Sve više timova, sve više utakmica – i sve više avionskih letova.
Sledeće sezone će se evropski klupski fudbal još više proširiti, što znači dodatnih 177 utakmica u tri najjača takmičenja pod okriljem Evropske fudbalske unije (UEFA), ali i dodatni udar na planetu.
Istraživanje koje je sproveo BBC Sport navodi da će timovi i navijači tokom sezone 2024/25. preći oko dve milijarde vazdušnih milja, u odnosu na milijardu i po milja pređenih tokom tekuće sezone.
Projektovane brojke za sledeću sezonu odgovaraju broju od više od 4.000 putovanja od Zemlje do Meseca i natrag.
Ishod tih letova znači i oslobađanje skoro pola miliona tona gasova staklene bašte koji izazivaju globalno zagrevanje.
Pa kako se sve ovo onda uklapa u čvrsto obećanje UEFA da će umanjiti doprinos klimatskim promenama?
I šta uopšte može ovde da se uradi?
Patrik Gaser, nekadašnji šef UEFA ogranka koji se bavi društvenom odgovornošću, predložio je da rukovodeće telo evropskog fudbala prestane da prodaje karte za utakmice gostujućim navijačima u Ligi šampiona, Ligi Evrope i Ligi konferencije, ne bi li tako pomogli smanjenju emisije ugljen-dioksida.
BBC Sport se pozabavio ovim ciframa i pitanjem održivosti u evropskom fudbalu.
- Svetsko prvenstvo u fudbalu 2030. u šest zemalja i na tri kontinenta: Kako će to da izgleda
- Kako da vaša garderoba postane održiva
- Koliko ima istine u mitovima o klimatskim promenama
- BBC eksperiment: Vegani i vegetarijanci – čija ishrana manje šteti prirodi
Šta nam govore brojke?
BBC-jeva studija se bavi letovima za timove i gostujuće navijače, koristeći UEFA minimum od pet odsto kapaciteta stadiona rezervisanog za simpatizere gostujućeg tima.
Iako neki od navijača za kraća putovanja koriste železnicu, u istraživanju su eliminisana sva putovanja ispod 250 kilometara.
Tako se došlo do procene da je jedno prosečno putovanje dugačko oko 1.500 kilometara i da železnica ima neznatan udeo u celoj jednačini.
BBC Sport je tražio detaljnije brojke koje bi se odnosile na navijače koji putuju železnicom, ali UEFA je potvrdila da takva analiza nije dostupna.
Emisija ugljen-dioksida će sledeće godine nakon takmičenja u Ligi šampiona, Ligi Evrope i Ligi konferencije biti značajno veća nego što to govore prve projekcije, kada se uračuna i emisija gasova kao posledica lokalnih putovanja projektovanih 18 miliona domaćih navijača.
To uključuje i stadione koji takođe utiču na emisiju, putovanja UEFA zvaničnika i ljudi zaposlenih u medijima, kao i korišćenje manje održivih oblika vazdušnih putovanja kao što su putovanja u biznis klasi i privatnim čarter letovima, da ne pominjemo i dodatne navijače koji dolaze iz zemalja koje se ne nalaze u Evropi i koji ne ulaze u onih pet procenata rezervisanih za gostujuće navijače.
BBC studija se bavila samo ekonomskom klasom na redovnim avionskim linijama.
Ekspanzija evropskog fudbala u brojkama
- Vazdušne milje pređene tokom sezone 2022/23: 1.498.104
- Kombinovane vazdušne milje za timove i navijače u 2022/23: 1.524.586.342
- Emisija gasova nakon putovanja timova i navijača tokom 2022/23: 368.388 tona ugljen-dioksida
- Projektovan broj vazdušnih milja za putovanja timova i navijača u 2024/25: 1.987.586.743 milje
- Projektovana emisija gasova nakon putovanja timova i navijača u 2024/25: 480.417 tona ugljen-dioksida
Metodologija: BBC se bavio računicama u vezi sa vazdušnim miljama u prethodne dve sezone.
Pravljene su određene procene – da će timovi leteti od najbližeg aerodroma do stadiona, da putovanja ispod 250 kilometara neće biti obavljana avionom, kao i da će svi putovati ekonomskom klasom i redovnim letovima.
Broj utakmica i navijača koji putuju je obezbedila UEFA.
(Cifre koje opisuju emisiju gasova se odnose i na ugljen-dioksid i na sve ostale gasove staklene bašte)
Proširenje evropskih fudbalskih takmičenja dolazi samo tri godine posle 63 dodata meča do kojih je došlo formiranjem Lige konferencije.
UEFA je u međunarodni kalendar 2018. godine dodala i Ligu nacija, koja se igra svake druge godine, dok se Evropsko prvenstvo igra svake četvrte godine.
Prvenstvo održano 2020. godine je organizovalo čak 11 različitih evropskih država.
Dejvid Viler, portparol zadužen za održivost pri Profesionalnom udruženju fudbalera, optužio je UEFA za „nepoštovanje obaveza“ po pitanju klimatskih promena.
„Oni nisu lideri u ovome – iako su deo ovog društva. Sve što rade ima uticaj na životnu sredinu“, rekao je Viler, ujedno i igrač sredine terena Vajkomb Vonderersa.
„Način na koji se oni ponašaju sugeriše da oni misle da su iznad ovakvih stvari.“
To, smatra, praktično daje pravo klubovima, pa i svima drugima koji su deo ovog društva, da rade štagod požele.
„Umesto da budu pozitivni primer, oni produbljuju problem i guraju nas u veoma ozbiljnu situaciju u vezi sa klimatskim pitanjima.
„Samo širenje takmičenja je uglavnom proizvod pohlepe. Ove organizacije i mnogi klubovi žele da naprave što više novca, bez obzira na štetu koju pritom proizvode.“
- Hoće li toplotni talasi promeniti način na koji radimo
- Poslednja zemlja na planeti bez fudbalske reprezentacije
- Dosije saudijski fudbal: Šta se krije iza pomame Saudijaca za kupovinom fudbalera
- Svetsko fudbalsko prvenstvo za žene: Manje plaćene od muškaraca, nemaju ni lekarski nadzor u kvalifikacijama
UEFA planira i strategiju rasta u ženskom fudbalu.
Danska igračica sredine terena Sofi Junge Pedersen ističe tu da klimatske promene moraju da budu ključni faktor, jer već postoji „problem koji se tiče relativne emisije i u istorijskom, ali i aktulenom kontekstu“.
„Nema opravdanja za UEFA da ne bude veoma aktivna po pitanju zelene tranzicije i njenih ciljeva. Mnogo je novca u fudbalskoj industriji“, kaže Pedersen.
„Po mom mišljenju, UEFA bi morala da potroši više novca iz budžeta u korist naše planete i ljudi, između ostalog i mogućnost da se fudbal igra širom sveta.
„Igračice iz mog kluba i nacionalnih timova sa kojima sam razgovarala o ovoj ideji pokazuju veliku podršku ovom pitanju. Bolje da pomognemo u borbi protiv klimatskih promena nego da dodamo još malo novca u naše džepove“.
Portparol UEFA je rekao za BBC Sport da je odluka o proširenju evropskih takmičenja došla „iscrpnim konsultantskim analizama“ tokom kojih su „saslušane ideje navijača, igrača, trenera, nacionalnih saveza, klubova i organizacija nacionalnih takmičenja“.
„Novi format će nam pomoći da unapredimo takmičarski balans i generišemo prihode za klubove, lige i bazični fudbal širom našeg kontinenta“, piše u zvaničnom saopštenju UEFA.
‘Putovanja stvaraju najveću emisiju uglen-dioksida u današnjem sportu’
Ni u jednom drugom sportu navijači ne putuju redovno i u tako velikom broju kao u fudbalu.
BBC studija je zato koncentrisana na putovanja navijača kao na najveći pojedinačni doprinos emisijama gasova, sa procenama koje se kreću oko 80 odsto udela.
Ova činjenica je naročito značajna u slučajevima kada navijači putuju avionima.
Gaser, koji je za UEFA radio 22 godine, smatra da rukovodeće telo u evropskom fudbalu ne bi trebalo da zahteva od klubova da nude karte i gostujućim navijačima, kao što je sada slučaj – najmanje pet odsto od kapaciteta stadiona – i da bi trebalo da ode i korak dalje i da uvede restrikcije na putovanja navijača koje su postojale i tokom pandemije.
„Ovakvoj odluci bi išao u prilog i bezbednosne predostrožnosti koje su neophodne u gradovima domaćinima kada timovi i navijači doputuju na meč“, kaže on.
„Znamo da putovanja stvaraju najveću emisiju gasova u fudbalu.
„Izuzetak bih napravio u slučaju finalnih utakmica. Mislim da bi trebalo da obratimo pažnju na suštinske promene u ponašanju i da bi ovo bio sjajan početak.“
Gaser je rekao i da se o ovoj ideji diskutovalo „na najvišim instancama“, ali da mu se čini da ona nije bila ni odobrena ni ostvarena.
On prihvata činjenicu da ovakav potez ne bi bio dočekan sa simpatijama kod dela navijača, ali smatra da trenutna situacija i klimatska kriza nalažu ovakve mere.
U UEFA kažu da nemaju informaciju da je ovakav predlog do sada iznet.
„Ukoliko ste ozbiljni po pitanju održivosti i ulaganju u borbu protiv klimatskih promena, onda mislim da bi ovo bila mera koju bi trebalo implementirati“, rekao je Gaser.
„Očigledno je da ovo ne bi obradovalo navijače, ali u globalnom društvu moramo da počnemo da ostvarujemo fundamentalne promene pri rešavanju ovog problema.“
Kako kaže, jedan od argumenata koji ide u prilog protivnicima ovakvog predloga je gubitak dela atmosfere na samim stadionima.
„Ali u korist klime… Ukoliko se osvrnemo na prošlu sezonu, na sve one požare i druge katastrofe, to počinje da bitno utiče na sve“, navodi Gaser.
„Ukoliko se klima uruši, svi ćemo patiti zbog toga“.
UEFA kaže da će „pažljivo pratiti evoluciju koja se odvija u nadmetanju i da će implementirati obimne mere koje će razmotriti i pozitivni i negativni uticaj koji će nova takmičenja generisati“.
Kako su firme koristile sponzorstvo klubova u Premijer ligi da uzimaju novac naivnim fudbalskim navijačima
Šta je sa timskim putovanjima?
Iako letovi navijača najviše doprinose emisiji gasova, udar na životnu sredinu po putniku daleko je veći usled korišćenja privatnih čarter aviona.
Ovakva putovanja imaju značajno veću emisiju gasova staklene bašte nego redovni letovi.
BBC Sport je još ranije pisao o privatnim čarter letovima koje organizuju klubovi Premijer lige i pozicioniranim letovima, kada skoro prazni avioni na putu do odredišta preleću Veliku Britaniju kako bi onda pokupili igrače i osoblje klubova i prevezli ih na utakmice.
Bavili smo se i završnom fazom prošlogodišnje Lige šampiona da bismo videli da li su privatni čarter letovi korišćeni kada se prelaze mnogo veće razdaljine.
BBC Sport je otkrio da su gostujući timovi koristili čarter letove na 26 od ukupno 29 mečeva – izuzetak je bilo polufinale u kojem su se sastali Milan i Inter koji dolaze iz istog grada.
Na ovih 26 letova smo uspeli da pronađemo dokaze o 17 pozicioniranih letova.
Četiri takva leta su bila duža od sat vremena, dok su dva trajala duže od dva sata.
Jedan avion je leteo dva sata i 48 minuta samo da bi pokupio tim čije je putovanje potom trajalo manje od dva sata – jedan sat i 49 minuta.
Način na koji timovi putuju je pitanje za njih same, a ne za UEFA, ali razlog zbog kojeg se najčešće poteže korišćenje privatnih čartera je gust takmičarski raspored.
To nije stvar koju klubovi mogu da kontrolišu i ona će se samo povećavati sa dodatim takmičenjima.
UEFA se bavi prodajom karata za gostujuće timove, ali za BBC Sport kažu da „nemaju operativnu kontrolu nad putovanjima timova i navijača“.
„Putovanja su u nadležnosti klubova, a koliko mi znamo ne postoji način da se ovakve teme izmere i analiziraju“, dodaje se u ovom odgovoru.
Pogledajte video: Fudbalski klub bez fudbalera
‘Ovo nije putovanje UEFA, ovo je fudbalsko putovanje’
UEFA je potpisnik nacrta Ujedinjenih nacija Sport za klimatsku akciju, koji zahteva smanjenje emisije gasova za 50 odsto do 2030, dok je krajnji cilj potpuno eliminisanje emisije gasova do 2040. godine.
Za potrebe narednog velikog takmičenja, Evropskog prvenstva u fudbalu koje će biti odigrano u Nemačkoj, UEFA će investirati 32 miliona evra u inicijative za održivost.
U ovo se ubraja i popust za karte u iznosu od 29 evra ukoliko se putuje nemačkom železnicom, kao i besplatni 36-časovni transport lokalnim prevoznim sredstvima za navijače sa plaćenim kartama.
Pa ipak, tek će se videti do koje mere će ovakve najave dovesti do smanjenja emisije gasova ili promene u ponašanju.
Najveći broj posetilaca neće biti lokalni navijači i 90 odsto emisije će izazvati putnici koji dolaze u Nemačku iz drugih evropskih gradova.
UEFA kaže da će ovo ohrabriti navijače da zajedno putuju na turnir, automobilima ili železnicom.
Nemačka vlada je procenila da će tokom prvenstva emisija gasova iznositi 500.000 tona ugljen-dioksida i drugih gasova, ali da je cilj UEFA smanjenje te brojke za 20 odsto.
Ipak, ova redukcija se odnosi samo na finalni turnir, što znači da tu nisu uračunati kvalifikacioni mečevi koji se održavaju širom kontinenta.
Povećan broj klupskih mečeva takođe znači da godišnja fudbalska takmičenja u ovom trenutku predstavljaju mnogo većeg zagađivača nego finalni turnir u Nemačkoj.
Direktor odseka za održivi razvoj Mišel Uva kaže da UEFA mora da izbalansira mnoge stvari.
„Ekološka održivost je samo jedno od četiri poglavlja koja razmatramo… Bavimo se i lokalnom, sportskom i ekonomskom održivošću“, kaže on.
Na pitanje da li to znači da je ekonomska održivost – novac i profit – važnija od životne sredine, Uva odgovara da se „96 odsto novca raspoređuje klubovima“.
„Svim klubovima dostavljamo UEFA karbonski kalkulator da bi mogli da shvate koliko gasova oni emituju svojim aktivnostima i na taj način ih navodimo da smanje emisiju gasova.
„Klubovi su sada prinuđeni da izrade strategiju održivosti i da imaju menadžera koji je zadužen za ta pitanja.
„Ovo nije samo putovanje UEFA, ovo je fudbalsko putovanje.“
Međutim, nema sumnje da će dodate utakmice klubovima otežati održivost.
Same promene formata takmičenja delom su odgovor na pretnju zvanu Superliga iz 2021. godine.
Uva kaže da UEFA i njena strategija nulte tolerancije ne važe za putovanja navijača.
„Nulta tolerancija se odnosi na UEFA aktivnosti. Takmičenje potpada pod klupske aktivnosti“.
Kritičari kažu da je ovakva poruka u suprotnosti sa onim što podrazumevamo pod takmičenjima koja se održavaju pod okriljem UEFA – prezentacija, pravila, oglašavanje, utakmica i stadionske aktivnosti, kao i prodaja televizijskih prava.
Na kraju krajeva, planeta ne mari da li emisija gasova u evropskom fudbalu pripada UEFA ili pojedinačnim klubovima.
I dok će fudbal i dalje biti pod uticajem klimatskih promena i ekstremnih vremenskih uslova, najveći deo tereta će osetiti manji klubovi, niže lige i fudbaleri iz amaterskih timova.
Pogledajte i ovaj video:
Pratite nas na Fejsbuku,Tviteru i Vajberu. Ako imate predlog teme za nas, javite se na [email protected]
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.