kada se plaća parking mesto, dodao je on.

javni prevoz, Beograd, GSP

beograd.rs
javni prevoz, Beograd, GSP

beograd.rs

Kako platiti kartu SMS porukom?

Iz kabineta gradonačelnika za portal N1 su pojasnili kako će funkcionisati naplata SMS porukom.

„Pošaljite poruku na broj koji će biti predviđen za karte, posle čega dobijate poruku do kada vam karta važi. I to će biti dokaz da ste kupili kartu.

„Dnevna karta neće važiti 24 sata već samo kraja tog dana, odnosno do ponoći, bez obzira kada ste je platili“, objašnjavaju iz Grada.

javni prevoz, Beograd, GSP

BBC/ilustracija Jakov Ponjavić

Umesto kontrolora, ulaze Beli

Uz obrazloženje da želi da smanji gužve na ulaznim vratima vozila, gradska vlast je odlučila da ukine i validatore, tako da putnici neće morati da čekiraju karte kada uđu.

„Skidamo ih i nema zaustavljanja, nema gužve kod ulaza, ulaziće se na sva vrata“, rekao je Šapić.

Kontrolori, noćna mora putnika bez karata, neće se više viđati po prevozima i na stanicama.

javni prevoz, Beograd, GSP, kontrolori

Fonet/Sofija Vukajlović
Protest kontrolora javnog prevoza

„U autobuse će ulaziti Beli, odnosno Komunalna milicija i neće zaustavljati autobus ni ostale putnike.

„Putniku bez karte uručivaće nalog za plaćanje posebne karte. Putnik koji dobije taj nalog neće biti izbačen iz autobusa“, istakao je gradonačelnik novinarima.

Rekao je da će dosadašnjim kontrolorima biti ponuđen posao u Komunalnoj miliciji.

Ko su Beli?

Odlukom gradske uprave, koju je usvojila Gradska skupština, beogradska služba javnog reda, odnosno komunalna milicija, postala je unutrašnja organizaciona jedinica Sekretarijata za inspekciju, nadzor i komunikaciju.

U okviru tog sekretarijata Beli rade zajedno sa inspekcijskim službama.

„Ovo pripajanje komunalne milicije novom sekretarijatu ima za cilj efikasnije rešavanje problema građana, s obzirom da će se sada u okviru novog sekretarijata saradnja Belih i inspektora unaprediti.

„Njihove nadležnosti su ostale iste u odnosno na one koje su do sada imali, s obzirom da su Zakon o komunalnoj miliciji kao i Odluka o komunalnoj miliciji i dalje na snazi“, naveli su iz Sekretarijata za inspekciju, nadzor i komunikaciju u odgovoru za BBC na srpskom.


Možda će vas zanimati i ova priča

Kako su Beograđani, nindža i dvojica Kineza očistili Beograd
The British Broadcasting Corporation

Pratite nas na Fejsbuku,Tviteru i Vajberu. Ako imate predlog teme za nas, javite se na [email protected]

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari