Korak po korak, kompanija SpejsIks (SpaceX) napreduje u izgradnji nove rakete Staršip.
Najnoviji prototip letelice pod rednim brojem 15 (SN15) uspešno je završio probno uzletanje do velike visine, da bi zatim uspešno i sleteo.
Tokom prethodna četiri testa, letelice su nailazile na probleme usled manevra prizemljavanja prilikom čega su bivale uništene.
Međutim, prototip broj 15 je bez poteškoća, mirno i kontrolisano sleteo u SpejsIksov centar za istraživanje i razvoj u Teksasu.
Mali plamen izbio je na bazi letelice prilikom sletanja, ali je ubrzo bio ugašen.
- NASA i Spejs Iks: Evolucija svemirskog odela
- Kineski „svemirski san“ sve realniji
- Zašto nema Rusije u trci na Mars
Interesovanje za projekat Staršip postalo je veliko kada je Američka svemirska agencija (NASA) saopštila da planira da šalje astronaute na Mesec do kraja ove decenije koristeći tu raketu.
Putovanje na Mesec biće samo jedna od misija u kojima će se koristiti Staršip.
Očekuje se da ta letelica zameni raketu Falkon koju kompanija trenutno upotrebljava.
Ove dve rakete koriste se u standardnim misijama sa ili bez posade koje izvodi NASA, kao i za lansiranje satelita koje vrše američka vojska ili privatne kompanije.
Elon Mask, vlasnik i direktor kompanije SpejsEks, veruje da 50 metara dugački Staršip može da se koristi više i bolje i van naše planete.
On smatra da će se zahvaljujući ovoj tehnologiji putovati na Mars.
- Sojuz: Sovjetski svemirski relikt koji je opstao
- Slavlje u Nasi: Uspešan let malog helikoptera na Marsu
Jučerašnji test protekao je umnogome kao i prethodna probna lansiranja.
Letelica bez posade uzletela je iz Boka Ćika centra i uzdizala se vertikalno snagom tri Reptor motora na metanski pogon.
Motori su se ugasili kada je Staršip dostigao željenu visinu od 10 kilometara kako bi raketa došla u horizontalni položaj i pripremila se za povratak na tlo.
Ovaj način sletanja, kontrolisanog pomoću krila na obe strane letelice, trebalo je da demonstrira način na koji će se Staršip vraćati u Zemljinu atmosferu iz orbite, smanjujući brzinu okretanjem veće površine rakete ka tlu.
Staršip se neposredno pre sletanja vraća u položaj kao prilikom poletanja.
Prototipovi pod rednim brojevima 8, 9, 10 i 11 nisu uspeli da do kraja izvedu ovaj proces i bivali su uništeni prilikom sletanja ili neposredno pre i posle tog momenta.
SN15 se savršeno zarotirao i mekano se prizemljio koristeći nožice za sletanje.
SpejsIks ima još prototipova koji su u različitim fazama razvoja. Kako inžinjeri stiču nova znanja o izgradnji i upravljanju letelicama, kompanija unapređuje dizajn i pravi druge izmene na njima.
Planirano je da konačna verzija Staršipa uzleti sa raketnog lansera Super Hevi.
Raketa će sadržati 28 Reptor motora koji će proizvoditi snagu potiska veću od 70 meganjutna – gotovo duplo veću u poređenju sa raketom Apolo Saturn 5 kojom se letelo na mesec.
Pogledajte video o sovjetskom astronautu Juriju Gagarinu
Pratite nas na Fejsbuku i Tviteru. Ako imate predlog teme za nas, javite se na [email protected]
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.