Žena sluša muziku

Getty Images

Spotifaj (Spotify) je od utorka dostupan u još 13 zemalja, a na spisku su i sve zemlje Balkana i bivše Jugoslavije.

„Sada, korisnici u Albaniji, Belorusiji, Bosni i Hercegovini, Hrvatskoj, Kazahstanu, Kosovu, Moldaviji, Crnoj Gori, Severnoj Makedoniji, Rusiji, Srbiji, Sloveniji i Ukrajini mogu da uživaju u slušanju 50 miliona numera i četiri milijarde plejlista“, navela je ta kompanija u objavi na sajtu.

Ivan Jelić, direktor za proizvode i razvoj b92.net i jedan od autora Tehnopolis podkasta kaže za BBC na srpskom da je otvaranje Spotifaja za ovo tržište važno izdva razloga.

„Sada malo manje crna ovca pošto imamo još jedan servis koji je de fakto standard za nešto u inostransvtu i razvijenom svetu. Nismo više zastava koja fali na nekoj listi, što je u principu dobro“, kaže Jelić.

Drugi nivo priče je, dodaje, to što je Spotifaj po mišljenju mnogih najbolji servis ovog tipa.

„Ljudi dobijaju još jedan izbor. Ako vas zanima striming muzike, sad praktično imate sve što može da vam padne na pamet, osim ako nije nešto opskurno sa nekog tržišta koje je dosta udaljeno od nas“, kaže Jelić.


Šta je Spotifaj?

Spotifaj je najveća svetska platforma za slušanje muzike po broju pretplatnika, navodi se na sajtu te kompanije.

Korisnici mogu da pristupe jednoj od najvećih muzičkih kolekcija u istoriji, podkastima, kao i drugim audio sadržajima.

Postoji mogućnost besplatnog slušanja, ali i pretplate.

U prvom slučaju, korisnicima je na raspolaganju sadržaj lošijeg kvaliteta, „iskaču“ i reklame, a potrebna je i internet konekcija.

Uz pretplatu, moguće je preuzimanje muzike i slušanje na bilo kom uređaju kroz Spotifaj aplikaciju. Nema ni reklama.

Korisnici sa ovih područja, sada mogu da se priključe grupi od čak 286 miliona ljudi koja ga aktivno koristi na mesečnom nivou. Spotifaj premijum – pretplatnički servis – koristi čak 130 miliona ljudi.

U Srbiji je trenutno u ponudi jedan mesec besplatnog korišćenja besplatnog servisa, posle čega će se naplaćivati po ceni od 4,99 evra mesečno.

Dolaskom Spotifaja na ova područja zaokružena je ponuda najvećih servisa za slušanje muzike, pošto su tu već neko vreme Dizer, Epl mjuzik, Jutjub mjuzik, kaže Jelić.


A zašto baš sada – „pitanje od milion dolara“

„Ono što je zajedničko za sve te slučajeve koji nisu bili kod nas, pa sada dolaze, jeste da smo došli na red u novoj turi za proširenje. Ispostavilo se da sada postoje uslovi za to.

„Što se Spotifaja tiče, možda do sada nisu ranije ni pogledali ovaj deo Evrope. Zanimljivo je da ga ni Hrvatska, ni Slovenija nisu imale. To mi deluje kao regionalni problem, a problem autorskih prava, naročito za muziku, poseban je krug pakla„, kaže Jelić.

Kako objašnjava, moguće je i da je reč o krizi, pa se šire gde god mogu.

Postoji i verovatnoća da je na odluku uticala i pandemija korona virusa.

Koncert nekadašnje kraljevske harfistkinje Princa od Velsa otvorila je mlada Beograđanka.
The British Broadcasting Corporation

„Nemam pouzdane podatke o tome na koji način je pandemija uticala na slušanje, mislim da niko to još nije uspeo da istraži. Znamo da je uticala na gledanje. Za podkaste je još uvek i tamo i tamo“, kaže Jelić.

On objašnjava da je ekonomska kriza direktna posledica, pa da sada mogu da računaju na pretplatine iz Rusije i Jadranskog regiona.

„Bore se sa Guglom i Eplom, pa im je možda u interesu da u ovoj krizi ojačaju poziciju po pitanju broja korisnika, jer ne treba zaboraviti da oni imaju i besplanti paket s oglasima i korisnike koji plaćaju. Moguće da će se to odraziti“, objašnjava Jelić.

Dodaje i da je kod dolaska ovakvih servisa mnogo važnije po to što nas čeka u budućnosti.

„Otvara se put da dobijemo nešto novo kada se pojavi, pošto smo prepoznati u sistemu. Kada se pojavio Epl, Spotifaj je ostao nešto što fali. Eto, stigao je i on.“

Šta kažu društvene mreže?

Dolazak novog servisa za slušanje muzike izazvao je reakcije korisnika društvenih mreža.

Mnogi su mu poželeli dobrodošlicu.

Muzičari su najavili svoje kanale.

https://www.facebook.com/buckesidi/posts/1335698063301229

Neki su ga i bukvalno željno iščekivali.

A neki su se i dobro našalili.

Spotifi su osnovali 2006. godine u Stokholmu Daniel Ek i Martin Loreczon.

Želeli su da stvore legalnu digitalnu muzičku platformu kako bi odgovorili na sve veći izazov muzičke piraterije tokom ranih 2000-ih.


Pratite nas na Fejsbuku i Tviteru. Ako imate predlog teme za nas, javite se na [email protected]

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari