Vudstok.
Kada izgovorite ovu reč, pomislite na muzički festival koji je jedan od najvažnijih trenutaka u savremenoj kulturi, a ne na mali grad udaljen 171 kilometara od Njujorka.
Održan je pre pedeset godina na farmi i trajao je četiri dana, ovaj događaj i dalje izaziva žustre rasprave o mestu koje zauzima u istoriji Sjedinjenih država i širom sveta.
Ali zašto ljudi i dalje razgovoraju o nečemu što oni koji su prisustvovali opisuju kao haotično iskustvo zbog kiše, blata i velike količine dostupne droge?
Evo nekoliko razloga zašto je to tako:
Same brojke
Zvanično nazvan Muzički i umetnički sajam u Vudstoku, ovaj događaj su organizovala četiri biznismena, koje je predvodio promoter Majkl Lang.
Želeli su da zarade na brzinu, inspirisani uspehom sličnih događaja u Evropi i SAD, prvenstveno Monterej pop festivala, na kome su 1967. nastupile najveće zvezde tog trenutka – Sajmon i Garfankl, Džimi Hendriks i grupa Hu (The Who).
Lang i ekipa su osmislili festival za 200.000 ljudi i nakon što je 186.000 prodato po ceni od 18 dolara (današnjih 120 dolara), i dalje nisu razmišljali da će se veći broj ljudi pojaviti na festivalu.
Oni su već postigli ambiciozniji cilj, u odnosu na slične događaje – između 7.000 i 10.000 ljudi je prisustvovalo Monterej festivalu.
Procene kažu da se 500.000 ljudi sjatilo na mestu na kome se održavao festival na farmi u gradu Betelu, 70 kilometara jugozapadno od Vudstoka.
Same brojke su pretvorile Vudstok od festivala kome je cilj bio profit u ogroman besplatan koncert.
Da biste stekli ideju koliko je ljudi bilo u publici, lokacija na kojoj se održavao festival privremeno je postala treći najnaseljeniji grad u državi Njujork.
Mir i ljubav
Amerika je 1969. godine bila duboko podeljeno društvo. Zemlju su potresali neprestani protesti protiv rata u Vijetnamu i povišene rasne tenzije, koje su dovele do nemira u 125 gradova godinu dana ranije, nakon ubistva borca za građanska prava Martina Lutera Kinga.
Uprkos panici, koju su osetili i organizatori i vlasti u Vudstoku nakon što se mnogo veći broj ljudi od očekivanog pojavio na festivalu, tokom događaja vladala je miroljubiva atmosfera.
Zabeležena su tri smrtna slučaja – dve smrti kao posledica prekomernog konzumiranja droge i jednog posetioca je pregazio traktor pošto je spavao u obližnjem polju.
Logistički haos nije prouzrokovao ozbiljnije probleme, zbog čega je Vudstok i dalje na dobrom glasu.
Nekoliko meseci kasnije na festivalu u Altamontu, na kome je nastupala grupa Roling Stouns, gledalac je izboden ispred same bine.
Filmska obrada
Privlačnost Vudstoka duguje dosta zvaničnom dokumentarcu koji je snimljen tokom trajanja festivala.
Film je režirao Majkl Vodli, a u timu montažera učestvovala je buduća rediteljska zvezda Martin Skorseze. Dokumentarac je postigao ogroman komercijalni uspeh, a bio je na petom mestu filmova s najvećom zaradom 1970.
Osvojio je Oskara za najbolji dokumentarni film 1971. godine.
Zvezde
Pomoglo je što su organizatori Vudstoka privukli velike zvezde da nastupe na festivalu.
Hendriks, Hu, Dženis Džoplin, Džeferson Erplejn, Grejtful Ded i tek stvorena supergrupa Krozbi, Stil, Neš i Jang su bili samo neki od izvođača koji su nastupili.
Hendriks je odgovoran za jedan od ključnih momenata festivala, izvedbu američke himne na električnoj gitari.
I neki, u tom trenutku manje poznati muzičari, poput gitariste Karlosa Santane i britanskog pevača Džoa Kokera obeležili su festival.
Propali pokušaji nastavaka
Mistika koja okružuje ovaj festival pojačana je propalim pokušajima nastavka.
Dvadesetpetogodišnjicu festivala 1994. obeležilo je gađanje blatom u publici i prisustvo korporativnih sponzora.
Pet godina kasnije stvari su se pogoršale – divljanje i seksualno nasilje dominiralo je festivalom 1999.
Zlatni jubilej nije odmakao od ideje, pokušaj Majkla Langa da oživi festival doživeo je fijasko, počevši od nedobijanja dozvole do povlačenje najavljenih zvezda, zbog neisplaćenih avansa.
Festival je otkazan 31. jula.
Krava muzara
Iako neće biti nove verzije festivala, Vudstok kao brend i dalje donosi novac.
Prodaja proizvoda koji imaju veze s originalnim festivalom, među kojima su stvari s logotipom ptice na gitari, svake godine donose 20 miliona dolara, navodi kompanija koja se bavi zvaničnim proizvodima festivala Epik rajts.
Pretpostavlja se da će prodaja 2019. doneti zaradu od 100 miliona dolara.
DO NOT DELETE – DIGIHUB TRACKER FOR [49267005]
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.