Dok širom sveta skaču cene namirnica, robe i energenata, u Srbiji poskupljuje i obuka za vozače.
Tridesetsedmogodišnja Jelena Belopavlović iz Beograda se krajem marta 2022. upisala na obuku za B kategoriju i plaća na rate, a kaže da je zabrinjava što„ne zna“ koliko će je to na kraju koštati.
„U ugovoru stoji da se uplaćuje po cenama koje su istaknute na sajtu na dan uplate, a vlasnici auto-škole su već najavili poskupljenja“, kaže Jelena za BBC na srpskom.
A cene već rastu, kaže Mladen Rašeta iz Privredne komore auto-škola.
„Cena vozačke obuke se do Nove godine kretala između 60.000 i 70.000 dinara, a sada je oko 80.000 i verovatno će ići još naviše“, navodi Rašeta.
Objašnjava da za poskupljenje ima nekoliko razloga, a tri glavna su rast troškova rada auto-škola, potreba za povećanjem plata kako bi zadržale stručni kadar, kao i skok cena goriva u Srbiji.
- Redovi na pumpama u Srbiji – ima li ograničenja za sipanje goriva
- O ledu, mesu i brašnu: Šta znači to što je Srbija zamrzla cene pet osnovnih namirnica
- Šta sve ne možete sa probnom dozvolom u Srbiji
Najniža cena vozačke obuke u Srbiji utvrđena je odlukom Vlade Srbije iz 2012, a nije se menjala tokom prethodne decenije.
Za B kategoriju, koja se odnosi na vožnju automobila, iznosi nešto više od 60.000 dinara.
Iz Privredne komore auto-škola ocenjuju da je ova cena „niska, podstiče nelojalnu konkurenciju i otežava rad auto-škola koje već dugo posluju“.
Vlada Srbije nije odgovorila na upit BBC-ja o mogućoj korekciji minimalne cene obuke.
1. ‘Troškovi rada auto-škola su porasli’
Troškovi vođenja auto škole su „mnogo skočili“ u poslednjih 10 godina, kaže Aleksandra Stojanović iz Niša, vlasnica auto-škole Stefi.
Stojanović, koja vodi porodični biznis osnovan pre 33 godine, tvrdi da to postaje „sve teže“.
„Mnogo toga je poskupelo“ od kada je država 2012. poslednji put propisala minimalnu cenu, dodaje.
„Skočili su troškovi održavanja vozila, auto-delova, zakupa lokala i poligona, kao i cena knjigovodstvenih usluga“, kaže Stojanović.
Podseća da je država tokom poslednjih godina podigla standarde u auto-školama, što je vlasnike nateralo na nova ulaganja.
Stojanović kaže da su uložili u „nove automobile, računarsku opremu i licence za softvere“ za održavanje praktičnih i teorijskih ispita.
„Osim toga, u obavezi smo da svake godine šaljemo instruktore na seminare“, dodaje.
A od nedavno su tu i mesečni troškovi održavanja novih, elektronskih fiskalnih kasa.
Ona dodaje da poslovanju prete i „nove auto-škole, koje još uvek nisu u sistemu PDV-a i nude obuke po znatno nižim cenama“.
Preduzetnici koji registruju novu školu nisu obavezani na ovaj porez sve dok njihovi godišnji prihodi ne pređu osam miliona dinara godišnje.
„Ako se država uskoro ne umeša i ne podigne minimalne cene, moraćemo da otpuštamo radnike da bismo opstali“, navodi Stojanović.
Koliko košta vozačka obuka u Beogradu, Nišu i Novom Sadu
U pokušaju da se zaštite od nelojalne konkurencije, mnogi vlasnici auto-škola se na nivou grada povezuju i dogovaraju o cenama obuke.
U Beogradu se ta cena kreće „oko 80.000 dinara“, kažu iz auto-škole Sušić za BBC na srpskom.
Za obuku u Novom Sadu u proseku je potrebno izdvojiti nešto više – oko 82.000 dinara, kažu iz auto-škole M&M.
Iz niške auto-škole Stefi kažu da se cena u tom gradu trenutno kreće „oko 70.000 dinara“, kaže Stojanović.
2. Problemi da se zadrži stručni kadar
Instruktori vožnje su mahom profesionalni vozači sa posebnim licencama, objašnjavaju iz Privredne komore auto-škola.
U Srbiji nedostaje između 7.000 i 10.000 profesionalnih vozača, procena je udruženja prevoznika tereta u međunarodnom drumskom saobraćaju Međunarodni transport iz februara 2022. godine.
Kako tvrde, nedostaju vozači autobusa i specijalnih vozila, a u auto-školama kažu da nedostaje i instruktora.
„Mnogi kvalitetni i stručni instruktori odlaze u inostranstvo da rade kao vozači, jer im se to više isplati“, kaže Savo Sušić, vlasnik auto-škole Sušić iz Beograda, koja posluje već 30 godina.
Dodatni pritisak na auto-škole stvorio je rast cena namirnica i životnih troškova, koji Srbiju i mnoge druge zemlje pogađa od početka pandemije, a ubrzao ga je rat u Ukrajini.
- Koliko se u Srbiji i na Balkanu istanjio kućni budžet i kako je u svetu
- Kakve ekonomske posledice čekaju Srbiju ako uvede sankcije Rusiji
Kako bi zadržali „ono malo kadra“, vlasnici auto-škola morali su da povećaju plate instruktorima „za skoro 100 evra“, navodi Sušić.
A to je uvećalo i troškove poreza i doprinosa za plate zaposlenih.
3. Skok cena goriva
Skok cena goriva u Srbiji bila je „kap koja je prelila čašu“, kaže Milorad Gajić, vlasnik auto-škole M&M iz Novog Sada, koja radi 18 godina.
„Pored povećanja troškova vođenja škole i plata, kada je gorivo skočilo morali smo da podignemo cene kako bismo ispunili sve obaveze prema državi“, navodi Gajić.
Vlada Srbije je u februaru ograničila cene goriva na rok od 30 dana a potom produžila važenje odluke do 30. aprila 2022.
Najviša cena evro dizela može da bude 179 dinara po litru, a benzina 171 dinar po litru.
Početkom maja cena evrodizela bila je 202, dok je cena benzina iznosila 180 dinara po litru.
Jovana Belopavlović trenutno pohađa teorijsku nastavu za B kategoriju, a praktična obuka joj tek predstoji.
Kaže da je srećna okolnost što „postoje rate“ i što može da se osloni na „pomoć roditelja“.
„Tako lakše progutaš i poskupljenja, a da podvučeš crtu – poludećeš“, navodi.
Da li živimo bolje ili lošije nego pre prethodnih izbora
Pratite nas na Fejsbuku, Tviterui Vajberu. Ako imate predlog teme za nas, javite se na [email protected]
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.