Varijanta 1 - Premeštanje mosta u park

www.beograd.rs
Ovako bi ubuduće mogao da izgleda park kod tržnog centra Ušće u Beogradu

Beograđani su do 15. decembra imali priliku da na sajtu Grada Beograda glasaju gde preseliti Savski most, po kom su dosad išli automobili i tramvaji.

Imali su dve mogućnosti – da to postane skulptura u parku kod Ušća ili da nastavi sa dosadašnjom praksom da bude most.

Izabrali su prvu opciju, mada se otpočetka znalo da čelična i betonska konstrukcija dužine 430 metara naredne godine neće biti u komšiluku novoizgrađenog kompleksa Beograda na vodi.

„Nije baš česta situacija da se preseli ceo most. Koliko znam, a pratim mostogradnju i našu i svetsku, to se retko događa i uglavnom sa montažnim mostovima“, kaže inženjer Aleksandar Bojović za BBC na srpskom.

Bojović je u višedecenijskoj karijeri, između ostalih, projektovao i nedavno otvoreni „Novi Žeželjev most“ u Novom Sadu, a učestvovao je u sanaciji Gazele i mnogih drugih.

„Savski most je napravljen da traje 100 godina. Nije pravljen da se rastura i premešta, ali i to je moguće.

„Teoretski, svaki most može da se preseli“, dodaje on.

Gde će Savski most?

Varijanta koja je pobedila podrazumeva da se Savski most postavi u slobodan prostor u parku Ušće.

Most će predstavljati skulpturu na visini od 4,5 metra između TC Ušće i Muzeja savremene umetnosti, navodi se na sajtu Grada.

„Prostor ispod mosta bio bi pretvoren i prilagođen za kulturne i turističke sadržaje“, rekao je gradski arhitekta Marko Stojčić za RTS.

Ova opcija podrazumeva i da se na poziciji od novobeogradskog bloka 70A do Ade Ciganlije izgradi novi biciklistički i pešački most.

Ta varijanta košta 1,6 milijardi dinara, odnosno 14 miliona evra.

Druga opcija je bila za milion evra skuplja, ali je podrazumevala da se most stavi iznad reke.

U tom slučaju bi Novi Beograd i Ada Ciganlija bili spojeni Savskim mostom, koji bi bio izdignut i dorađen sa dve pasarele kako bi biciklisti i pešaci mogli da ga prelaze.

Varijanta 1 i 2

www.beograd.rs
Građani su birali između suvog i reke

Predviđeni rok za njegovo uklanjanje je kraj sledeće godine.

Premešten most „Boško Perošević“

I ranije je bilo mostova koji su se selili, mada nije poznato da je neki prebačen na suvo.

Kao primer montažnog mosta koji je premešten, Bojović navodi montažno demontažni most u Novom Sadu, koji je od NATO bombradovanja donedavno bio zamena za Žeželjev.

„On je nedavno je demontiran i biće montiran na nekoj drugoj lokaciji u Vojvodini“, kaže Bojović.

U medijima se pominjalo da bi nova adresa mogla da mu bude Bačka Palanka.

Taj most je trebalo da bude privremeno rešenje, jer je tokom NATO bombradovanja srušen „Žeželjev most“, a bilo je važno što pre povezati bačku i sremsku obalu u Novom Sadu.

Prvobitnim planom most, koji je 13. maja 2000. godine otvorio tadašnji predsednik Slobodan Milošević, trebalo je da bude u upotrebi samo četiri godine.

Međutim, on je građane služio punih 18 godina, a o njegove stubove su tokom tog perioda nekoliko puta udarali brodovi koji su plovili Dunavom.

„Boško Perošević“ ime je poneo po nekadašnjem predsedniku Izvršnog veća AP Vojvodine, koji je ubijen maja 2000. godine.

Iz Nemačke preko Novog Sada i Bečeja do Tise

Nemački grad Filshofen pre sedamnaest godina poklonio je Srbiji most, koji je nekada spajao obale Dunava.

Prvobitno je bio namenjen Novom Sadu, ali je most bio prekratak za Dunav, pa je 2002. u Bečeju dočekan uz šampanjac, objavila je televizija N1.

Danas bi, navode, tako rado dočekali presudu koja ih oslobađa duga za transport mosta, jer nije razrešeno ko treba da plati dopremanje i montažu mosta.

Zbog sporosti administracije i negativnog odnosa građana prema ideji administrativnog spajanja – Novog Bečeja i Bečeja, most je završio na reci Tisi, ali u susednoj Adi još 2010.

Ipak, i dalje mu na prilazu stoje znakovi upozorenja, jer nije bezbedan za saobraćaj.


Ne bi bio jedini na suvom

Ako gradske vlasti realizuju plan da Savski most postave na travnatu površinu, to neće biti jedini slučaj u Srbiji.

Zrenjanin od 1985. ima most na suvom.

Viseći pešački most na Begeju pušten je u saobraćaj 1962. godine.

Dvadeset tri godine kasnije, nakon pregrađivanja rečnog toka, našao se na livadi – prostoru između dva jezera.


London Bridge

BBC
Londonski most, dok je bio u Londonu

Londonski most – priča o dva grada

Most koji je, takođe, menjao države, pa čak i kontinente jeste Londonski most, koji se sada nalazi u Arizoni.

Izgrađen je 1831. i više od veka spajao je dve obale Temze.

Kako se do 1968. broj stanovnika Londona učetvorostručio, a konje u saobraćaju zamenili automobili – most je polako tonuo u reku.

Gradski čelnici došli su tada na ideju da ga prodaju američkom preduzetniku Robertu Mekaloku za 2,4 miliona dolara, što je u to vreme bilo oko milion britanskih funti.

On je tu sumu platio i most je kamen po kamen brodovima preseljen u Ameriku.

Postavljen je u gradu Lejk Havasu na kanal, koji je nastao pregrađivanjem toka reke Kolorado.

Dočekan je sa balonima i povrkom, a kompanija Mekaloka je za poslednjih 50 godina tri puta uvećala iznose na bankovnim računima, jer je porasla prodaja nekretnina u tom regionu.

London je ubrzo dobio novi most, kog je 1973. svečano otvorila kraljica Elizabeta Druga.

„Neobična odluka“

Dešava se da se neki mali mostovi od dvadesetak metara, u slučajevima poplave ili neke nepogode, prebace do obale i da o tome izveste samo lokalni mediji, ali je retko da se veliki mostovi stave na travu, ocenjuje Bojović.

„Ideja da se Savski most prebaci na suvo, kao građaninu mi se ne dopada mnogo.

„Most nije baš mali – mnogo je veći kad ga približite oku i stavite na obalu. To ne znači da to neće da valja, ali deluje dosta neobično“, zaključuje Bojović.

Savski most napravili su vojnici Vermahta 1942. godine.

Dok su borbe za oslobođenje Beograda bile u punom jeku, Nemci su planirali da prilikom povlačenja detoniraju taj most.

Dvadesetog oktobra 1944. već su bili postavljeni sanduci sa eksplozivom i fitilj zapaljen, kada im je prišao hrabri učitelj Miladin Zarić i presekao kablove – Nemci su ga istog trena zasuli kišom metaka, ali je most spašen.


Pratite nas na Fejsbuku i Tviteru. Ako imate predlog teme za nas, javite se na [email protected]

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari