Koja reka protiče ispod Starog savskog mosta? Odgovor: Dunav.
Zvuči kao šala, ali to je, prema pisanju lista Politika, jedna od mogućnosti za Stari savski most, koji je više od osam decenija premošćavao beogradske obale, a koji će sada treba da bude zatvoren i uklonjen.
Jedan je od tri mosta u centru srpske prestоnice koji je povezivao stari i novi deo Beograda i predstavljao je važnu saobraćajnicu koju su svakodnevno koristile hiljade ljudi.
Iako su gradske vlasti još pre nekoliko dana najavile zatvaranje mosta za saobraćaj i početak uklanjanja konstrukcije, to se još nije desilo jer pored objekta dežuraju aktivisti inicijative Most ostaje koji, kažu, ‘brane most’.
Opozicija i pojedini stručnjaci kritikuju odluku o zatvaranju Starog savskog mosta.
Kažu da su Beogradu potrebni novi mostovi, a ne da se ruši postojeći i da će se sada samo stvoriti dodatne gužve u saobraćaju koje su ionako ogromne.
Docentkinja na Saobraćajnom fakultetu Stamenka Stanković izjavila je za Vreme da na Starom savskom mostu nije bilo ni „desetak odsto kretanja“ saobraćaja.
Međutim, kako kaže, problem je što su i Brankov most i Gazela svakodnevno preopterećeni, a sada će dobiti novi priliv vozila.
„Što znači – imaćete samo produženo vreme zagušenja u saobraćaju”, kaže Stanković.
- Ko sme da premesti Stari savski most
- Protest zbog Starog savskog mosta u Beogradu
- Savski most ide u park – koje su poznate selidbe mostova
Stari savski most postavljen je 1942. godine, a izgradila ga je nemačka firma.
Prvobitno je trebalo da premosti Tisu, reku u Vojvodini, ali su Nemci promenili plan i konstrukciju preusmerili u Beograd.
Od nacističkog miniranja spasao ga je 1944. godine učitelj Miladin Zarić.
Na teritoriji Beograda ima 10 mostova, od kojih osam premošćuje Savu, a dva povezuju obale Dunava.
Šta se dešava na Starom savskom mostu?
Iako su gradske vlasti saopštile da je most zatvoren, i dalje preko njega prolaze automobili, kamioni i bicikli, u šta su se uverila BBC novinarka u ponedeljak, 4. novembra.
Nadležni su prethodno pozvali sve da više ne koriste taj most i da u suprotnom to čine na sopstvenu odgovornost.
Vozila šest linija gradskog prevoza, koje su do sada saobraćala mostom, nema na vidiku.
Tramvajska stajališta su uklonjena u petak, 1 novembra, dan pred najavljenu demontažu.
Na saobraćajnici prekoputa nedavno zatvorene dosadašnje glavne beogradske autobuske stanice postavljen je znak „Zabranjeno osim za vozila gradilišta“, delimično prekriven crnom, iscepanom kesom za smeće.
Nadomak mosta nalazi se gradilište Beograda na vodi, novog luksuznog stambeno-poslovnog kompleksa koji je i dalje u izgradnji.
Danima i noćima kod mosta dežuraju aktivisti građanske inicijative „Most ostaje“ – kažu da neće dozvoliti da bude uklonjen.
Sa jedne strane mosta postavili su šatore, kancelarijske stolice i nekoliko stolova sa voćem i grickalicama.
Dok Grad Beograd tvrdi da most nije bezbedan za saobraćaj, iz ove organizacije od vlasti zahtevaju uvid u izveštaj o bezbednosti mosta, kao i obelodanjivanje planova o tome gde će biti izmešten, što za sada nije poznato.
„Ne postoji nijedan razuman razlog da se most ruši u trenutku kada za njega ne postoji alternativa, i zato tražimo javnu raspravu“, kaže Ilija Vučević, 44-godišnji aktivista iz Beograda za BBC na srpskom.
Šta kažu gradske službe?
Aktivisti organizacije „Most ostaje“ uklonili su 2. novembra saobraćajnu signalizaciju koja je trebalo da usmerava vozače na alternativne pravce kretanja.
Iz gradskog Sekretarijata za saobraćaj ocenili su to kao protivzakonito i najavili podnošenje krivičnih prijava protiv svih počinilaca.
Prethodno su iz Direkcije za građevinsko zemljište i izgradnju Beograda saopštili da je izvođač radova „Power China” bio dužan da fizički zatvori most za saobraćaj i da preduzme sve neophodne mere kako bi radovi bezbedno započeli 2. novembra
„Nepostupanjem, ‘Power China’ direktno ugrožava bezbednost građana. Direkcija je uputila zvanični zahtev da se što pre most zatvori za saobraćaj i da se preduzmu sve mere da ne bi došlo do bilo kakve nezgode ili tragedije.
„Ako mere ne budu sprovedene, a nešto se desi, kompanija ‘Power China’ će kao izvođač direktno biti odgovorna za neispunjenje zakonske obaveze“, saopšteno je iz ove gradske direkcije.
Dok bageri ruše i raščišćavaju staru autobusku stanicu, nekoliko metara dalje okupila se grupica od dvadesetak aktivista.
U oblaku prašine, kuvaju čaj i kafu na plinskoj boci, grickaju voće i dogovaraju naredne korake.
Među njima je i pisac Dejan Atanacković, koji kaže da je „aktivistima neformalnao zaprećeno krivičnim prijavama za ugrožavanje bezbednosti na mostu“.
„Ako je most bezbedan kao što gradska vlast tvrdi, a za šta nismo videli dokaz, ne razumem zašto je i dalje otvoren za saobraćaj“, dodaje Atanacković za BBC na srpskom.
„Istina je da je pun rupa, a mi smo nabavili nešto betona, pa planiramo da u narednim danima popunjavamo rupe na mostu“, naglašava.
Na travi uz ogradu postavljena su dva šatora, aktivisti provode noći.
Četrdesetčetvorogodišnji Ilija Vučević, koji je tu dežurao u noći nedelja na ponedeljak, kaže za BBC na srpskom da je „veče proteklo mirno, za razliku od prethodnih noći“.
„U noći sa petka na subotu, uoči najavljene demontaže, lica u neobeleženim vozilima su pokušala da obustave saobraćaj, ali dežura i policija, koja je do sada bila kooperativna i držala situaciju pod kontrolom“, dodaje.
Zašto se sklanja most?
Gradske vlasti su ranije saopštile da se Stari savski most ruši zbog projekta ‘Mali metro‘ i da će na njegovom mestu biti postavljen novi.
Predstavnici inicijative „Most ostaje” navode da Beograd nema usvojen novi Generalni urbanistički plan, a prema važećem iz 2016. godine nije bilo predviđeno uklanjanje nijednog mosta preko reke Save.
„Ne postoji Studija opravdanosti za projekat uklanjanja mosta”, kažu.
Koje su ideje za Stari savski most?
Još pre pet godina vlasti su najavile izmeštanje Starog mosta, a sprovedena je i onlajn anketa i ponuđene dve varijante gde bi objekat mogao da završi.
Do sada je pominjano nekoliko ideja o premeštanju mosta: da će biti razmontiran i prebačen na parcelu uz reku, u Borči ili Krnjači, naseljima u Beogradu pored reke Dunav, pa do spajanja Zemuna i Ratnog ostrva, takođe na Dunavu.
Jedna od ideja bila je da most bude preseljen između Novog Beograda i Ade Ciganlije, kao i da bude skulptura u parku Ušće.
Ministarstvo građevine, saobraćaja i infrastrukture izdalo je 19. septembra 2024. godine Rešenje o uklanjaju Starog savskog mosta.
„Data je i građevinska dozvola za izgradnju novog Savskog mosta“, kaže Goran Vesić, ministar građevine, za BBC na srpskom.
Kao u tenisu, republičko Ministarstvo građevine i vlasti u Beogradu prebacuju lopticu kada je reč o nadležnosti za premeštanje mosta.
Vesić kaže da su beogradske vlasti adresa za pitanja gde će biti preseljen, kako će se ukloniti i kada će biti gotov novi most.
Međutim, iz gradskih vlasti odgovaraju da je to pitanje za Ministarstvo građevine.
Za BBC na srpskom su naveli da će gradske vlasti raditi demontažu i skladištenje, a da je za sve ostalo nadležno Ministarstvo građevine.
„Mene samo interesuje novi most koji će biti izgrađen na mestu starog.
„To je pitanje za Vladu Srbije, jer je njihov projekat“, rekao je nedavno Aleksandar Šapić, gradonačelnik Beograda.
Jedna od opcija, o čemu je pisao list Politika, jeste i da Stari savski most bude preseljen na Dunav između Zemunskog keja i Velikog ratnog ostrva, odnosno plaže Lido.
Grad, kako je rekao Šapić, nema ništa protiv da konstrukcija bude premeštena na mesto koje vodi do plaže Lido na Velikom ratnom ostrvu u Beogradu.
Dodao je da očekuje da će novi most preko Save biti završen 2026. ili početkom 2027. godine.
Iz gradske Direkcije za građevinsko zemljište i izgradnju kažu da će najpre biti skinute tramvajske šine i kolovoz, a potom počinje rasklapanje i sklanjanje noseće i glavne konstrukcije.
„Most će biti rastavljen i njegovi delovi će privremeno biti smešteni u skladištu izvođača radova, dok ne bude doneta odluka o trajnoj poziciji konstrukcije”, navode u Direkciji u pisanom odgovoru za BBC na srpskom.
Dodaju i da bi rasklapanje konstrukcije, sečenje i rušenje stubova trebalo da traje do oktobra 2026. godine, uz istovremenu izgradnju novih delova budućeg mosta.
Koje su zamerke?
Protiv izmeštanja nisu samo aktivisti inicijative „Most ostaje“ i opozicija, već i pojedini saobraćajni inženjeri.
„Nama treba ne jedan, nego tri mosta. Takve su gužve da je saobraćaj u stalnom zakrčenju, a za 10 godina će to biti katastrofa.
„Postojala je ideja 2018. da se uz Stari savski izgradi most gde bi išla motorna vozila i tramvaji, a da se ovaj adaptira u pešačko-biciklistički“, rekao je Dragomir Lukić, saobraćajni inženjer na nedavnoj konferenciji za novinare.
Sve je to bilo moguće dok nisu dozvolili investitoru Beogradu na vodi da izvan regulacione linije izgradi dva objekta koji su to sprečili, rekao je.
Beograd na vodi naziv je luksuznog naselja u centru grada, na desnoj obali Save, po projektu vlasti u Srbiji i investitora iz Ujedinjenih Arapskih Emirata (UAE).
Inženjer Aleksandar Bojović rekao je ranije za BBC na srpskom da nije baš česta situacija da se preseli ceo most.
„Koliko znam, a pratim mostogradnju i našu i svetsku, to se retko događa i uglavnom sa montažnim mostovima“, rekao je on.
Bojović je u višedecenijskoj karijeri, između ostalih, projektovao i „Novi Žeželjev most“ u Novom Sadu, a učestvovao je u sanaciji Gazele u Beogradu i mnogih drugih.
„Savski most je napravljen da traje 100 godina. Nije pravljen da se rastura i premešta, ali i to je moguće.
„Teoretski, svaki most može da se preseli“, dodao je.
Nove trase za tramvaje i autobuse
Tramvajske linije 7 i 9 koje su do sada saobraćale Starim savskim mostom dobiće novu trasu.
Ove linije ići će preko Mosta na Adi, zatim pored Sajma i onda Savskom ulicom, koja se trenutno sređuje, saopštile su gradske vlasti.
Autobuske linije 78 i 83 od 4. oktobra su zbog oštećenja na Starom savskom mostu već prebačene na trasu obližnjeg Brankovog mosta, koji je i sada opterećen i ostaće jedina direktna veza za ulazak u centar Beograda.
Detaljne izmene u saobraćaju i linijama gradskog prevoza pročitajte ovde.
- Nova glavna autobuska stanica u Beogradu: Šta treba da znate
- Šta je Šapićeva „beogradsko, nemanjićko, vizantijsko plava”
Istorijat mosta
- Otvoren 1942. godine za vreme okupacije jer je most preko Save bio srušen
- Most je 20. oktobra 1944. sačuvao od miniranja Miladin Zarić. On je video da su Nemci minirali most i presekao je kablove koje su oni postavili
- Nakon Drugog svetskog rata ga je lokalno stanovništvo zvalo Nemački most
- Najmanji je most koji služi za putni saobraćaj u Beogradu, dugačak je 430 metara, a raspon između dva stuba je 157 metara. Ima samo po jednu traku u oba smera, koju istovremeno koriste i tramvaji
- Most je mnogo puta rekonstruisan
- Gradske vlasti najavile su da će demontaža početi 2. novembra 2024.
- Nekadašnja glavna Železnička stanica u Beogradu: Od svetske dame do napuštene starice
- Zamisli želju – da kanalizacija ne ide direktno u beogradske reke
- O smeću, splavovima i zagađenju: Kada će Sava i Dunav u Beogradu biti čisti
Pratite nas na Fejsbuku, Tviteru, Instagramu, Jutjubu i Vajberu. Ako imate predlog teme za nas, javite se na [email protected]
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.