Kada je aprila 2019. Predrag Vujić krenuo sa drugovima na Zaovinsko jezero, na magistralnom putu ka Bajinoj Bašti zaustavila ih je patrola saobraćajne policije.
Verovatno taj događaj ne bi ni zapamtio da policajac nije, pored vozačevih isprava, i njemu tražio ličnu kartu, iako je sedeo na zadnjem sedištu.
„To mi je bilo čudno, pomislio sam da su nas zaustavili zbog nešto brže vožnje.
„Policajac je sedeo u automobilu i zapisivao, a onda me je pozvao i rekao: `Gospodine Vujiću, niste bili vezani pozadi.` Kazna je 10.000 dinara, a ako platite u roku od osam dana, onda je – 5.000 dinara`“, kaže Vujić.
Da li su takvu prekršajnu prijavu dobili i ministar saobraćaja Tomislav Momirović i dugogodišnji državni funkcioner Zoran Drobnjak, koji su se bez pojaseva vozili sa predsednikom Aleksandrom Vučićem u autu, BBC do objave ovog teksta nije dobio odgovor od MUP-a Srbije.
- Zaklinjem se na… Bezbednost u saobraćaju
- Srpski vozači brži od života
- Oči na drum: Ne možete da pišete poruku i vozite
U video snimku koji je za vikend pogledalo više desetina hiljada ljudi na Instagram nalogu ministra finansija Siniše Malog, snimatelja i suvozača, vidi se da su samo on i predsednik, ovog puta u ulozi vozača, imali sigurnosne pojaseve.
https://www.instagram.com/p/CPK5InLJqqO/
Na snimku se vidi da ih dvojac pozadi – nije imao.
„Odgovornost javnih ličnosti i ministara je veća nego običnih ljudi i oni bi trebalo svojim primerom da podstiču poštovanje propisa, posebno u kontekstu bezbednosti saobraćaja.
„Ne sme da se pušta u javnost da se vidi kako se ne oni voze bez pojasa“, upozorava profesor Saobraćajnog fakulteta Milan Vujanić.
Da li je obavezno vezati se na zadnjem sedištu?
Da.
Zakon o bezbednosti saobraćaja predviđa da je obavezno vezivanje na svakom sedištu gde postoji pojas.
U članu 30. stoji:
Vozač i putnici u motornom vozilu u kome su ugrađeni, odnosno postoje mesta za ugradnju sigurnosnih pojaseva, dužni su da u saobraćaju na putu koriste sigurnosni pojas na način koji je predvideo proizvođač vozila.
„Vezivanje sigurnosnog pojasa nije obavezno samo tamo gde niti faktički postoji pojas niti je proizvođač vozila predvideo da postoji.
„Primer za to su zastave 101 popularni `stojadini` koji nikad nisu imali pojas na zadnjem sedištu“, kaže Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja.
Zašto se onda ljudi ne vezuju?
„Ta obaveza je propisana od 2009. godine, međutim i dvanaest godina kako je ta odredba stupila na snagu, mi se i dalje borimo sa tim.
„Procenat upotrebe pojasa na zadnjem sedištu je izuzetno mali“, dodaje Okanović.
To se videlo i u slučaju ministra saobraćaja i direktora Javnog preduzeća „Putevi Srbije“ Zorana Drobnjaka.
Automobil nije imao pojaseve na zadnjem sedištu, rekao je Drobnjak za BBC na srpskom, iako se pored njegovog ramena vidi odsjaj koji liči na pojas.
„Auto je star 15 godina i nema pojas nazad, tad kad je pravljena (škoda) oktavija nije bio pojas nazad, nije fabrički stavljen.
„Nema nikakav pojas pored mene, ima pojaseve napred i mogu da kažem da bezbednost nije bila ugrožena“, kaže Drobnjak za BBC.
Vučić i škoda oktavija
Iako se to na snimku ne vidi, moguće je da se državni funkcioneri na snimku voze u škodi oktavija, koju je predsednik Vučić više puta pominjao da vozi.
Prema pisanju istraživačkog portala KRIK, taj auto je u vlasništvu njegovog brata Andreja Vučića.
Aleksandar Vučić je „u januaru 2011. godine upravljajući ovim automobilom načinio saobraćajni prekršaj“, piše na sajtu Krika.
Ministar saobraćaja Tomislav Momirović nije odgovarao na pozive i poruke BBC-ja.
„Niko ne sme da se vozi, a da nije vezan. Ako nema dovoljno pojaseva, ne sme da seda“, kaže profesor Saobraćajnog fakulteta Milan Vujanić.
„Niko ne sme da uveze auto koji nema pojaseve i na zadnjim sedištima, ako je registrovan za pet, mora da ima tri pojasa nazad.
„Automobil mora imati broj pojaseva koji odgovara broju lica koji mogu da se voze“, dodaje Vujanić.
Svaki peti stavlja pojas pozadi
Ipak, prema zvaničnoj statistici Ministarstva unutrašnjih poslova, oko 20 odsto ljudi stavlja pojas na zadnjem sedištu, a 84 odsto napred.
„To znači da se na prednjem sedištu četiri od pet putnika vezuju, a da se na zadnjem sedištu četiri od pet putnika ne vezuju.
„S tim što u tu statistiku za upotrebu zadnjeg sedišta ulaze i deca, koja `vuku` prosek“, navodi Okanović.
On smatra da vezivanje pozadi nije prešlo u naviku, niti su dovoljno informisani o bezbednosnim rizicima koje takvo ponašanje nosi.
„Odrasli smo sa tim da pojas pozadi nije obavezan, što jeste bilo do 2009. godine.
„Kad je propisano, nisu preduzete ozbiljne edukativne akcije o tome, nije sprovedena nijedna kampanja koja će ljude ubediti da promene tu naviku“, kaže Okanović.
„Ubica sa zadnjeg sedišta“
A to, dodaje, može biti vrlo opasno.
„Nevezivanje na zadnjem sedištu je čak opasnije od nevezivanja na prednjem sedištu, jer u slučaju čeonog sudara, koji su najčešći, putnik na zadnjem sedištu ugrožava putnike napred.
„Njegovu grešku, osim njega, plaća i ovaj ispred njega, zato se u stručnoj terminologiji za nevezane putnike pozadi koristi termin ubica sa zadnjeg sedišta„, ističe Okanović.
Iako je nedavno ministar unutrašnjih poslova Aleksandar Vulin upozorio da će policija pojačano nadzirati saobraćaj, do objavljivanja ovog teksta nije saopšteno da li su nadležni reagovali u ovom slučaju.
„Kažnjavaćemo ih, tražićemo ih, gledaćemo šta objavljuju na društvenim mrežama i nijedan neće ostati nekažnjen i neotkriven“, rekao je početkom marta Vulin.
Tako je i Predrag Vujić za prekršaj i otkriven i novčano kažnjen, iako ga je to prilično iznenadilo.
„Malo je reći da sam bio iznenađen i ljut, pa sam policajcu rekao: `A ostali koji prave teže prekršaje, ništa?` Policajac mi nije odgovorio, samo nam je poželeo srećan put“, priča Vujić.
Platio je u propisanom roku polovinu kazne od 5.000 dinara.
„Nemam ništa protiv kazni i jesam za poštovanje propisa, ali da to ne bude selektivno nego da važi za sve“, kaže Vujić.
„Od tada se vezujem i pozadi, posebno na dužim putovanjima“, zaključuje on.
Pratite nas na Fejsbuku i Tviteru. Ako imate predlog teme za nas, javite se na [email protected]
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.