autobusi

BBC/Slobodan Maričić
(arhivska fotografija)

Nedelja, pola osam ujutru.

Desetine dece i roditelja sa rančevima i torbama nestrpljivo čekaju ispred Osnovne škole „Jelena Ćetković“ u beogradskoj opštini Zvezdara da stignu dva autobusa koji će ih odvesti na maturantsku ekskurziju u Suboticu, grad na severu oko 200 kilometara od prestonice Srbije.

Snedviči, grickalice i voda su spakovani, dogovori o rasporedu sedenja su pali odavno, veliki planovi za veče van Beograda su napravljeni.

Posle ntragedije u Osnovnoj školi „Vladislav Ribnikar“ u centru Beograda 3. maja, kada je 13-godišnjak ubio 10 đaka i čuvara škole i ranio još šestoro, roditelji su više nego obično zabrinuti pre polaska.

Autobusi kasne, a deca postaju sve nestrpljivija.

Saška Todorov, majka deteta koji je išao na ekskurziju, potvrdila je za BBC na srpskom, da je polazak kasnio zbog problema sa vozačima jednog od dva autobusa.

Prema njenim rečima, policija je, na poziv škole, bila ispred mesta polaska autobusa i alkotestom utvrdila da je jedan od vozača imao više alkohola u krvi od dozvoljenog.

Iz Ministarstva unutrašnjih poslova potvrdili su da je jedan vozač bio pod dejstvom alkohola, a drugi nije imao važeće lekarsko uverenje, zbog čega je agencija morala da obezbedi nove šofere.

„Pripadnici saobraćajne policije u Beogradu su tog dana, u jutarnjim satima, izvršili pregled autobusa i prilikom provere da li vozači ispunjavaju uslove za organizovani prevoz dece utvrdili da jedan od vozača ne poseduje važeće lekarsko uverenje, kao i da je pod uticajem 0,16 promila alkohola u organizmu“.

Protiv vozača, kao i autoprevoznika i odgovornog lica u tom preduzeću biće podnete prekršajne prijave, dodaje se u pisanom odgovoru dostavljenom BBC-ju.

Šta je posao policije?

Pre polazaka đaka na ekskurzije, policija je u obavezi da proveri ispravnost vozila i sposobnost vozača, predviđeno je Pravilnikom o načinu obavljanja organizovanog prevoza dece.

Zoran Serdar, predsednik Odbora za dečji i omladinski turizam u Nacionalnoj asocijaciji turističkih agencija JUTA, objašnjava da pre nego što deca krenu na putovanje policija proverava različite aspekte bezbednosti.

„Škola obaveštava policiju minimalno 48 sata pre polaska na ekskurziju. Policija dolazi na zakazano mesto i proverava dokumentaciju i ispravnost vozila.

„Proverava se svetlosna signalizacija, kočioni sistemi, da li sva sedišta imaju ispravne sigurnosne pojase, da li imaju čekić, protivpožarni aparat, da li su svi prozori ispravni“, nabraja Serdar za BBC na srpskom.

On kaže i da autobusi moraju da imaju potvrdu o tehničkoj ispravnosti ne stariju od 30 dana, a vozači lekarsko uverenje koje nije starije od godinu dana.

Vozači moraju da budu odmorni, što znači da nisu vozili najmanje 11 sati pre početka putovanja.

„Tek pošto se proverom utvrdi da su svi kriterijumi zadovoljeni, može da se krene na put.

„U slučaju da nešto nije u redu sa vozilom ili vozačem, od prevoznika se može tražiti ili novo vozilo ili da pošalju drugog vozača. I to mora da se uradi u roku od dva-tri sata“, kaže Serdar.

Ministarstvo unutrašnjih poslova je uoči tradicionalnih đačkih ekskurzija i rekreativnih nastava najavilo pojačanu kontrolu prevoznika.

„Pripadnici MUP-a kontrolisaće da li autobusi i vozači autobusa ispunjavaju sve neophodne uslove i neće dozvoliti polazak na ekskurzije dok ne budu ispunjeni svi propisani uslovi, objavio je MUP.


Od početka drugog polugodišta šest isključenih vozača autobusa

Iz Uprave saobraćajne policije saopšteno je da je u drugom polugodištu školske 2022/23 prijavljeno oko 5.000 ekskurzija i rekreativnih nastava, a njihovi službenici izvršili su kontrolu oko 6.000 autobusa, odnosno vozača autobusa.

Šest vozača autobusa isključeno iz saobraćaja zato što je alkotestiranjem utvrđeno da su bili pod dejstvom alkohola neposredno pre otpočinjanja ekskurzije, naveo je u saopštenju Aleksandar Radenković.

On je dodao i da je prilikom kontrola, utvrđeno 26 neispravnosti autobusa, kao i 22 propusta od strane vozača autobusa zbog kojih su policijski službenici saobraćajne policije preduzeli odgovarajuće mere.


Šta se desilo pre ekskurzije đaka beogradske škole?

Saška Todorov, članica Saveta roditelja OŠ „Jelena Ćetković“, koja je u nedelju ujutru bila ispred škole kako bi ispratila dęte na ekskurziju, kaže da je 45 minuta posle planiranog polaska ispred škole bio samo jedan autobus.

„Drugi smo čekali još pola sata, a kada je stigao, došla je i policija, koja je trebalo da uradi proveru“, priča ona za BBC na srpskom.

Dok su prvi autobus i vozač ispunili sve potrebne kriterijume, dodaje, vozač drugog je imao lekarsko uverenje kome je istekao rok.

„Posle toga je drugi vozač, za koga mislim da i nije bio u planu da vozi tog dana. Alkotest je pokazao da ima više od dozvoljenog nivoa alkohola u krvi“, kaže Saška Todorov.

Direktorka škole je tada odlučila da otkaže ekskurziju, a deca su počela da plaču, nastavlja Todorov.

„U međuvremenu, predstavnik agencije nam kaže da šalju i trećeg vozača.

„Zamolila sam direktorku da, kad smo već čekali od pola osam do deset, sačekamo još tih 20-ak minuta i da deca ipak krenu. Sa trećim vozačem je sve bilo u redu“, kaže Todorov.

Direktorka je potom pristala zbog dece, a Todorov je rekla da joj je obećala da će preduzeti sve mere za sankcionisanje agencije.

„Deca su na kraju pošla ali sa tri sata zakašnjenja“, kaže Saška Todorov.

Dodaje i da ovo nije prvi put da deca iz OŠ „Jelena Ćetković“ imaju problema sa prevozom na ekskurziju.

Jedna od ekskurzija u ovoj školi je već i otkazana 2019. godine.

Tada je, kako kaže, poslat autobus u kome je klima curela na sedišta kao da je neko „prosuo lavor vode“.

Pošto je agencija odbila da pošalje drugo vozilo, tvrdeći da je prvobitno ispravno, ekskurzija je otkazana.

Ove godine, beogradski Blic je izvestio o autobusu koji je prevozio maturante Ekonomske škole u Nišu sa Krfa, a iz koga je u jednom trenutku počeo da kulja gusti dim zbog čega su deca izletela iz vozila.

Tada je iz agencije, koja je bila organizator putovanja, rečeno da su autobusi bili tehnički sasvim ispravni pre polaska na put, da je u ovom slučaju bio u pitanju malo ozbiljniji kvar koji nije posledica ljudske greške već „više sile“ i da je novi prevoz za decu brzo organizovan.

Šta u slučaju kašnjenja ili otkazivanja ekskurzije?

Saška Todorov kaže da će roditelji zatražiti inspekcijsku kontrolu agencije, koja je organizator ekskurzije, kao i da će možda pokrenuti i spor.

„Ovo su velike stvari. Poslat je vozač kome je isteklo lekarsko uverenje, a da niko o tome nije vodio računa. Postoje stvari na koje ne možete da utičete, ali postoje i one koje su elementarne i za koje se očekuju da će biti ispunjene“, kaže Saška Todorov.

Zoran Serdar navodi da je za agencije važno da ispune plan putovanja.

„Sve iz programa ekskurzije se mora realizovati – svi obilasci, obroci, ulaznice… Kada je sve realizovano, smatra se da je putovanje ostvareno u potpunosti.

„Roditelji ne mogu da traže refundaciju ako je sve ispunjeno iz programa“, kaže Serdar o uobičajenoj praksi u slučaju putovanja, odnosno ekskurzija đaka.


Pratite nas na Fejsbuku,Tviteru i Vajberu. Ako imate predlog teme za nas, javite se na [email protected]

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari