Slika i slogan postali su viralni posle izraelskog vazdušnog napada i požara koji je nakon njega izbio u kampu za raseljene Palestince u gradu Rafa na jugu Gaze.
Ministarstvo zdravlja koje vodi Hamas objavilo je da je u napadu poginulo 45 ljudi.
Stotinama je ukazana pomoć zbog teških opekotina, fraktura i rana od šrapnela.
Veliki broj svetskih lidera, šefova država i međunarodnih organizacija osudio je smrti i izrazio žaljenje.
- Šta je granični prelaz Rafa i zašto je jedina slamka spasa za Gazu
- Izrael mora da zaustavi ofanzivu na Rafu, naredio Međunarodni sud pravde
- Šta nalozi za hapšenje Međunarodnog krivičnog suda znače za Izrael i Hamas
Izraelski premijer Benjamin Netanjahu nazvao je to „tragičnom greškom“ i potvrdio da su pokrenuli istragu.
Portparol Saveta za nacionalnu bezbednost Bele kuće Džon Kirbi opisao je scene kao „srceparajuće“.
Međutim, rekao je „da nema govora o promeni politike“.
Nakon što su pogođeni šatori u Rafi, slika je postala viralna kad ju je mladić iz Malezije objavio na svom nalogu na društvenim mrežama, prema nalazima BBC-ja na arapskom.
Kako je, dakle, nastala ova slika?
BBC na srpskom je od sada i na Jutjubu, pratite nas OVDE.
Odakle je potekao slogan ‘Sve oči uprte u Rafu’?
Izraelski napad na šatore blizu Rafe doveo je do objava koje citiraju Ričarda Peperkorna, predstavnika Svetske zdravstvene organizacije na okupiranim Palestinskim teritorijama.
On je rekao novinarima u februaru da su „sve oči uprte u Rafu“.
Upozoravao je tada izraelske snage da ne smeju da napadaju grad.
Peperkorn se obratio preko onlajn poziva novinarima u sedištu Ujedinjenih nacija u Ženevi.
Naglasio je da se plaši „nezamislive katastrofe“ ako izraelske snage izvedu masovni upad u grad.
Zvaničnici i aktivisti od tada ponavljaju Peperkornov izraz da bi izrazili zabrinutost i protivljenje izraelskoj vojnoj operaciji u Rafi.
U mesecima koji su usledili, slogan „Sve oči uprte u Rafu“ pojavljivao se na mitinzima širom sveta i na društvenim mrežama.
Irska pevačica Kler Sends je uvrstila izraz u video objavu – kojom je pozvala političare da zaustave bilo kakvu ofanzivu na grad.
Kako se fotografija raširila društvenim mrežama u poslednja dva dana?
Demonstranti u gradovima širom sveta takođe su održali demonstracije solidarnosti, noseći isti slogan na transparentima.
Originalna slika objavljena u Maleziji koristila je frazu koja je postala slavna u februaru.
Među slavnim ličnostima koje su podelile sliku su pop pevač Riki Martin, turska glumica Tuba Bujukustun, indijska glumica Prijanka Čopra i sirijska glumica Kinda Aluš.
Maher Namari, konsultant za e-marketing i veštačku inteligenciju, rekao je za BBC na arapskom da je glavni razlog zašto veruje da je slika nastala uz pomoć veštačke inteligencije taj što ne deluje foto-realistično.
Na slici se ne vidi stvarno mesto niti grad Rafa.
Fotografija opisuje beskrajnu pustinju i kamp sa šatorima, uz dodat tekst „Sve oči uprte u Rafu“.
Namari kaže da je tokom masovnog deljenja korišćena funkcija na Instagramu „Dodaj svoju“.
Ta opcija traži samo dva klika od korisnika da bi učestvovali, što olakšava milionima ljudi da se uključe u kampanju.
Namari naglašava da su priroda samog incidenta i onlajn interakcija koja je usledila pomogli pri širenju slike.
- Raste broj žrtava izraelskog napada na Rafu, Netanjahu kaže da se radi o ‘tragičnoj nesreći’
- Izrael mora da učini sve da spreči genocid nad Palestincima u Gazi – Međunarodni sud pravde
Uporedio ju je sa mnogim prethodnim kampanjama po drugim pitanjima koje nisu uspele da se rašire na ovaj način: „Nedeljni napad na Rafu izazvao je široko rasprostranjenu tugu kod ljudi“.
Namara kaže da je drugi razlog zašto se slika toliko raširila zato što ne sadrži nikakve krvave prizore, snimke pravih ljudi, imena ili stresne prizore, koji bi mogli biti ograničeni Instagramovim propisima.
Kako Instagramove funkcije pomažu u širenju društvenih kampanja?
Storiji koje je objavio „shahv4012″ koristili su funkciju „Dodaj svoju“, koju je Instagram pokrenuo 2021. godine.
Ona omogućuje svakom korisniku da objavi fotografiju i zatraži interakciju od pratilaca naloga.
Namari kaže da su od njenog nastanka ovu funkciju koristili turistički i sektor putovanja, gde osoba objavi sliku mesta koje je posetila, a od korisnika se očekuje da dodaju slike sa vlastitog naloga.
Napominje da je korišćenje ove funkcije u političim ili društvenim kampanjama ili po pitanjima javnog mnjenja skorašnji razvoj događaja.
„U većini slučajeva, svako ko počne da koristi ovu funkciju u političke svrhe želi da doprinese pokretanju masovnih kampanja, zato što popularnost objave naraste poput lavine.“
Prethodne kampanje
Ova kampanja ni u kom slučaju nije prva raširila poruku solidarnosti preko društvenih mreža.
„Životi crnaca su važni“, izraz i popularni hešteg, korišćen je da ukaže na rasizam, diskriminaciju i neravnopravnost sa kojima se suočavaju crnci 2020. i 2021. godine.
Njegova upotreba narasla je u SAD nakon ubistava koje je počinila američka policija, ali je korišćen i u Velikoj Britaniji i na drugim mestima.
- Zašto je nastao pokret „Životi crnaca su važni“
- Smrt Džordža Flojda: Zašto neki protesti prerastaju u nasilje
U Sudanu, korisnici društvenih mreža vodili su kampanje posle borbi između vojnih frakcija u kojima su poginule stotine ljudi, a hiljade bile raseljene u okolne gradove i zemlje.
Jedna od najistaknutijih kampanja kojima je zemlja svedočila na društvenim mrežama bila je kampanja „Plava za Sudan“.
Korisnici su menjali lične fotografije u plavu iz solidarnosti sa demonstrantima u prestonici Kartumu.
Fraza je kasnije postala izraz opštih političkih i ekonomskih zahteva.
Slavne ličnosti iz čitavog sveta su 2023. godine delile objave solidarnosti sa žrtvama katastrofalnog zemljotresa u marokanskom gradu Marakešu, u kom su poginule hiljade ljudi.
Objavljivali su slike preko funkcije stori na Instagramu da bi izrazili saučešće, sakupljali donacije i solidarisali se sa porodicama žrtava.
Pogledajte video o situaciji u bolnici u Rafi nakon granatiranja
Pratite nas na Fejsbuku,Tviteru, Instagramu, Jutjubui Vajberu. Ako imate predlog teme za nas, javite se na [email protected]
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.